Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa långa texter på webbsida.


pajjen

Rekommendera Poster

Jag vet att många tycker att det är ansträngande att läsa längre texter på en bildskärm/webbsida. Därför försöker jag hitta en layout som är bekväm när man läser just längre texter.

 

På min sajts avdelning för "Skriverier": http://www.prane.nu/in-skriv.htm finns nu två olika layouter, en gammal (de två första skriverierna) och en purfärsk (Draken).

 

Synpunkter är mycket välkomna. Tack på förhand!

 

[bild bifogad 2006-05-16 23:14:22 av prane]

832619_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Kul förresten att få se lite gamla Stockholms-bilder.

Ah, Pressbyrån nere på perrongen =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kompletterat mitt inlägg med en skärmdump som visar hur layouten ser ut i en PC med W98se och IE6 = som det ska se ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klart besked - tack för det Anjuna!

 

[inlägget ändrat 2006-05-16 23:22:26 av prane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

som visar hur layouten ser ut i en PC med W98se och IE6 = som det ska se ut.

 

Det är väl inte det som styr mest utan skärmens storlek och upplösning.

 

Jag vill ha stor text så jag använder FF och förstorar tills det blir OK för min syn. Därför ser jag faktiskt inte någon större skillnad på dina olika layouter. Båda blir bra med rätt förstoring.

 

Däremot tycker jag att du kunde ha gjort bredden lite större, men det kanske beror på mitt sätt att läsa...

 

Så här det det ut hos mig, bild bifogas.

 

[bild bifogad 2006-05-17 10:34:30 av bmhson]

832693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack bmhson för dina intressanta synpunkter!

 

Jo, kombinationen datorsystem (PC eller Mac), operativsystem samt webbläsare och dess olika versioner, kan tyvärr påverka en layout ganska rejält (i alla fall om den är skapad av en glad amatör som jag). Därav den bifogade bilden som visar hur layouten är menad att se ut - "ska" se ut.

 

Det var intressant att se din version med förstorad text. Själv (som läsare av sidan i IE6) kan jag endast påverka storleken genom olika bildskärmsupplösningar. Men då förstoras förstås inte texten separat.

 

Vore intressant att veta vad FF är - hur du har fått fram den förstorade texten. Med tanke på hur stora tecknen är så förstår jag att du önskar en större spaltbredd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE kan också ändra textstorlek, i alla fall så länge man har satt textstorlekar relativt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet, men min text är storleksangiven i pixlar, i en formatmall. Så val av textstorlek i IE funkar inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Personligen tycker jag inte att FF är optimalt vad gäller "handikappanpassning". Oftast tas ingen hänsyn till hur layouten skall anpassas om man ökar typsnittets storlek tillräckligt mycket. Då tycker jag att Opera helt klart leder inom detta område.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min text är storleksangiven i pixlar

 

Varför då? Du ser ju själv vilken "finess" du missar på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det tål väl att tänka på - och att testas noga innan jag eventuellt låter textstorleken "flyta fritt". En del tabellstrukturer på min sajt skulle nog krascha om jag inte anpassade dem till relativ textstorlek.

 

Får väl se hur det blir med det. Svaren på mitt inlägg här i forumet spelar givetvis roll.

 

Förövrigt vore jag mycket tacksam för fler skärmdumpar från olika OS och webbläsare.

 

(Tror mig ha förstått nu att FF står för FireFox, och att man i den kan storleksändra även pixel-angiven textstorlek. Rätt?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Ja, FF = Firefox och jag använder det bl a just för att den webbläsaren har möjlighet att förstora. Det görs enkelt genom att trycka på Ctrl + numeriskt +tecken. På min skärmdump hade jag nog förstorat 2 gånger, tror jag.

 

Det finns ett tillägg till IE som fungerar ungefär likadant, men det blir oftast ett sämre resultat, IE View tror jag att det heter, och där måste man använda musen för att klicka på ett plus eller ett minus.

 

Just den här sidan blev faktiskt bättre med IE och IEView, men..

 

Så här ser den ut då. Bild bifogas.

 

Ska kanske tillägga att jag använder upplösningen 1024 x 768 på min skärm.

 

Det är möjligt att Opera är ännu bättre, men så långt har jag inte kommit ännu..

 

[bild bifogad 2006-05-17 18:32:06 av bmhson]

832828_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen bmhson!

 

Vid första anblicken tyckte jag att denna IE View-uppförstoring såg bättre ut än FF:s, även om jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg att inte bara texten, utan även ram- och tabellbredder förstorats. Detta är visserligen inte hela världen på denna sida, men på andra sidor och med t.ex. bildskärmsupplösningen 800x600 lär det kunna skita sig ordentligt.

 

Det verkar som om IE View försöker göra sitt jobb på ett "smart" sätt, men:

 

Den trycker ihop och särar på teckenavståndet utan hänsyn till var ord börjar och slutar. Hiskeligt blir det när IE View på detta sätt skapar nya ord, aldrig tidigare skådade i svenska språket. Vad sägs om t.ex "oluppsats" och "et".

