Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Garmin Forerunner vs Polar S625X

Gizmo

Recommended Posts

Hej, har problem med vilken jag skall välja för min träning. Främst är jag ute efter en pulsmätare med mätning av distans vilket båda modellerna tillhandahåller, även Polar RS200sd har möjligheten att mäta distans med fotsensor. Jag har hört både för- och nackdelar runt de båda - allt från att GPS: en inte är OK i skog till att den kalibrerbara fotsensorn till Polar ändå inte mäter distansen rätt. Hjälp mig med information - har du/ni testat en eller kanske båda av modellerna är jag tacksam för hur ni upplevt dem//Gizmo

Bara erfarenhet av Forerunner 201 i detta avseende och jag antar att du siktar på en senare och bättre variant, dvs Forerunner 305.

Jag kan säga att 201 är en kul kompanjon när man tränar. Ok, det är inte perfekt i skogen, tappar kontakten ibland, men den duger. 205/305 ska vara mycket bättre på att hålla kontakt med satelliterna.

Sedan kan man lägga in GPS-spåret i det underbara programmet Sporttracks:

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Så ja, har du pengarna skulle jag satsa på en Forerunner 305. Låt den skaffa datat och datorn analysera det. Går ju bra att använda även när du är ute och går, åker skider, paddlar kajak, cyklar, spelar golf, klipper gräsmattan:

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Images/Misc/Yardwork.PNG

(med en FR 301)

En bra jämförelse av 205 och 201:

http://mobileanalystwatch.blogspot.com/2006/03/day-3-another-comparison-run-with_03.html

Kanske någon kan göra lika fin reklam för Polars lösning?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

virtuosen2

Du kan köpa den som är billigast!

1) pulsmätare funkar hyffsat bra, men inte när "man springer".. Olika "ryck" man gör när man springer/joggar räknas som puls, så man ska ta dessa "pulsmätares" mätningar med en rejäl nypa salt.

2) Stegmätare som mäter "hur långt man sprungit", är också oprecisa.

Hursomhelst kan dessa mätare, ge en viss bild på ens "framsteg".. (fram-steg").. Om man förbättrat sig mot tidigare, exempelvis. Mätresultat ger dom däremot inte.

Bäst är att;

1) Springa en runda, där man "vet" sträckan. Är rundan 3500 meter, exempelvis, så vet man ju antalet meter. Tiden tar man med klocka.

2) Puls (och ännu bättre: blodtryck) kan man ju mäta efteråt. Dylika apparater som mäter korrekt (CE-märkta) kan köpas för någon hundralapp på kanske Clas Olsson.

Lycka till! (Oavsett mätgrejor, är ju det viktigaste att man är aktiv, "jobbar upp en svett", och det gör ju du antagligen redan.

Edit: GPS-systemet är alldeles för oprecist, annat än för maraton och "halvmaror".. Bättre är att "veta" hur långt man springer, vilket är lätt om man springer "samma" sträckor" varje dag..

[inlägget ändrat 2006-05-17 20:33:47 av virtuosen2]

1) pulsmätare funkar hyffsat bra, men inte när "man springer".. Olika "ryck" man gör när man springer/joggar räknas som puls, så man ska ta dessa "pulsmätares" mätningar med en rejäl nypa salt.

Ehh... Nej.

Pulsmätare fungerar överlag bra bortsett från när/om du springer under kraftledningar eller utefter järnvägsspår när tåg passerar.

Kontakten är överlag god, några galna värden tas visserligen emot men iochmed att pulsmätaren "vet" att pulsen inte hoppar hej vilt så kan en enkel algoritm ta bort felvärdena.

Sedan är det inte absoluta värden man är ute efter. Bara värdena är konsisa med tiden är ivartfall jag nöjd. Min enkla Polar klocka fungera utmärkt när springer. Fukta bara mätbandet och spänn det nära kroppen och det ger bra värden.

2) Stegmätare som mäter "hur långt man sprungit", är också oprecisa.

Där håller jag med. Det kan bli hyfsat om du kalibrerar den bra och tillräckligt för en enkel analys/uppskattning av sin träning. Samma där - ger den konsisa värden över tiden för en löpare så fungerar den nog bra. Spring några kilometer (exakt på ett spår eller liknande), kalibrerar och spring igen samma sträcka och se att skillnaden är bara någon enstaka procent som max.

GPS-systemet är alldeles för oprecist, annat än för maraton och "halvmaror".. Bättre är att "veta" hur långt man springer, vilket är lätt om man springer "samma" sträckor" varje dag..

