Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp mig


Chivuvu

Rekommendera Poster

När jag ska starta min dator så kommer det fram en svart ruta..om jag vill starta datorn i vanligt läge eller felsäkert osv.. När jag väljer något av alternativen..så tar det en stund sedan kommer windows xp laddningen fram sedan startas datorn om igen..och så håller det på så.. vad kan félet vara? Vore tacksam för hjälp..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vad gjorde du innan felet uppstod? Ny hårdvara? Testat en buggig drivrutin?

...det finns en del att tänka tillbaka på.

 

Har du inte sysslat med något särskilt så kanske någon hårdvara i datorn pajjat. Strippa ned datorn från onödig hårdvara och felsök. Sätt i del för del och prova. Till slut lär du hitta felet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde ingenting innan felet uppstod..det bara kom när jag skulle starta datorn idag.. kan det inte vara det nya virusett som härjar runt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde ingenting inna felet uppstod..jag bara startade datorn och så kom det upp..kan det inte vara det nya viruset som härjar runt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde ingenting inna felet uppstod..jag bara startade datorn och så kom det upp..kan det inte vara det nya viruset som härjar runt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smidigaste är nog att du gör en reprationsinstallation av XP (installerar över befintlig) för då behåller du all data och alla program och inställningar. Hur du gör kan du läsa här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;315341

 

Har du några frågor så är det bara att posta igen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Chivuvu skrev:

jag gjorde ingenting inna felet uppstod..jag bara startade datorn och så kom det upp..kan det inte vara det nya viruset som härjar runt?

 

Kommer ut virus och trojaner stup i ett. Senaste är trojan som stjäl kontouppgifter från pokerspelare och någon annan stjäl uppgifter från onlinespelare. Tror sist nämnda var World Of Warcraft eller vad det heter.

 

Sätt hårddisken i en annan dator och virusscanna, för att vara säker på att den inte är virussmittad. Har du ingen extra dator, så kanske en kompis har en fungerande du kan virusscanna din hårddisk i.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag göra det om det skulle vara ett virus i datorn ? försvinner det dåe?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Chivuvu skrev:

kan jag göra det om det skulle vara ett virus i datorn ? försvinner det dåe?

 

Om du skulle ha drabbats av en trojan eller virus. Skriv upp namnet och återkom. Finns alltid folk som kan hjälpa dig avlägsna det härinne. :-)

 

...om inte antivirusprogrammet tar död på det, förstås.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, datorns beteende låter inte som virus utan som något har blivit fel någonstans så en reparationsinstallation låter som något som är lämpligt att börja med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet jue inte vad som har hänt..eftersom jag aldrig kommer längre än efter windows laddningen sedan kommer ne blå bild..sedan startas datorn om..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte hur jag gör det.. Det kommer aldrig fram att man ska klicka på någon tangent för att få fram Xp skivan..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte hur jag gör det..

Men jag postade ju en länk som i detalj förklarar hur du gör, vad är problemet? Kommer du inte in i bios och kan välja att du vill starta datorn från CD-spelaren?

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja just det...jag kommerin in så jag kan gå genom skivan..

?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att jag inte kommer in så jag kan starta genom skivan..jag vet inte hur jag gör för att datorn ska starta genom cd romen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK då förstår jag:thumbsup:

 

Hur man kommer in i bios varierar mellan olika datorer men oftast står det något i stil med "Press Esc to enter bios" precis när datorn startar. Om du inte hinner se något så kan du prova att precis efter att datorn har startat flera gånger trycka "Esc" eller "Delete" eller "F1" väl inne i bios så brukar inställning som du skall ändra heta något i stil med "Boot Order" (du ändrar till CD-ROM) du får helt enkelt titta runt lite i bios. Du kan ju ta en titt i manualen för det står garanterat där.

 

Om du inte löser det så kan du posta och berätta vilket moderkort/dator som du har så skall jag Googla och se om jag kan hitta en manual.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats starta med skivan.. Jag är inne på återställningskonsollen.. Men vad ska jag göra där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta du menar

 

4. On the Windows XP Licensing Agreement screen, press F8 to agree to the license agreement.

 

Du måste bläddra längst ned på sidan för att kunna trycka F8. Om det inte är detta som är problemet så får du förklara dig bättre, det är hopplöst att sitta och gissa. Om du inte har tid att skriva så att det går att förstå så har jag inte tid att svara.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okejokej .Men jag ska förklara hur det blir.. Jag klickar på R när det kommer fram att man kan välja repair. Efter det kommer jag in på återställningskonssolen hur jag än gör.. Jag får aldrig fram det där license avtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickar på R när det kommer fram att man kan välja repair.

Men du skall ju inte trycka på R har jag sagt två gånger nu! Läs länken som jag gav dig.

 

Så här står det:

 

You receive the following message on the Welcome to Setup screen that appears:

 

This portion of the Setup program prepares Microsoft Windows XP to run on your computer:

To setup Windows XP now, press ENTER.

 

To repair a Windows XP installation using Recovery Console, press R.

 

To quit Setup without installing Windows XP, press F3.

Press ENTER to set up Windows XP.

 

Du skall alltså INTE trycka R utan ENTER

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte trycka R för repair i första läget, du väljer att installera, då kommer du till att accepteera licens avtal osv.

 

Sedan letar installationsprogrammet igenom hårdisken efter tidigare versioner/installationer av Windows och då kommer den hitta din trasiga installation, markera den och nu trycker du på R för en reparationsinstallation.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...