Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BredbandsTV - DVD och Projektor?

*helena*

Recommended Posts

Hej, hoppas någon förstår min fråga.

Jag har idag en DVD-spelare Kiss500 (ingen hårddisk, men ansluten till mitt nätverk). Jag har också en projektor+filmduk.

Snart drar jag in BredbandsTV i huset och får alltå ett uttag som jag kan använda för att komma åt TV (Leverantör är Gothnet)

Nu undrar jag hur jag på bästa sätt - utan att köpa en TV ska göra?

Jag har också en PC med TV-kort som jag aldrig har använt.

Räcker det med att koppla ihop bredbandsuttaget till DVD (Koax-kabel tror jag det är) och därifrån till Projektorn?

Eller måste jag blanda in TV-kortet?

Det känns lite bökigt att behöva ha datorn med TV-kortet - för jag har ingen bra plats för den eller för tangentbord/Mus.

Man vill ju inte ha det i "knät" när man sitter i soffan och ska välja kanal.

Frågetecken frågetecken...

/Helena

Hur tar du emot bredbandsTVn? Via en box som sedan ger dig TV i olika format, dvs SCART, RGB, DVI, antenn eller liknande?

Isåfall är det den som tar emot TVn och ställer in kanal likt en vanlig digitalbox. Du kan då ansluta den till din projektor och/eller dator eller vad du nu haver för något.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Jag har alltså en liten "anslutningsbox" som leder till ett "vanligt" TV-antennuttag - ska jag alltså ha en vanlig koax-kabel mellan uttaget och min projektor direkt menar du?

(jag frågar - för jag måste köpa kabeln... annars kunde jag ju prova helt enkelt)

Det är sagt att jag ska kunna dra flera kablar från denna anslutning om jag vill, alltså en fördel mot "digitaltvboxar" som ju bara tillåter att jag ser en kanal åt gången.

*Helena*

Ahh, ok, om jag förstår det rätt får du alltså en liten "dosa" som omvandlar IP-signalen till en vanlig antennsignal (med alla dess begränsningar och brister).

Det innebär ju att du måste ha en TV-tuner också, en som tar emot den analoga signalen din "dosa" sänt ut. Dvs en TV, en video, Tv-kort i datorn eller en enskild lös tuner.

Idiotiskt om du inte kan få ut en RGB signal från "dosan" ivartfall är min enkla åsikt!

ELLER - tittar på Gothnets hemsida - inge spår efter IP-tv där utan bara "vanlig" kabelTV.

En fråga:

Hur har du kopplat idag? Vad har du för mottagning av TV idag?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hmm, såvitt jag förstår har du rätt. Jag måste ha en TV-tuner mellan dosan och projektorn. Det står ju att de omvandlar de digitala signalerna till analoga (och det är väl samma sak som du skriver?)

Idag har jag ingen TV alls. Har haft parabol+box tidigare -men tyckte att jag tittade alldeles för lite för det höga priset.

Jag siter mest vid datorn och som sagt ser mycket på film i stället.

Nu har jag dock utlovat TV till Fotbolls-VM till familjen- så jag måste fixa detta på något sätt.

Vet du om det finns en tuner i DVD-spelaren? Jag lyckas inte läsa mig till det någonstans. Brukar det göra det?

Måste det inte göra det när man t ex spelar in ett program samtidigt som man tittar på ett annat?

I så fall borde det väl räcka med en kabel från dosan till DVD till Projektor?

Som sagt vill jag helst slippa dator med Tv-kort just där.

Tillägg: Jag har just insett att det även finns externa tv-tuners.

t ex http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e717105&ReferId=4. Har du någon erfarenhet av sådana?

*Helena*

[inlägget ändrat 2006-05-18 11:14:38 av *helena*]

Som sagt - ren skit om de inte kan ge dig en annan anslutning än analog antenn!

I din DVD finns det väl ingen antennkontakt/tuner eftersom det inte finns något behov av det men detta kan du väl enklast kontrollera själv. Eller har du en som kan spela in - ja då finns det en tuner där.

Och ta kontakt med Gothnet och fråga hur de tänkt, vad de har för förslag. För jag anser att om du har en digital tjänst så SKA du kunna ta ut en bättre signal än vad antenn erbjuder.

Externa tuners - ingen erfarenhet.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...