Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lunchmöte - vem betalar?


.sun

Rekommendera Poster

Trots flera yrkesverksamma år bakom mig, är det först nu som jag ska ha ett lunchmöte med en kund på egen hand. Och då infann sig frågan:

 

Vem betalar lunchen?

 

Är det

 

a) Kunden

B) Leverantören

c) Var och en betalar för sin lunch

d) Den som kom med initiativet

 

Finns det någon allmänt vedertagen praxis gällande sånt här? Tidigare lunchmöten har för min del oftast bestått i att jag haft mötet med kund hos oss eller ute hos kund, och sedan har lunchen ägt rum tillsammans med min chef om mötet varit hos oss (och då har han betalat), eller så har kunden bjudit på lunch i sin egen personalmatsal.

 

Men nu ska jag alltså köra solo, och vi ska äta lunchen först (ute på stan) och sedan/samtidigt ha ett litet möte. Det var kunden som kom med förslaget, och jag tror mer att det är en social grej än ett traditionellt affärsmöte - förväntas jag ändå ta notan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident
Finns det någon allmänt vedertagen praxis gällande sånt här?

 

Jag tycker att det brukar vara så att den som bjuder in till mötet betalar eller så betalar var och en för sig. Men det kanske finns mer formella "regler" kring det här :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är säljare ska du självklart betala för lunchen. Annars får kunden ett dåligt intryck!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Det håller jag med om. Är du säljare ska du betala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljare är jag ju inte till yrket, utan webbutvecklare. Men mötet ska handla om en ny webbplats som kunden vill ha till ett dotterbolag (vi har redan gjort moderbolagets webbplats), så rent konkret är ju kunden köpare av en tjänst jag säljer.

 

Så jag ska alltså tolka det som att trots att det är kunden som vill ha ett lunchmöte (istf att vi bara slår oss ned i ett konferensrum och diskuterar saken), så är jag säljaren i den här affären och bör betala lunchen? Bra att veta i förväg, så det inte blir några pinsamma situationer senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska naturligtvis inte betala med egna pengar! Ditt företag ska göra det. Hör med din chef så att han ersätter dina utlägg efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
lillen_009

Även fast du är utvecklare är du där i roll av säljare/representant för företaget. Därför ska du betala... Det är ni som vill att kunden ska köpa, inte tvärs om

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...