Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med köp av moderkort och grafikkort (och processor?).


sebsj

Rekommendera Poster

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Nu vet jag inte om detta har varit uppe i något av de tidigare 50 inläggen, i så fall ber jag om ursäkt.

 

Dessutom så hade jag DVD'n på ena IDE-kanalen och de två hårddiskarna på den andra IDE-kanalen (allt detta på det gamla moderkortet, förstås!).

Är hårddisken och DVDn byglade rätt nu, dvs en som Master (disken) och en som Slave (DVDn) alternativt båda som Cable select?

 

Kan det vara så att datorn blir konstig om man bara byter moderkort sådär?

I din Windows-installation så ingår det drivrutiner, bland annat drivrutiner för moderkortet. När man byter moderkortet behövs alltså andra drivrutiner inne i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårddisken och DVDn byglade rätt nu, dvs en som Master (disken) och en som Slave (DVDn) alternativt båda som Cable select?

 

Japp, jag har satt hårddisken som master och DVD'n som slave.

Det kan inte vara fel på byglingen för om man går in i bios, genom att trycka F2 när man startar datorn, så kan man se att dvd'n och hårddisken är kopplade till datorn.

Dessutom så syns DVD'n (F:\) i Windows XP installtionen, men inte hårddisken (C:\).

 

I din Windows-installation så ingår det drivrutiner, bland annat drivrutiner för moderkortet. När man byter moderkortet behövs alltså andra drivrutiner inne i Windows.

 

Hmm jo jag fick en cd-skiva med det nya moderkortet, så jag ska testa att sätta in det gamla moderkortet igen och efter det ska jag installera drivrutinerna från skivan och sen får vi se hur det går när jag lägger in det nya moderkortet igen. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
I förra inlägget skrev jag:

 

Hmm jo jag fick en cd-skiva med det nya moderkortet, så jag ska testa att sätta in det gamla moderkortet igen och efter det ska jag installera drivrutinerna från skivan och sen får vi se hur det går när jag lägger in det nya moderkortet igen.

 

Ok jag testade att köra med det gamla moderkortet igen, och allt fungerade helt felfritt (som förut - innan jag köpte det nya moderkortet).

 

Sen efter jag fått igång Windows XP så installerade jag drivrutinerna till det nya moderkortet och efter det så satte jag in det nya moderkortet igen (det går snabbare för varje gång, man lär sig ju :)).

 

Fast när jag satte i det nya moderkortet igen och jag startade datorn så kom samma felmeddelande upp, fast denna gången stog det "Windows kunde inte startas" (istället för "Windows kunde inte hittas").

Fast resten var likadant ("Starta med felsäkertläge", "Starta med de senaste fungerande inställningarna", osv.).

 

Det är inget fel på datorn och inget fel på byglingen.

Utan någonting är fel när jag kopplar in det nya moderkortet.

Det kanske är fortfarande någonting med drivrutinerna.

 

Funderar på att ringa/maila ASRock's support och försöka få hjälp därifrån. Fast jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är fortfarande någonting med drivrutinerna.

 

Mest troligt. Windows behöver fortfarande ominstalleras verkar det som, för att kunna börja använda hårdvaran i det nya moderkortet.

 

Hur gör du valen i installationsprogrammet? Man får chansen att reparera vid två tillfällen. Det första tillfället ska man hoppa över genom att välja installera. Man får sen godkänna ett licensavtal och därefter kommer valmöjligheten att trycka R för ominstallation...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Mest troligt. Windows behöver fortfarande ominstalleras verkar det som, för att kunna börja använda hårdvaran i det nya moderkortet.

 

Stämmer.

 

Citat
Hur gör du valen i installationsprogrammet? Man får chansen att reparera vid två tillfällen. Det första tillfället ska man hoppa över genom att välja installera. Man får sen godkänna ett licensavtal och därefter kommer valmöjligheten att trycka R för ominstallation...

 

Nu är det så att mitt Windows XP är ett OEM som kom med datorn när jag köpte den.