Visst, springer man samma sträckor är det kanske inte så spännande med en GPS. Eller är det? Med en GPS kan du ex.v. få fram medel på hur du springer ett visst avsnitt av sträckan utan att behöva mixtra med din klocka under turen. Eller hur mycket upp/ner du färdats....

Och visst - GPS ger inte exakta data, varje datapunkt har ett fel på +/- 5-15 meter. OM den har bra mottagning blir dock medelvärdet på sträckan ganska bra. (Två turer per cykel in och tillbaka på Stockholm där jag lyckats röra mig på samma gator, 26.58 km resp. 26.67 km, skillnad på 90 meter (0.3 %) . Med mycket bra mottagning ska sägas.)

Till slut ska sägas - det är kul träningshjälpmedel men vare sig GPS eller pulsklocka är nödvändiga.

En klocka är allt som krävs. Nja, inte ens en klocka egentligen. Vem tränar du för? Dig själv? Ingen poäng med att tävla med dig själv, du känner i kroppen när du blir bättre utan tekniska hjälpmedel.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Glömde kanske skriva att jag i dagsläget har en Polar Pulsklocka som klockar tid och puls - ett av de roligaste hjälpmedel jag haft vilket har sporrat mig i min träning.

Mitt första mål var att springa Göteborgsvarvet, alltså en halvmara, och anledningen till min fråga är att jag vill kunna mäta någorlunda distans för jag har ingen aning om hur långt jag springer när jag är ute. Jag springer omkring mest och brukar vara ute i 1 h eller upp mot 1,5 h.

Så jag vill helt enkelt ha ett hjälpmedel som är roligt, mäter puls och även distans relativt bra.

Hur fungerar Forerunner 305 (det är den jag tittar på) - laddar man ner kartor eller dylikt och kostar det något? Hur fungerar en sådan GPS i allmänhet vid användande? Den klarar 10 h innan laddning står det i produktbeskrivningen....stämmer det?

//Gizmo

Nu har inte jag testat en FR 305 men av vad jag läst om den är det en bra produkt. Som alltid är passningstiden ej något exakt. Liksom för mobiltelefoner tror jag att det i viss mån beror på hur bra signal enheten tar emot. De uppgifter jag läst om Fr 305 är dock att 10 h är en hyfsad uppskattning...

Enheten i sig kan bara logga och vissa hastigheter/höjd/tempo osv och statistik om din träning. Din position kan den givetvis ge samt en rutt-bild (på blank bakgrund) men inte några kartor, det är inget egentligt navigationshjälpmedel så att säga. Du kan lägga in rutter som den hjälper dig följa dock, men inte någon karta.

När du kommit hem kan du däremot ladda in dina data i din dator i lämpligt program. Men FR följer Garmins program Training Center som man kan lägga till karta till (kostar tror jag). Jag använder som sagt Sporttracks med den FR 201 jag har. ST använder Google Earth som kartbakgrund för dina rutter. Se STs hemsida för exempel på vad du kan göra med dina data:

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks

/T

virtuosen2

Man tränar ju för "numero uno"?

-"proffsträning" för elitidrottare/"doping" är ju en annan sak..

Oerhört löjligt när "konditions-träning" går över till "proffs", speciellt när folk tränar för motion/kondition...

"Jobba upp en svett" sa min gamla gympalärare.. Gör detta ett par-tre gånger i veckan.." "Strunta i tider och annat", fortsatte han med. Ganska bra idé, eller hur?

Och det där med blodtryck: Mät blodtrycket "ofta" och "gärna"!

("puls" ingår i mätarna!)

Mätarna ("riktiga" och CE-märkta) är roligast/viktigast för folk (läs "men") i medelåldern. Typ 40 och "över"..

"skojmätare" i klockor och liknande, är för "skojs skull", inget annat..

• 2 weeks later...

Så - vad blev det?

/T

danne222223

Är också sugen på en 305.

Har haft en polar 610 tidigare som har fungerat grymt bra, dock ir funktionen kunde ha varit bättre då på senaste tiden den inte fungerat alls. Skruvade lite i den och efter det så var den inte lika vattentät längre. Ringde polar och de skulle ha 1000kr för en ny klockinsatts och då känns det lika bra att lägga ut 2k mer för en garmin. Men det skulle vara bra att få höra hur bra gps:en fungerar och om pulsmätningen är lika bra som polarklockorna.

• 5 months later...

