Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webb Färger ??


Phonogen

Rekommendera Poster

Hej

jag en fråga angående webb-färger.

Jag undrar varför man ska använda sig av webbfärger när en dator kan behandla mer än 256 färger. Är det för att man ska anpassa sig till 286or ?

Det sägs vara en standard, men borde inte ett RGB-värde också vara det ? En RGB-färg till exempel 41.80.118 är väll alltid samma eller ? Vad är det som gör webbpaletten så unik ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webpaletten består av 256 RGB-färger som alla tillverkare är överens om. (Där ingår bla de 40 färgerna som windows använder sig av.)

 

Färgerna i paletten är alltså inte unika i sig utan sammansättningen.

 

Det finns ändå problem som kvarstår när man använder dessa sk "säkra" färger eftersom Mac och Windows gamma är olika och alla skärmar och grafikkort återger färgerna olika.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att företagen har kommit överens om webbpaletten pga. av att för i tiden så klarade inte datorerna av 24 bitars färg men är inte det lite föråldrat nu eller ?

 

Hur fungerar det i nya browsers, ändrar de färgerna också till närmaste webb färg om du har en dator med 24 bitars grafik inställd ?

 

Ett-RGB värde kan väl inte bli annorlunda på en annan dator om båda har 24bitars grafik eller? Och i sådana fall är det i mot alla naturlagar jag menar en viss ljus blandning kan omöjligt visas på ett annat sätt än vad som är angivet annars fungerar väll ingenting när det gäller RGB.

 

Visst kan kanske färgen se annorlunda ut pga. olika monitor inställningar tillexempel kontrast, gamma mm. Men om alla skulle arbeta med 24 bitar färg finns det väll ingen anledning till att använda sig av webb färger eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej - det finns ingen anledning att begränsa sit till s.k. webbsäkra färger. Detta är ett gammalt påfund som dessutom tar hänsyn till windowspaletten (hallå där?) och du kan lugnt göra dina sidor i vilka färger du vill..

 

..MEN..

 

..för de som av någon anledning fortfarande bara surfar i 256 färger kommer dina sidor kanske ge problem. Om du ex. har en enfärgad bakgrundsfärg som inte är webbsäker kan det hända att personen som tittar på sidan får bakgrunden rastrerad/dithered och därmed stora problem att läsa text på den... så tipset är att hålla stora enfärgade ytor webbsäkra om du känner sympati för de som surfar i 8bitars färgdjup...

 

/Weyland

 

8bitars färgdjup kan juh vara gränsen på ex. skumma webpads, skumma handdatorer å andra mysko tingestar man kan surfa på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...