Jag fick två DVD-skivor med datorn. Och det verkar som att man kan använda båda för att göra om datorn.

Fast när jag brukar göra om datorn (när jag har det gamla moderkortet i) så slänger jag alltid in den ena skivan (alltid samma skiva) när datorn startar och då kommer det upp en meny (redan i DOS) där man kan välja att göra om datorn. Några menyer senare väljer jag att göra om datorn så att den blir i "fabriksläge" (som när jag fick den från butik).

 

När allt är klart så är datorn helt fräsh, ganska tömd på saker ;).

 

Fast nu använde jag på något mirakulöst sätt den andra DVD-skivan (se tidigare inlägg för att se händelseförloppet) och då kan man göra om datorn på något annat sätt (eller kanske ändå inte? Det står ju ändå "System not authorized!" i en ruta oavsett om man väljer att trycka "Installation" eller om man bockar i en ruta där det står "Repair existing Windows" för att sedan trycka "Reparera").

 

Citat
Windows behöver fortfarande ominstalleras verkar det som, för att kunna börja använda hårdvaran i det nya moderkortet.

 

Ok. Fast när jag ska göra om datorn så verkar det bara gå på ett sätt. Via den första skivan, när man startar datorn och det kommer upp en meny redan i DOS, som sagt.

Detta kanske också skulle fungera när jag har det nya moderkortet ikopplat.

Har dock inte testat detta. Och dessutom så skulle datorn göras om så att den blir i "fabriksläge", så det skulle förmodligen ändå inte hjälpa något med tanke på att man behöver drivrutiner för det nya moderkortet.

 

 

Om någon har ett inlägg som kan göra framsteg så skriv på bara! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att mitt Windows XP är ett OEM som kom med datorn när jag köpte den.

Har en flera år gammal Windows ME-skiva (OEM) som följde med en bärbar Dell. Vad jag minns så gick det inte att installera Windows från den skivan på någon annan dator än Dellmaskinen...

 

Texten "System not authorized!" du får kan ha och göra med att installationsprogrammet inte längre känner igen hårdvaran i datorn, p g a det nya moderkortet, och därför vägrar fortsätta med installationen (systemet blir inte godkänt). Programmet uppfattar inte längre datorn som den du en gång köpte. Man gör troligen så här för att försöka förhindra vidare spridning av piratkopior. Nackdelen blir förstås uppenbar då man vill uppgradera sin dator och fortfarande vill kunna använda sitt ärligen inköpta exemplar.

 

Det vore nog bra ifall du hade haft möjlighet att testa med en annan Windowsskiva, kanske låna av någon du känner, för att kunna bekräfta eller utesluta det jag skrev ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
RN skrev:

 

Har en flera år gammal Windows ME-skiva (OEM) som följde med en bärbar Dell. Vad jag minns så gick det inte att installera Windows från den skivan på någon annan dator än Dellmaskinen...

 

Texten "System not authorized!" du får kan ha och göra med att installationsprogrammet inte längre känner igen hårdvaran i datorn, p g a det nya moderkortet, och därför vägrar fortsätta med installationen (systemet blir inte godkänt). Programmet uppfattar inte längre datorn som den du en gång köpte. Man gör troligen så här för att försöka förhindra vidare spridning av piratkopior. Nackdelen blir förstås uppenbar då man vill uppgradera sin dator och fortfarande vill kunna använda sitt ärligen inköpta exemplar.

 

Jag har testat den skivan med mitt vanliga moderkort och t.o.m. på en annan dator och då kommer "System not authorized!" fortfarande upp (alla gånger!).

 

Citat
RN skrev också:

 

Det vore nog bra ifall du hade haft möjlighet att testa med en annan Windowsskiva, kanske låna av någon du känner, för att kunna bekräfta eller utesluta det jag skrev ovan.

 

Jag ska kolla runt lite och se om jag kan få tag i en Windowsskiva från någon.

