Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med köp av moderkort och grafikkort (och processor?).


sebsj

Rekommendera Poster

Ett minne som jag försöker att förtränga och så kommer du och förstör min fredagskväll RN

 

Jag har nu stått i skamvrån i två timmar! Hoppas att det räckte som straff NWM. :)

 

Nu ska jag testköra allt (fast jag har inte kopplat in alla PCI-kort som var där innan).

 

Vi håller tummarna! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar
Jag har nu stått i skamvrån i två timmar! Hoppas att det räckte som straff NWM

En grafikkortsguru behöver aldrig ställa sig i skamvrån:thumbsup:

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Vi håller tummarna!

Ok detta hände när jag slog på strömmen:

 

Först hände absolut ingenting, den gick inte igång.

Då ändrade jag lite på dem här strömkablarna, kommer inte ihåg vad dem heter men jag bifogar en bild där jag visar vilka jag menar (de var iofs inkopplade i det gamla moderkortet, men fortfarande samma kablar!).

 

Sen när jag testade igen, så gick datorn igång och det stog lite error saker på skärmen som "Starta windows med de senaste fungernade konfgurationerna", m.m.

Fast fläkten för processorn snurrade hela tiden och hårddiskarna hade också fått nåt slags ryck. Så det verkade inte helt rätt :thumbsdown:

 

Jag stängde av och nu sitter jag här och skriver detta.

 

Vet någon vad man kan/ska göra så det fixar sig?

833546_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när jag testade igen, så gick datorn igång och det stog lite error saker på skärmen som "Starta windows med de senaste fungernade konfgurationerna", m.m.

Du kommer nog att vara tvungen att installera om XP efter moderkortsbytet. Gör en repartionsinstallation

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;315341

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har ju också 4 st SATA portar, det är ju där man ska ha hårddiskarna.

 

Så lösningen blev att jag bojkottar dvd-brännaren ett tag tills jag skaffat ny(a) hårddisk(ar).

Jag har för mig att jag har läst om adaptrar mellan SATA och IDE i andra inlägg? Jo här hittade jag en tråd i alla fall:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=757844

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 


Så lösningen blev att jag bojkottar dvd-brännaren ett tag tills jag skaffat ny(a) hårddisk(ar).

IDE-porten har två kanaler, Master och Slave. Så koppla in en hårddisk och en DVD/DVD-RW. DVD/DVD-RW måste du ha för att kunna installera om Windows och tillbehör från support-CD:n.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

 

Jag har för mig att jag har läst om adaptrar mellan SATA och IDE i andra inlägg? Jo här hittade jag en tråd i alla fall:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=757844

 

Jag får nog ta och köpa en sådan adapter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE-porten har två kanaler, Master och Slave. Så koppla in en hårddisk och en DVD/DVD-RW. DVD/DVD-RW måste du ha för att kunna installera om Windows och tillbehör från support-CD:n.

 

Ok! Jag ska fixa det på en gång, sen ska jag kolla om det fungerar att göra en ominstallation/reparation av Windows XP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet vad man kan göra åt fläkten?

Den snurrar extremt snabbt non-stop (6000 RPM faktiskt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Finns det någon som vet vad man kan göra åt fläkten?
Den snurrar extremt snabbt non-stop (6000 RPM faktiskt).


Hur är det med kylpastan?
Du glömde väl inte det igår i all hast för att få datorn iordning?

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med kylpastan?

Du glömde väl inte det igår i all hast för att få datorn iordning?

 

Hmm hur menar du? Det fanns kylpasta på processorn sen förr, så jag lade inte till någon mer kylpasta på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hmm hur menar du? Det fanns kylpasta på processorn sen förr, så jag lade inte till någon mer kylpasta på den.


Gammal kylpasta anses vara förbrukad, och bör bytas ut mot ny.

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Gammal kylpasta anses vara förbrukad, och bör bytas ut mot ny.

 

Ok då är det bara att fixa ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst:

 

Jag kopplade om så att DVD'n och hårddisken (med Win XP på) var på samma IDE kanal, som vanligt master och slave.

Sen stoppade jag i Win XP cd'n och sen valde jag olika alternativ som kom upp på skärmen och tillslut så kom det upp en ruta där man antingen kunde göra en ominstallation av Win XP eller så kunde man reparera det nuvarande Win XP.

 

Jag valde då självklart att reparera det nuvarande, men då kom det upp en ruta där det stog "System not authorized!".

 

Hmm ;) Någon som har en aning om varför det står så?

Kan det vara att man har med tiden uppdaterat Win XP från Windows Update och då menar reparationsprogrammet att det inte är samma XP längre och då går det inte att reparera.

 

Det finns ju alltid ett annat alternativ, "Ominstallation".

Fast det vore självklart bättre att kunna reparera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal kylpasta anses vara förbrukad, och bör bytas ut mot ny.

 

Finns det någon kylpasta att rekommendera till att köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Förresten, kan det vara därför fläkten går på högvarv?