 

Men intressant och lärorikt är det att få skärmdumpar, även om tårarna känns nära när man ser resultatet av IE Views framfart ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag gjorde bara en snabb koll via IE och noterade att det i just ditt fall blev en bättre bredd på texten jämfört med hela kolumnens(?) bredd? Ärligt talat vet jag inte vad det heter, jag menar allt det grå runtomkring.

 

Dock vidhåller jag att FF är en bättre webbläsare för den som vill kunna förstora text, rent allmänt.

 

Det kan man väl tipsa om på sidan, om du nu skulle vilja ha den ungefär som den är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, FF är bra. Den bevarar layouten och förstorar endast texten. Dessutom blir texten korrekt uppförstorad, till skillnad från IE Views hiskeliga resultat.

 

Jag ska se om jag kan installera FF och göra grundligare tester av hela min sajt. FF lär ju vara en bra webbläsare som allt fler använder, så om det krävs några ändringar i min kod, för att allt ska se okej ut i FF (med och utan uppförstoring), så kommer jag nog att göra de ändringarna.

 

Därefter kan det kanske vara idé att tipsa om FF på prane.nu.

 

Känner du till om man kan ha FF installerad parallellt med IE? (Det verkar som det är just det du har.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Känner du till om man kan ha FF installerad parallellt med IE? (Det verkar som det är just det du har.)

Du kan ha hur många webbläsare du vill installerade sida vid sida. Själv har jag Firefox 1.5, Opera 8, Netscape 8.1 samt förstås IE där man inte har något val =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Så länge man kör Windows måste man ha IE. Annars kan man inte komma åt Windows Update bl a.

 

Som Anjuna skriver, man kan ha många olika, webbläsare, bara man utnämner en till "default", för att länkar ska gå att klicka på bl a.

 

Däremot verkar det lite opraktiskt, tycker jag, att använda alltför många olika webbläsare samtidigt. Var lägger man nya Favoriter eller Bokmärken, t ex? Fast Anjuna kanske bara använder dom till att testa med.

 

Det finns vissa sidor som inte fungerar fullt ut i FF, t ex vissa korsord och ibland märker man att länkar inte leder någon vart. Då brukar jag testa med IE och ibland fungerar det då.

 

Det finns ett tillägg till FF som man kan installera, som gör att en sån sida alltid öppnas med IE, direkt från FF alltså.

 

Jag insåg just att jag har ljugit. Det tillägg som jag använder tillsammans med IE heter EasyRead och finns här http://www.iconico.com/easyRead/

 

Det är tillägget till FF som öppnar vissa sidor med IE som heter IEView.

 

Sorry, jag blandade ihop dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane
Däremot verkar det lite opraktiskt, tycker jag, att använda alltför många olika webbläsare samtidigt.
Är man enbart en "normalsurfare" så behöver man ju inte olika webbläsare utan man använder dem man trivs med.

Om man däremot jobbar som webbproducent eller dylikt så är det all anledning att testa sidorna i olika webbläsare men då använder man dem enbart i testningsyfte.

Man har ju ändå en webbläsare som man använder för "surfning".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Fast Anjuna kanske bara använder dom till att testa med.

Helt korrekt. Oftast använder jag IE och när jag surfar från soffan en bit från skärmen så anväder jag Opera med 300% förstoring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha hur många webbläsare du vill installerade sida vid sida. Själv har jag Firefox 1.5, Opera 8, Netscape 8.1 samt förstås IE där man inte har något val =)

Okej, då ska jag komplettera IE med FF. Ska bli intressant att se hur den visar prane.nu. Den kommer nog inte att visualiserar min amatörmässiga kod på exakt samma sätt som IE. Men då är det bara att koda om tills min sajt ser ut som den ska även i FF.

 

(Förövrigt var skälet till min fråga, att jag för några år sedan installerade Netscape i en W98-dator (med sitt integreade IE), och det gick inte bra...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man däremot jobbar som webbproducent eller dylikt så är det all anledning att testa sidorna i olika webbläsare...

Just så :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Den kommer nog inte att visualiserar min amatörmässiga kod på exakt samma sätt som IE. Men då är det bara att koda om tills min sajt ser ut som den ska även i FF.

Jag tycker sidorna ser i princip identiska ut i båda läsare (med undantaget då som redan diskuterats att IE inte klarar av att förstora texten på dem)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa sidor som inte fungerar fullt ut i FF, t ex vissa korsord och ibland märker man att länkar inte leder någon vart. Då brukar jag testa med IE och ibland fungerar det då.

Ja, det är ett tråkigt dilemma att olika webbläsare hanterar/visualiserar exakt samma kod på olika sätt, inte minst när man vill att ens sajt ska se ut och fungera på samma sätt för alla besökare.

 

Men nu ska jag i alla fall komplettera IE med FF, och ändra den kod som förmodligen behöver ändras, för att FF ska visa prane.nu på samma sätt som IE = som den "ska" se ut. Men sen finns det förstås olika OS också och olika versioner av webbläsare och olika datorsystem och... Suck!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker sidorna ser i princip identiska ut i båda läsare (med undantaget då som redan diskuterats att IE inte klarar av att förstora texten på dem)

Om min sajt ser exakt likadan ut i FF som i IE så lovar jag att äta upp min gamla DOS-manual (ca 1 kg papper, hu!). ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...