Ah, long time - no seen :o)

Än har det inte blivit någon av de båda.....funderar fortfarande medan jag fortsätter springa med min gamla hederliga polar pulsklocka. Men sugen är jag - främst på Garmin eftersom jag då kan ha nytta av den till promenader, kajak etc. som någon tidigare skrev. Just nu sitter jag och kollar upp var jag billigast kan köpa den - är nere på ca 3500:- mot rekommenderat 4200:- av Garmin.

Någon annan som fått mer information om någon av de båda?

//Gizmo

• 1 month later...
ForzaHV (Daniel Malmberg)

Har en Garmin Forerunner 205 som jag är mycket nöjd med.

Mottagningen på GPS:en är helt grym, lyckas t.o.m. att få in signaler inomhus emellanåt.

Vad det gäller funktionalitet så är den ju fullspäckad med funktioner.

Uppdaterade till den nyaste mjukvaruversionen så sent som för några dagar sedan. Vilket fixade till ett antal buggar, samt tillförde ytterligare ett par funktioner.

Det enda jag saknar är pulsmätning, varför jag har jämfört lite mellan Polar och Garmins Forerunner 305.

För mig är det Forerunner som gället utan någon som helst tvekan.

Dels för att den har fler funktioner, passar för fler sporter, och inte minst de enkla navigeringsmöjligheterna som passar mig väldigt bra, eftersom jag gillar att springa i skogen, ibland på platser där jag inte alltid hittar så bra.

Polarklockan har endast ett par unika funktioner i förhållande till Forerunner, och detta gäller möjligheter att testa kondition/syreupptagning. Fast det kan man ju testa precis lika bra genom att göra Coopers test.

Som jag personligen ser det så är det enda som talar för Polarklockan att den är väldigt exakt i avståndsmätningen. Min Forerunner är riktigt bra på det också, med undantaget för när skogen blir för tät. Då har den en tendens att visa för korta avstånd. Detta bryr jag mig inte så mycket om, eftersom jag oftast springer rundor med känt avstånd.

För min del känns det därför självklart att välja att byta upp mig till Forerunner 305

Kan väl tillägga att jag inte bara har erfarenheter från 205:an, utan även läst igenom ett antal recensioner på engelska om 305:an, vilka alla ger bra intryck av pulsmätaren. Dessutom har den alla de pulsfunktioner som jag tycker är viktiga.

<edit>

Garmin Forerunner 305 går att köpa för endast kr2,751.56 + frakt, ca 200:- med leverans inom 24h via Fedex.

http://www.unbelievableshop.com/

Var där jag köpte min 205:a, fungerade utmärkt.

</edit>

<edit>

Har fått sålt min 205, och beställt en 305, kommer idag fredag :)

</edit>

/D.

[inlägget ändrat 2006-12-18 01:30:33 av http.//daniel-m.net/ (Daniel Malmberg)]

[inlägget ändrat 2006-12-22 01:56:55 av http.//daniel-m.net/ (Daniel Malmberg)]

• 3 weeks later...

Hallå!

Kul följa alla tankar om Garmin. Har 201:an, men funderar väldigt på byta till 205.an(eller 305..). Springer mycket i stan, och undrar därför om någon vet något hur mottagningen är där?? Brukar ha stora problem med den själv.

Kul om någon har några tankar om detta.

P.O

ForzaHV (Daniel Malmberg)

Har aldrig testat/använt 201:an själv, men däremot så jag läst om ett antal personer som bytt upp sig och upplever en rejäl förbättring av mottagningen.

Däremot har jag testat min tidigare 205:a, och min nuvarande 305:a i riktigt tät skog. Mottagningen är grymt bra!

Har även testat nogranheten på distansmätningen, även dena är riktigt bra.

Dels är antennen flyttad, dels är GPS-chipsetet det bästa som finns på marknaden idag. Har otroligt nog fått in signaler i lägenheten.

Så ett byte kommer garanterat att förbättra!

/D.

Kan fylla i med ett alternativ som ej har med GPS att göra för de som springer. Har man en Ipod nano kan man köpa till en liten dosa från Nike som man kan fästa på sina skor och som sedan kommunicerar med Ipoden. En polare skaffade en sådan istället för sitt lätt misslyckade köp av ForeRunner 201. Kostnad 300 kr och bra mycket pålitligare att 201:an.

Håller koll på hur fort du springer och hur långt dock inte var. Är i princip en avancerad stegräknare som kommunicerar med Ipoden. Meningen att den ska läggas i speciella Nike Skor men går utmärkt att fästa på andra skor, ex.v. under skosnöret.

http://www.apple.com/ipod/nike/

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=7464

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...