Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med köp av moderkort och grafikkort (och processor?).


sebsj

Rekommendera Poster

Hur ska jag göra?

 

I en tidigare tråd så har jag frågat andra på forumet hur jag ska lösa mitt moderkortsproblem (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=806300).

 

Jag kom fram till att skaffa moderkortet Asus P4P800-VM som har AGP-kortplats och är av typen Intel Sockel 478 (http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/159316/prices).

 

Jag chattade också med en snubbe på MSN som tyckte att jag skulle skaffa grafikkortet ATI Radeon 9600 Pro (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304764) till det kommande moderkortet.

 

Men nu har jag funderat på om jag ska skaffa ett annat moderkort än Asus-moderkortet. Det jag tänkte på nu är ett moderkort med PCI-E. Men om jag skaffar ett sånt moderkort så måste jag skaffa en ny processor, eller hur? Och sen till det så skaffar jag ett PCI-e grafikkort.

 

Hur ska jag gå till väga? Kom gärna med tips och förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Skapad
  • Senaste svar
Citat
Nej varför det, det finns några att välja mellan t ex det här

http://www.webhallen.com/prod.php?id=43121

 

Men ett nytt grafikkort måste du ju så klart köpa.

 

Nisse, your tha man. :thumbsup:

 

Fast jag upptäckte ett till problem när jag tittade på moderkortet som du länkade. Mitt chassi (och moderkort för den delen också) som jag har idag är i storlek Micro ATX och den som du skickade är i ATX.

 

Men man kan ju alltid skaffa ett nytt chassi som är i ATX storlek (eller Midi tower som det egentligen heter) som denna: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300212

(Det blir ju bara bättre om man har flera kortplatser :))

 

Det är väl inget omöjligt att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har idag är i storlek Micro ATX och den som du skickade är i ATX.

Vad sägs om det här kortet då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41439

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35128255

Om jag inte missminner mig så kör RN här på forumet ett sådant här kort som klarar både PCI-E och AGP, som jag har förstått det så är han nöjd.

 

 

Men man kan ju alltid skaffa ett nytt chassi som är i ATX storlek (eller Midi tower som det egentligen heter) som denna:

Jag vet inget om just den lådan som du länkar till men den är billig och inkluderar nätaggregat och då finns det kanske anledning att vara lite misstänksam mot kvaliteten på aggregatet men det klart det går ju att byta.

 

[Edit: blev lite tokigt med länkar och text, sorry]

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-05-15 17:37:59 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om det här kortet då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41439

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35128255

Om jag inte missminner mig så kör RN här på forumet ett sådant här kort som klarar både PCI-E och AGP, som jag har förstått det så är han nöjd.

 

Hehe jag satt faktiskt och kollade på exakt det kortet och det är nog bäst att man köper ett sånt kort (istället för ett nytt chassi, och allt vad det va).

Jag ska försöka snacka med RN och fråga honom vad han har för moderkort och vad han tycker om det. (Heter han exakt "RN"?)

 

Jag vet inget om just den lådan som du länkar till men den är billig och inkluderar nätaggregat och då finns det kanske anledning att vara lite misstänksam mot kvaliteten på aggregatet men det klart det går ju att byta.

 

Aa, jag skippar nog det alternativet som sagt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka snacka med RN och fråga honom vad han har för moderkort och vad han tycker om det. (Heter han exakt "RN"?)

Kom just på att det nog är ett ASRock kort som han har men inte för sockel 478. Anvvändarnamnet är RN och han skriver mycket i "grafikkort" samt "processorer".

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på att det nog är ett ASRock kort som han har men inte för sockel 478. Anvvändarnamnet är RN och han skriver mycket i "grafikkort" samt "processorer".

 

Ok. Jag hittade honom på en tråd här nu.

Fast kan man inte skicka PM till folk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kan man inte skicka PM till folk?

Tyvärr inte.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ok jag gör det bästa utav situationen. ;)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=831770#832230

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag chattade också med en snubbe på MSN som tyckte att jag skulle skaffa grafikkortet ATI Radeon 9600 Pro (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304764) till det kommande moderkortet.


Vad vill du kunna göra med datorn? För spel presterar iaf 9600Pro långt nere i budgetprestandaklassen och är i praktiken för klent för nya sådana – det började uppvisa stora svårigheter redan vid ankomsten av Doom 3 hösten 2004. I själva verket presterade föregångaren 9500Pro bättre mkt tack vare det dubbla antalet pixelkanaler, 9600Pro var dock billigare för Ati att tillverka. När sedan 9600XT släpptes var prestandan tillbaka i klass med 9500Pro igen, men inget av korten är längre nåt att rekommendera om datorn ska anpassas för spel.

Korten var iaf en hel del bättre än Nvidias motsvarigheter FX5600U till FX5700U både vad gällde 2D och 3D. Inte förrän vid ankomsten av Geforce 6 2004 kunde Nvidia matcha Ati bildkvalitetsmässigt i 2D, dessutom hade de passerat Ati med möjligheten att nyttja fler shaders i 3D.

Som jag ser det, ur synvinkeln "kortens totalegenskaper", besitter de båda rivalerna varsin tron idag, Nvidia har bästa kortet för agp och Ati för pci-e.