Det kan bero på det.
Gammal kylpasta fyller inte samma funktion längre, som ny gör.

Fläkten får jobba ihjäl sig för att kyla processorn med gammal kylpasta.

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag valde då självklart att reparera det nuvarande, men då kom det upp en ruta där det stog "System not authorized!".

Hmm Ironi Någon som har en aning om varför det står så?
Kan det vara att man har med tiden uppdaterat Win XP från Windows Update och då menar reparationsprogrammet att det inte är samma XP längre och då går det inte att reparera.


När man byter moderkort eller gör stora förändringar i hårdvaran, så kräver systemet en omaktivering.

Får du upp någon sådan ruta att du måste aktivera XP?

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
När man byter moderkort eller gör stora förändringar i hårdvaran, så kräver systemet en omaktivering.

 

Får du upp någon sådan ruta att du måste aktivera XP?

 

Nej, faktiskt inte.

 

(Fast kan man inte på något sätt få fram en sådan ruta, eller omaktivera Win XP på något manuellt sätt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Nu har jag köpt kylpastan Arctic Silver 5.

Du kommer att märka en avsevärd skillnad det vågar jag garantera:thumbsup:

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Du kommer att märka en avsevärd skillnad det vågar jag garantera

 

-nisse

 

Det känns bra med denna kylpastan :thumbsup:

 

(allt som följer nu löper STOR risk för stavfel och liknande - har inte tittat igenom det till 100%)

 

Efter jag följt instruktionerna från adressen http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm och applicerat kylpastan, så satte jag ihop DVD'n och hårddisken (med Win XP installerat) på samma IDE-kabel. Jag har bara en IDE-port på detta moderkortet, till skillnad från det förra som hade två. Sedan så skruvade jag tillbaka allt annat.

 

När jag startade datorn (utan någon installationsskiva i DVD-läsaren) så var allt som det var förut:

 

Längst upp står det "Windows kunde inte hittas" och sen lite andra saker som "Det kan bero på att...".

 

Under det står det några alternativ som man kunde välja mellan:

Starta i felsäkertläge (med nätverk, med någonting annat ;) eller med varken av dem), Starta med de senaste fungerande inställningarna eller Starta windows normalt.

 

Oavsett vilken jag väljer här så kommer man ingenvart sen efter det.

Det vill säga: datorn startas om...

 

 

När jag lägger in installationsskivan i DVD-läsaren och startar datorn med den så kan man först välja att starta med skivan.

Efter man har valt det så kommer samma saker upp igen:

 

Windows kunde inte hittas.

Starta i felsäkertläge.

Starta med de senaste fungerande inställningarna.

Starta windows normalt.

 

osv.

 

När man väljer någon av dem så kommer man senare in i Windows (eller man ser iaf standardbakgrundsbilden och muspekarn, men jag vet inte om man kör från dvd-skivan här för jag använder den bakgrundsbilden annars).

 

Den lilla rutan där man kunde välja att antingen installera om (ominstallera) Windows XP eller reparera sitt nuvarande Windows XP dyker upp på skärmen.

 

Oavsett om man väljer att ominstallera eller reparera Windows XP så kommer den lilla errorrutan upp, rutan där det står "System not authorized".

Men det finns en knapp som det står "Console" på.

Så jag gick in i DOS-konsolen och fick tillslut upp DVD-skivans innehåll (F:\).

Jag gick in i katalogen där setup.exe-filen för Windows XP (Svensk version) fanns och körde igång setup.exe.

 

Jag trodde självklart att jag uppnått något slags genombrott, men i installationen så skulle Win XP installeras till sökvägen: "\WINDOWS". Inte "C:\WINDOWS".

 

När man tryckte på bläddra-knappen så fanns bara enheten "F:\" i den här datorn.

 

Så jag skrev dit "C:\" manuellt.

 

Sen när installationen börjat så det stog "51 minuter kvar" på vänster sida. Men bara några minuter (under 5 minuter) senare så var installationen klar (eller något. Datorn startade i alla fall om).

 

Sen när jag skulle testa mitt nyinstallerade XP så skippade jag att starta från DVD-skivan.

Efter det så kom samma h-lvetes...

 

"Windows kunde inte hittas.

Starta i felsäkertläge.

Starta med de senaste fungerande inställningarna.

Starta windows normalt."

 

... upp igen.

 

Och sen så sitter jag och skriver detta :thumbsup:

 

Det verkar som att datorn inte kan hitta hårddisken (eller C:\ iaf). Det har man sett i flera situationer ("Windows kan inte hittas" bah!).

Jag bytte från det gamla moderkortet till det nya utan att göra några förändringar eller installationer.

 

Dessutom så hade jag DVD'n på ena IDE-kanalen och de två hårddiskarna på den andra IDE-kanalen (allt detta på det gamla moderkortet, förstås!).

 

Kan det vara så att datorn blir konstig om man bara byter moderkort sådär?

 

Kom gärna med tips och förslag på lösningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...