Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HVR-1300


Ech

Rekommendera Poster

Har en ny dator med ett HVR-1300, problemet är att när jag kopplar in koaxkabeln från digitala marknätet (boxer) så kan jag bara tuna in 1, 2, och en dålig 4:an.

Skulle testa med Hauppauges egen programvara istället för media center men får då bara felmeddelande om att vissa dll-filer saknas.

 

Någon som kan ta sig a problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag bara tuna in 1, 2, och en dålig 4:an.

Att du bara får in de fria kanalerna är självklart eftersom det är det enda som ditt kort stöder.

 

Om du får in 1,2 så borde du få in även barn/kunnskapskanalen då de ligger på samma mux. Att fyran går in dåligt beror på att den sänds över en annan mux och ofta händer det att man får in en eller två muxar bra men de övriga sämre. Det har blandannat med inriktningen av antennen att göra. Dessväre blir det ofta så att om du ställer in den för t ex optimal 4:a så blir de övriga sämmre. Det du skall göra är att förbättra din mottagningsförmåga.

Det kan du göra med en bättre antenn och ibland kan en antennförstärkare göra stor nytta. Du måste helt enkelt berätta mer om din antennutrustning. Tänk på att mottagning via en vanlig digitalbox inte kräver lika bra signalstyrka som om du använder ett TV-kort. Gör du en sökning på eforum så kommer du att finna att vi har diskuterat detta tidigare.

 

får då bara felmeddelande om att vissa dll-filer saknas

Ta en titt i supportforumet på http://www.hauppauge.com/ (jag kan inte ge dig länken just nu för sajten verkar vara nere). Jag tror inte att HVR-1300 finns på den svenska sidan dessvärre. Att det inte funkar beror nog på att du har installerat Mediacenter, prova med att ominst kortets programvara. Om jag inte missminner mig så finns det en del om detta problem på supportforumet men jag kan som sagt inte kolla just nu.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-05-18 00:52:05 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så borde väl detta kortet kunna ta in digitaltvsignalen från min boxer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så borde väl detta kortet kunna ta in digitaltvsignalen från min boxer?

Nu förstår jag inte vad du menar. Ditt kort kan ta emot analoga- och digitala marksända signaler men det har inget med din digital-TV-box att göra. Du kan självklart koppla kortet till komposit och eller S-Video ut från boxen men det har inget med digital-TV att göra, det kan du göra med i princip alla TV-kort eller med ett grafikkort som har video in.

 

Du får nog förklara lite mer om hur du tänkt dig det hela.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en SAGEM-box med scart till Tv och RF-out.

Om jag kör Scart till tv´n och visar ZTV och sedan kopplar en koaxkabel mellan boxer´n och tvkortet, då får jag in alla program jag har listat på boxern men dock ingen bild.

Jag får även in 1, 2:an hyfsat bra kvalité.-

 

kopplar jag däremot koaxkabeln från antennen direkt då får jag in 1, 2, 4:an med skitbra kvalité

 

Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna sitta och zappa som en galning mellan digitalutbudet jag betalar för, men jag trodde åtminstånde att jag skulle kunna få in den kanalen som jag visar på tv´n för tillfället?

 

Vad kan jag förvänta mej av kortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via Scart kabeln (vilket är komposit eller S-Video) så kan du på datorn titta på det som visas på TV:n inkl eventuella betalkanaler.

 

Om du använder antennsignalen till ditt TV-kort så kan du titta på alla fria digitala kanaler (SVT1, SVT2, SVT24, barn/kunnskapskanalen, TV4, TV6) men inga betalkanaler.

 

Du kan alltså på TV:n titta på TV3 via boxen samtidigt som du tittar på t ex SVT1 via TV-kortet på datorn.

 

Om du inte får in samtliga fria kanaler så beror det på att du har försvag / dålig signalkvalitet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitbra förklarat.

Funkar det med en antennförstärkare eller behöver jag upp på taket och rikta om antennen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det med en antennförstärkare eller behöver jag upp på taket och rikta om antennen

Ibland så kan en antennförstärkare göra underverk men det bror lite på. Man kan säga att det finns två aspekter av det hela, dels styrka och dels kvaliet på signalen. Som du säkert förstår så hjälper en antennförstärkare enbart då signalen är försvag.

 

Optimalt så skall förstärkaren monteras så nära antennen som möjligt och då kan t ex den här vara bra:

http://www.kjell.com?item=30272&path=50000,110000,230000

 

men om du vill göra det enkelt för dig så kan du prova en sådan här:

http://www.kjell.com?item=30114&path=50000,110000,230000

 

(observera att detta bara är exempel som skulle kunna passa dig, jag har personligen inte testat någon av dem)

 

Mig veterligen så är riktningen densamma för digital TV som för TV2 men det här kan nog variera på vissa håll i landet. Om du bor i Stockholmsområdet (och några storstadsområden till) så är den TV2 antenn som du har idag inte optimal för digital TV. Men om du bor någorlunda nära sändaren så bör det funka ändå. Själv bor jag nära Nacka masten i stockholm och min antenn är bara en bit koaxialkabel.

 

Här kan du läsa lite mer om marksänd digital TV och vad som gäller där du bor http://www.teracom.se/?page=2076

 

Hoppas det fixar sig, är det något mer som du undrar över så är det bara att posta igen.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...