Nåväl... om du är ute efter ett kort för budgetpris kan du för ca tusenlappen få antingen ett Geforce 6600GT pci-e eller Radeon X1600Pro pci-e. Båda presterar dubbelt så bra som 9600Pro och har fullt hårdvarustöd för DirectX 9.0c men inte heller dem imponerar särskilt mkt längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
om du är ute efter ett kort för budgetpris kan du för ca tusenlappen få antingen ett Geforce 6600GT pci-e eller Radeon X1600Pro pci-e.

Båda presterar dubbelt så bra som 9600Pro och har fullt hårdvarustöd för DirectX 9.0c men inte heller dem imponerar särskilt mkt längre.

 

Hmm aa de blir nog inge bra med dem två :/

Jag känner igen denna situationen när jag skulle köpa min första hårddisk (var något år sedan). Jag köpte en 80 gigare fast efter ett tag märkte jag att jag borde tagit något i stil med 200gb istället.

 

Jag kommer förmodligen först köpa moderkortet.

Sedan blir det grafikkortet (Ati besitter tronen för pci-e).

Och tillsist blir det 2x1024mb Ram-minne.

 

Efter ett tag så skaffar jag en ny processor (t.ex. en Prescott 3.4GHz). :thumbsup:

(fast det dröjer nog)

 

Längtar tills sommarjobbet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt moderkortet från Dialect (www.itservice.se).

:)

Det är 12 månaders garanti både på Dialect och Webhallen (och en annan sida som heter Neptunsat), så jag tog det som verkade billigt och bra på samma gång. (Det fanns några sidor till som hade moderkortet till salu.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag hämtat ut moderkortet från posten :thumbsup:

 

edit: Fast jag har ett problem med att ta ut fläkten från mitt nuvarande moderkort.

Den sitter ju som ett berg! Hur ska man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag hämtat ut moderkortet från posten

Då blir det bygga i helgen kan man tro:) Det vore roligt om du berättade hur det går.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag gjorde precis en edit på mitt förra inlägg :)

(Satans fläkt.)

 

edit: Ok fick upp fläkten :thumbsup:

Ska försöka få med processorn nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Satans fläkt.)

 

Hehe..! :) Tror iaf inte att den var nåt värre än dem för AMD:s XP-processorer (socket A). De kunde vara värre än en mardröm.

 

Lycka till med resten av prylarna!

 

P.S. Tack för poängen tidigare! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Tror iaf inte att den var nåt värre än dem för AMD:s XP-processorer (socket A). De kunde vara värre än en mardröm.

 

Hehe jo fast jag har ännu ett problem - nu måste jag få ur processorn :P (den är nog värre än fläkten)

 

Citat
Lycka till med resten av prylarna!

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror iaf inte att den var nåt värre än dem för AMD:s XP-processorer (socket A). De kunde vara värre än en mardröm.

Ett minne som jag försöker att förtränga och så kommer du och förstör min fredagskväll RN:)

 

P.S. Tack för poängen tidigare!

Även jag lyfter på hatten för sebbe_sjoblom och tackar för poängen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Ett minne som jag försöker att förtränga och så kommer du och förstör min fredagskväll RN

 

hehe ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag f-n få ur processorn.

Om problemet är att flänsen inte vill släppa från processorn så brukar det gå lättare om man kör processorn så att den blir riktigt varm och sedan så fort som möjligt lossar flänsen.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Nu ska jag f-n få ur processorn.


Tillhör den enklare biten. Värre blir det att få dit fläkt/fläns. :-)

Byt ut fläkten på nordbryggan mot en passiv sak. Jag gjorde det direkt på mitt senaste bygge. Bitter erfarenhet av nordbryggefläkten som lät som f-n på mitt förra moderkort.

---
C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright
[inlägget ändrat 2006-05-19 21:13:57 av Stefan Eklinder]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
Om problemet är att flänsen inte vill släppa från processorn så brukar det gå lättare om man kör processorn så att den blir riktigt varm och sedan så fort som möjligt lossar flänsen.

 

-nisse

 

Ok! Fast jag fick ur processorn nu med!

Det tog faktiskt inte lika lång tid som för fläkten.

Så man kanske lär sig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt ut fläkten på nordbryggan mot en passiv sak. Jag gjorde det direkt på mitt senaste bygge.

 

Ehh.. passiv "sak"? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh.. passiv "sak"

Jupp, passiv så tillvida att nordbryggan inte har någon fläkt.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, passiv så tillvida att nordbryggan inte har någon fläkt.

 

Hmm aja ;)

Efter jag hade fått ur processorn så lade jag in den i nya moderkortet, och sen lade jag in fläkten, och så vidare.. (gick väl ganska snabbt)

 

Tillslut så skulle jag koppla in de två hårddiskarna och dvd-brännaren.

Alla 3 använder sig av vanlig IDE men jag har bara 1 IDE anslutning/port. Fast jag har ju också 4 st SATA portar, det är ju där man ska ha hårddiskarna.

 

Så lösningen blev att jag bojkottar dvd-brännaren ett tag tills jag skaffat ny(a) hårddisk(ar).

 

Nu ska jag testköra allt (fast jag har inte kopplat in alla PCI-kort som var där innan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...