Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PC-tidning

XzzXzz

Recommended Posts

Hej hej!

Skulle bara vilja fråga efter en pc-tidning.

Har de senaste nätterna inte kunnat såva så jag har läst några av mina gammla pc-tidningar. Men jag har redan läst dem några gånger. Har ni några förslag på en tidning.

Vill att den ska innehålla recensioner, artiklar om nya prudukter..... Nu fick jag hjärn-släpp lista bara alla pc-tidningar ni rekomenderar.

[inlägget ändrat 2006-05-16 07:04:11 av XzzXzz]

IDG har ju några stycken som Mikrodatorn och PC för alla, sedan finns väl PC Hemma också i affären där jag brukar handla.

Om du klickar på knappen ”Tidningar” i övre vänstra kanten på den här sajten (eforum.idg.se) så har du mååånga förslag och garanterat många timmars läsning. :)

(Besök gärna deras hemsidor så får du en snabb inblick i tidningarnas innehåll.)

Hej

Om du har tur finns det kanske några på ditt bibliotek.

Man brukar kunna få låna hem det näst sista numret i nån vecka. Det senaste numret får man läsa på plats.

Datormagazin (DMZ) är den bästa enligt mitt tycke! Är du studerande på universitet? I så fall kan du få denna tidning gratis om du går med i SIF för en hundring per år eller något liknande.

Stefan Eklinder

Köp något lösnummer av någon datortidning och se vad du tycker.

Finns också möjlighet att provprenumrerera och sedan fortsätta om du tycker om tidningen.

Beror också på vilken nivå du befinner dig i datorkunskap och termer. Datormagazin vänder sig mer till proffs medan PC För Alla vänder sig till hemmaanvändaren och PC Hemma vänder sig till nybörjaren. Det är den uppfattningen jag fått sedan jag prenumrerat på båda sistnämnda.

Är du pryltokig gäller M3.

Idag är det Datormagazin och Mikrodatorn för min del.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-05-16 10:25:46 av Stefan Eklinder]

Mina data kunskaper är nog rätt bra.

Går på gymnasie i Lidköping, Teknik med IT inriktning.

Men jag hittade en intresant tidning Computer Sweden. Nån som har några erfarenheter av dem ??? Räknade snabbt ut att varje nr kostar 4kr plus att man verkar på med några andra tidningar ibland.

Håller med dig till 100% Datormagazin (DMZ) är den klart mest läsvärda tidningen (förlåt IDG). Visst är flera av av IDG:s tidningar bra, i synnerhet om man står inför ett inköp eller vill ha lite "branchkoll" men DMZ är en tidning som man kan plocka fram ett flera år gammalt nummer av en kväll när man inte kan sova och läsa med behållning (läste en artikel igår kväll om filsystem i Linux och den artikeln var lärorik trots att tidningen var ett par år).

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

IDG hade mest bra tidningar förr, men jag tycker dom har stagnerat kraftigt vad gäller läsvärdhet dom senaste 5 åren, Mikrodatorn är väl den enda jag kommer på som är någorlunda.

Annars får jag nog också säga DMZ.

Såg förresten att IDG t.o.m. startat en MC-tidning nu:

http://bigtwin.idg.se/

[inlägget ändrat 2006-05-16 18:48:35 av SYS 64738]

virtuosen2

Jag själv slutade med "datortidningar" när jag skaffade bredband, och hittade "allt" på nätet.. maxidata (sedemera m3) och PCför alla hade jag hemma, de andra på jobbet..

Ärligt talat, jag läser datortidningar "ENBART" nuförtiden då jag sitter hos tandläkaren.. Typ..

Annars är man "on line"..

Thomas Tydal

Datortidningar, ja, det var tider det. På 80-talet läste man Mikrodatorn och Computer Sweden. I början av 90-talet var nog storhetstiden. Runt 1992/1993 har jag för mig det var som jag prenumererade på MaxiData, Attack, Computer Sweden och den engelska tidningen PC Format. I och med att man bara hade 14k4-modem var man ju mer eller mindre beroende av de disketter och senare cd-skivor som följde med tidningarna. För er som inte var med på den tiden så mätte man överföringshastighet i bytes per sekund, eller CPS som det hette (character per second). En CPS på 1500 var mycket (1,5 kB/s).

Nuförtiden är det bara Datormagazin jag prenumererar på. Nyheter får man ju online, men DMZ har många intressanta artiklar i övrigt.

virtuosen2

Japp. Skivorna var ju det man "ville ha"..

..det var tider det! -en enda uppdatering av antivirus tog en halvtimme!!

Edit: ibland när jag städar, hittar jag ett gammalt nummer av maxidata/m3. Där kan jag läsa hur bra min dator blir när jag exempelvis:

a) sätter in extra minne , 32MB rekommenderas om jag kör windows!