 

EDIT: Jag snackade med en snubbe som kunde låna mig en Windowsskiva.

Men han sa att den var bränd fast det fungerar ändå på hans dator.

Han sa också att man behöver en serialkey. Och det har jag, jag fick en med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev tidigare:

Citat
Fast när jag ska göra om datorn så verkar det bara gå på ett sätt. Via den första skivan, när man startar datorn och det kommer upp en meny redan i DOS.

Detta kanske också skulle fungera när jag har det nya moderkortet ikopplat.

Har dock inte testat detta.

 

Datorn skulle då göras om så att den blir i "fabriksläge", så det skulle förmodligen ändå inte hjälpa något med tanke på att man behöver drivrutiner för det nya moderkortet (inte till det gamla moderkortet).

 

Jag testade att använda skivan och jag gjorde om datorn till fabriksläge i DOS och det blev ingen skillnad om man jämför med innan.

Det blir fortfarande "Windows kunde inte startas".

 

Jag ska testa en det RN skrev tidigare - att få tag i en Windows-skiva och installera om Windows helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat den skivan med mitt vanliga moderkort och t.o.m. på en annan dator och då kommer "System not authorized!" fortfarande upp (alla gånger!).

Eftersom samma meddelande kommer på en annan dator också så lutar det mer åt att min teori stämmer (tyvärr kanske).

 

Men jag ska testa en sak som RN skrev i ett inlägg.

Jag ska kolla om jag kan få tag i en Windowsskiva och installera om windows från den.

Hoppas du får tag i någon som är villig att låna ut sin skiva. Så att du kan testa om teorin verkligen håller.

 

Lycka till, och berätta gärna hur det fortskrider.

 

Edit: fattar inte varför inläggen hamnar precis hur som helst i tråden och inte under det man faktiskt har svarat på...

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-27 19:35:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: fattar inte varför inläggen hamnar precis hur som helst i tråden och inte under det man faktiskt har svarat på...

Det beror på att tråden har blivit "för lång". Men tack vare att ni använder

citatfunktionen
så går det att följa den ändå.

 

RN skrev:

Lycka till, och berätta gärna hur det fortskrider.

Håller jag med om till 100%

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
RN skrev:

 

Hoppas du får tag i någon som är villig att låna ut sin skiva. Så att du kan testa om teorin verkligen håller.

 

Jag kan få låna en Windowsskiva av en snubbe, fast den skivan är bränd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få låna en Windowsskiva av en snubbe, fast den skivan är bränd.

 

Jag tycker du kan testa med skivan du fått låna, bara för att se ifall installationen löper vidare utan felmeddelandet. Gör den det så vet vi ju att det bara var din gamla OEM-skiva som fick datorn att trilskas. Men köp helst en ny skiva (som inte är OEM) med licens och nytt serienr om det funkar. Brukar finnas skivor som t ex har SP 2 inkluderad. Vore iaf ganska onödigt att skaffa en ny Windowsskiva utöver orginalet du redan har innan du vet om samma meddelande ändå uppstår...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade ASRocks support ett tag sen och jag fick svar från dem nu:

 

Citat
Dear Sir,

 

Thank you for purchase ASRock product.

 

Please refer following steps to try

 

1. Check your IDE device jumper setting.

 

Please set HDD to master and CD-ROM to slaver when you connect they at the same IDE cable

 

2. Enter the BIOS and press F9 Load BIOS default setting.

 

3. Press F10 Save changes and exit BIOS.

 

4. Reinstall your OS. (When you set old HDD as system HDD on new motherboard, It must reinstall OS)

 

5. If possible, please change another RAM for testing

 

 

Best Wishes

 

ASRock

 

 

Jag ska nog testa att följa deras anvisningar så får vi se hur det går. Funkar det inte så ska jag nog skicka tillbaka moderkortet, och kanske senare skaffa ett annat moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att skicka tillbaka moderkortet (har fortfarande möjlighet till det).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...