Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

No Drives Found!


Malkovich

Rekommendera Poster

Ve och fasa! Jag skulle installera Windows 2000 och valde under installationen att radera två Linux-partitioner när installationsprogrammet plötsligt hängde sig. Nu kan jag inte ens starta datorn med en Windows98 startdiskett! Efter BIOS precis innan det brukar dyka upp "Starting Windows98" (med startdiskett), så hänger sig datorn. Inte ens Partition Magics eller Windows 2000:s rescue disks hjälper. Enda sättet att starta datorn överhuvudtaget är med Linux installationsdisketter. Under denna startup räknar den bl.a. upp från hda 0 till hda 63 (!) innan den slänger ur sig ett meddelande om att jag bör köra e2fsck men fortsätter ändå installationsprogrammet. Vid det tillfälle man normalt får partitionera hårddisken (jag kör Red Hat Linux 6.1) får jag följande felmeddelande:

"An error occurred reading the partition table for the block device hda. The error was : No free resources." Väljer jag "Retry" upprepas felmeddelandet och väljer jag "Skip" avslutas installationen med felmeddelandet "No Drives Found. An error has occurred - no valid devices were found on which to create new filesystems. Please check your hardware for the cause of this problem."

 

Kan det verkligen vara hårdvaran det är fel på? Jag tycker det borde gå att reparera på något sätt; men hur?! Snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du försökte installera Win2k så det är väl självklart att burken la av ;-)

 

Formatera hela skiten.

 

Tamagochi OS == win2k

 

 

/Richard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken är kanske att W2000 varit inne ock petat i BIOS (har varit med om det med NT4). Jag fick gå in i BIOS och välja "återställ allt", spara. Gå in i BIOS på nytt och kolla igenom/ändra ev fel, spara och så funkade det på nytt.

För att wipa felaktiga partionstabeller (och alla partitioner -:( ) starta med en tomsrtbt linuxdiskett och kör

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=100000 så är disken blank för fdisk, sista buugfria MSversion DOS6.22 tycker jag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...