Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DTP-eller Grafikprogram som inte kostar skjortan...?

Adam Gustafsson

Recommended Posts

Adam Gustafsson

Häpp!

Fick avslag från chefen om att köpa in Photoshop till vår butik för att göra grafiska produktioner och skyltar.

Är det någon som kan tipsa om PC-prgoramvara liknande Photoshop och Indesign/Pagemaker/Quark. Måste klara av A3-format i storlek.

Gratis är naturligtvis att föredra, kan dock kosta lite, men (tydligen) inte 6000:- enligt ekonomiavdelningen här.

Alla tips är välkomna!

Nu säger du ju inte vad för slags butik det är, det kanske är det grafiska ni säljer?

Men om ni kan klara er utan CMYK och färghantering (profiler) är Photoshop Elements och PaintShop Pro två billiga alternativ (<1000:-). Gratisalternativ finns också, kolla på Gimp.

Billiga alternativ till InDesign/PageMaker/Quark, det var värre det.

Billiga alternativ till InDesign/PageMaker/Quark, det var värre det.

Om prislappen styr, ta en titt på Microsoft Publisher. Den är billig och lättanvänd om det inte är mer avancerat är enklare broschyrer och skyltar.

Flyttar tråden till forumet för Bildhantering

Cecilia - Moderator för Program - övrigt

johan pålsson

På PC ?

Då är det Corelpaketet, dvs:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094194

Det hanterar CMYK, gör bra PDF:er och dess filer accepteras av i princip alla som hanterar trycksaker seriöst.

Men, det finns inte för Mac och det har ett annat användargränssnitt än Adobes program (fast, en del säger att det är en fördel) och det är inte ett program där du gör mångsidiga dokument.

/Johan

Adam Gustafsson

Tack för alla svar, det var himla trevligt att få så många förslag.

Jag kommer nog att spetsa in mig på Publisher som ligger lite åt DTP-hållet och ska testa Phostoshop Elements samt Gimp på grafik-sidan. Återkommer, ifall någon orkar bry sig, med lite utvärdering när detta skett.

Tack igen.

• 1 month later...
Adam Gustafsson

Ok, har nu testat GIMP till och börja med. Såg bra ut till en början, men får tyvärr säga att det var otroligt svårmanövrerat och otroligt segt trots att jag hade en riktigt ny och snabb dator. Några hängningar per gång gjorde att bägaren rann över och programmet dumpades till förmån för nya tester. Återkommer med dem. (Återigen: Om någon orkar bry sig...)

Återkommer med dem. (Återigen: Om någon orkar bry sig...)

Jorå, det är alltid kul med uppföljningar till trådar. Ofta avslutas de alltför fort.

Vad gäller GIMP har jag vll kommit fram till samma sak, jag tycker inte om det, i alla fall vad gäller manövreringen av programmet.

[inlägget ändrat 2006-06-29 08:25:48 av lizardKng]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...