Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Övervakningsprogram

Magnus Blomqvist

Recommended Posts

Magnus Blomqvist

Jag har precis monterat ihop ett nätverk och har 2 frågor.

1. För tillfället så kan man gå in i varandras utdelade mappar och radera innehållet. Vad ska man göra för att stoppa den möjligheten?

2. Finns det någon slags applikation som man man använda för att styra/övervaka andras datorer inom nätverket? Om man tex skall göra inställningar åt någon annan så behöver jag inte ta mig till hans dator utan kan göra det från min, men med hans skärm

Tack på förhand

2. På www.tightvnc.com finns ett finfint (och kostnadsfritt) fjärrstyrnings- och fjärranvändningsprogram. Installera servern på den dator du vill styra, så kan du med klientprogrammet komma åt det från vilken annan dator i nätverket som helst.

Magnus Blomqvist

Jag har installerat servern på den datorn jag vill styra och klienten på den jag vill styra med. Men det går inte att ansluta till varandra. Vad är det för inställningar man behöver göra?

aliensurfer

1. Under "Egenskaper" för den utdelade mappen finns en ruta som heter "Tillåt att användare på nätverket ändrr mina filer". Om den är avmarkerad kan kan inte radera.

2. Du kan aktivera "Fjärrhjälp" under Systemegenskaper. Finns en bra guide under Avancerat fliken. Man måste ha admin rights för att göra detta.

Båda dessa tips gäller för WXPP.

Jag har installerat servern på den datorn jag vill styra och klienten på den jag vill styra med. Men det går inte att ansluta till varandra. Vad är det för inställningar man behöver göra?

Någonstans i serverinställningsprogrammet finns kryssrutan "Accept incoming socket connections" eller dylikt. Den ska vara markerad. Du måste också ange ett lösenord (ett blanksteg fungerar bra). I övrigt bör det finnas gott om dokumentation på TightVNCs hemsida.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...