B) skaffar "3D-acclerator".

c) eller skaffar det jättemoderna TNT-kortet från det "nya" företaget "nvidia "..

hehe..

"Ska man allvarligt syssla med datorspel, bör man ha en kraftfull prodcessor, minst en 486:a!!"

ROTFL..

Bra tips, eller hur?!

Gamla tidningar är kul..

Edit2: Borde kanske städa lite oftare......

[inlägget ändrat 2006-05-16 21:28:22 av virtuosen2]

Stefan Eklinder
virtuosen2 skrev:

Jag själv slutade med "datortidningar" när jag skaffade bredband, och hittade "allt" på nätet.. maxidata (sedemera m3) och PCför alla hade jag hemma, de andra på jobbet..

Ärligt talat, jag läser datortidningar "ENBART" nuförtiden då jag sitter hos tandläkaren.. Typ..

Annars är man "on line"..

Vad gör du när du inte kan sova då?

Drar med dig datorn i sängen? :-)

En bok eller tidning kan vara rätt bra att ha tillhands då.

Jo, det forskas i att plocka fram digitala tidningar och böcker s k ebooks, men dit har vi inte kommit riktigt än. De ska visst vara lite större än en handdator.

virtuosen2 skrev:

Edit: ibland när jag städar, hittar jag ett gammalt nummer av maxidata/m3.

Jag brukar spara mina gamla datortidningar i tidskrifthållare, som jag har i bokhyllan. Funderar på hur jag ska få plats med alla efterhand som åren går.

---

- Steven Wright

Anjuna Moon
Jag brukar spara mina gamla datortidningar i tidskrifthållare, som jag har i bokhyllan. Funderar på hur jag ska få plats med alla efterhand som åren går.

Vad skall man med gamla datortidningar till? Sälj de till någon nördig samlare istället och köp lite ny cool hårdvara istället =)

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Vad skall man med gamla datortidningar till? Sälj de till någon nördig samlare istället och köp lite ny cool hårdvara istället =)

Tja, tar emot att slänga dom. :-)

Ett bra tips att sälja dom istället. Att jag inte tänkt på det.

---

- Steven Wright

Anjuna Moon
Tja, tar emot att slänga dom. :-)

Jo, jag var sån förut. Hade typ alla DMZ som gavs ut under 80-talet (de flesta tryckta på vanligt morgontidningspapper, ah, det var tider det). De åkte i återvinningen när jag flyttade hemifrån då.

Däremot har jag sparat en hel del böcker från KTH-tiden, men de har jag faktiskt nytta av i mitt jobb då och då, så det är inte bara nostalgisparande.

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Hehe, du kanske lider av nedanstående fenomen Stefan =)

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_hoarding

Hehe, ja, jag gör nog det.

Istället för att samla på frimärken, så samlar jag på tidningar.

---

- Steven Wright

virtuosen2
Vad gör du när du inte kan sova då?

Drar med dig datorn i sängen? :-)

En bok eller tidning kan vara rätt bra att ha tillhands då.

Jo, det forskas i att plocka fram digitala tidningar och böcker s k ebooks, men dit har vi inte kommit riktigt än. De ska visst vara lite större än en handdator.

Ja, som den galning jag är, skaffade jag mig förra året:

1) trådlöst bredband

2) PDA.

-Varför?

För att kunna surfa i sängen, på dass, i trädgården etc..

Denna skaffade jag:

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4801

Har jag för mycket fritid?

-Antagligen.. PDA:n lever mest i sin vagga..

;)

Edit: Kom på en grej, senaste flickvännen vill inte ha datorn i sängen.. Borde kanske fundera på ny tjej..

[inlägget ändrat 2006-05-16 22:28:53 av virtuosen2]

Anjuna Moon fy på dig :)

Hehe, du kanske lider av nedanstående fenomen Stefan =)

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_hoarding

Antyda att Stefan har en "sjukdom" som är besläktad med OCPD / ICD det var elakt!

Men misströsta inte Stefan, rätt dos Haldol http://snipurl.com/qjyz brukar vara verksamt vid olika typer av tvångssyndrom. Visst använder man Haldol även vid t ex schizofreni med då i högre dos. Med en liten lägre dos så slipper du de flesta av biverkningarna:)

[Observera att det här var ett rent tramsinlägg och inte på något sätt ett angrepp mot i inlägget nämnda forumITer, se det som ett uttryck före min livliga och omedicinerade fantasi]

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Skulle aldrig göra mig av med alla gamla DMZ från 80-talet.

Fast jag kanske är en sån där nördig samlare. :)

Anjuna Moon
Skulle aldrig göra mig av med alla gamla DMZ från 80-talet

Visst skulle det vara kul att bläddra i dem idag. Jag får stilla min nostalgi idag med den här sidan

http://www.6502.org/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...