Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

placera windowsform på rätt plats


myalias

Rekommendera Poster

Jag har gjort en windows application som visar en windowsForm,

 

jag vill att min Forms plats justeras med hänsyn till shärmen,

 

problemet är att om jag kör applikaionen på en dator som har en 17 tum eller större skärm, går alltign bra och formen ses där som jag vill, men om man kör applikation på en mindre skärm då ses bara helften av fromen och man måste dra den för att se hela formen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Enklast är väl bara att sätta WindowState till Maximized. En annan variant är att sätta StartPosition till WindowsDefaultBounds, som då öppnar fönstret med standardinställningar (både vad gäller position och dimensioner) för aktuellt system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

tack,

 

jag försökte med StartPosition men inte lyckats, kan du förklara lite närmare, tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Vet inte hur jag kan förklara det närmare. Vad är det som inte framgår? i Properties-fönstret för din Form hittar du de två egenskaperna jag nämnde, det är dessa du skall ändra. Testade du med WindowState=Maximized? Den maximerar ju fönstret och då anpassar det sig ju perfekt efter aktuell skärmupplösning och andra dockade fönster och toolbars.

 

Vill du ändra positioneringen programmatiskt får du använda formulärets Width-, Height-, Left- och Top-egenskaper i Load-händelsehanteraren. Beräkna var du skall placera fönstret genom att kontrollera storlek/position på aktuell WorkingArea. Följande gör ex. samma sak som en fönstermaximering:

 

	Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
	Dim oRect As Rectangle = Screen.GetWorkingArea(Me)
	Me.Left = oRect.Left : Me.Width = oRect.Width
	Me.Top = oRect.Top : Me.Height = oRect.Height
End Sub

 

[inlägget ändrat 2006-05-27 23:49:18 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...