Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverksproblem

Titika

Recommended Posts

Hej! jag har en laptop och en stationär som är kopplade till en router. Jag har BBB och jag vill göra ett litet hemmanätverk. Datorerna känner inte av varandra trots att jag kört alla guider. Fattar inte vad som är felet. När jag klickar på "mina nätverksplatser" så kommer det inte upp nånting. Vad gör jag för fel? Mvh Titika

[inlägget ändrat 2006-05-14 00:14:28 av Titika]

Thomas Tydal

Har du möjligtvis brandvägg på datorerna? Det kan vara den som blockerar.

Brandvägg i datorn är viktigt om man ansluter den direkt till Internet, men går man via en router brukar den ha brandvägg i stället.

Hej! ja jag har ju en windows brandvägg. Även om jag avaktiverar den så går det inte...jag får snart ett spel alltså.....suck....

Thomas Tydal

Arbetsgrupp (workgroup) måste heta likadant på båda datorerna för att Windows ska hitta dem. Kan det vara det?

Kan du pinga dem från varandra?

(Start, kör, cmd därefter skriver du ipconfig för att se datorns ip-adress, gå till den andra datorn start, kör, cmd, ping ip-adress)

De heter likadant. Jag kan pinga från den bärbara till den stationära men inte tvärsom.Fyra gånger gjorde begäran timeout. Sen gick det. På den stationära så kommer laptopen upp men det går ändå inte att komma åt innehållet. På laptopen kommer bara laptopen upp när jag klickar på mina nätverksplatser. Den verkar inte kunna dela på en internetanslutning.Vad skall jag göra nu då? Jag är inte ngn rutinerad dataanvändare så du måste förklara utförligt. Mvh

[inlägget ändrat 2006-05-14 01:28:17 av Titika]

Hej! Nog är det väl konstigt att inte ens nätverkstekniker kan råda bot på mitt problem. Jag har vänt mig till flera stycken och ingen kan förstå vad som är fel. Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig snyft. Jag betalar gärna en slant för hjälpen! Mvh Titika

Thomas Tydal

Man måste nog titta på dina datorer på plats. Skulle du råka bo i Västerås kan jag göra det. Jag jobbar bland annat med att fixa folks datorer.

Hej! Det var snällt av dig men jag bor ju i Lule!Jag har dessutom låtit nätverkstekniker kolla på den. Ingen fattar nåt. Jag kan pinga mellan datorerna och laptopen hittar den stationära men inte tvärtom, den stationäras windowsbrandvägg slår på sig av sig självt också ibland. Om jag använder Remote Administrator så hittar de varandra. Däremot går det inte att konfigurera nätverk via guiden konfigurera nätverk. Den stationära datorn hittar ibland igen laptopen men jag får meddelande att sökvägen är fel eller att laptopen inte är tillgänglig.När jag klickar på kontrollpanelen på den stationära(den som inte hittar laptopen)och nätverksanslutningar och avancerat och sen på avancerade inställningar så så ligger anslutning till lokalt nätverk överst, sen kommer 1394-anslutning och underst anslutningar för fjärråtkomst. Där det står"bindningar för anslutning till lokalt nätverk" finns det två olika protokoll för fil och skrivardelning. NWLink IPX/SPX/NetBios Compatible transport Protocol ligger överst, under ligger Internet Protocol(TCP/IP) och båda är förbockade.Klienterna för Microsoft Networks är NWLink IPX/SPX/NetBios Compatible Transport Protocol och Internet Protocol TCP/IP där Tcp/Ip ligger underst. Båda är förbockade. Kan det ha någon betydelse i vilken ordning de står? Jag har försökt vara så utförlig jag kan nu, hoppas det hjälper. Mvh Titika

Thomas Tydal

Ända uppe i Norrbotten. Det var värst. Men det är fint där. Är dock fyra år sen jag var i Luleå sist. Men vi får väl försöka göra det bästa av situationen. Att den stationäras windowsbrandvägg inte är så väluppfostrad måste vi börja med att göra något åt, för det kan ju ställa till det. Dags att visa vem som bestämmer.

Start, kör, skriv: services.msc och tryck OK.

Leta upp "Windows Firewall" eller "Windowsbrandväggen". Dubbelklicka på den så du kommer till egenskaperna. Ändra startmetod till "Inaktiverad". Sedan "stoppar" du tjänsten.

Ordningsföljden ska inte spela någon roll. Det ska ju egentligen inte vara några konstigheter, men det är ju som det är med nätvärk. Men har burkarna varsin ip-adress och kan snacka med varandra så ska det funka i Windows också förutsatt att fil- och skriverdelning är aktiverat på båda och de heter likadant på "arbetsgrupp".

Det kan ibland trassla om den ena datorn har något protokoll (som IPX/SPX) igång men inte den andra datorn, så se till att båda datorerna har samma protokoll listade.

Har samlat ytterligare några saker att kolla upp i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=809509#809520

Hej allesammans! Jag vet inte hur jag gjorde, jag tog bort protokollen och lade till dem igen och startade om datorrna och nu funkar allt. Tack för alla tips och all hjälp samt tålamod! Mvh Titika

Glömde säga att jag nu inte har något antivirusprogram på datorerna och inga brandväggar heller. Inte ens windowsbrandväggen är aktiverad och det känns ju lite läskigt. Nog måste man väl kunna ha brandväggar och antivirus installerade även om man vill köra nätverk. Hur gör jag i så fall?

Naturligtvis så kan man ha hemmanätverk med antivirusprogram och brandväggsprogram som kör, det gäller bara att konfigurera brandväggen så att den tillåter fildelning.

Om det är Windows-brandväggen som du ska använda (fast den ger ju inte precis något ytterligare skydd jämfört med brandväggen i routern) så ska du förstås se till att tjänsten Windowsbrandväggen är startad och sedan har jag för mig att man i inställningarna till den ska bocka för tillåt fil- och skrivardelning (eller något liknande, jag har aldrig använt den själv).

Antivirusprogram förstår jag inte hur de skulle kunna påverka ett hemmanätverk.

Tack för ditt svar! Jag vet inte heller hur ett antivirusprogram skall påverka men det var BBBsupporten som sade att antivirusprogrammen har egna brandväggar och att jag måste avinstallera dem medan jag gör felsökning. Eftersom allt funkar utan virusprogram och brandväggar så kanske det ligger något i det.Jag skall installera antivirusprogrammet igen och kolla om jag har nätverk så återkommer jag. Tack för hjälpen!:thumbsup:

Tyvärr så kan jag inte ha ngt nätverk och samtidigt köra antivirusprogrammet. Datorerna kan pinga till varandra men sen är det stopp. Jag har hållit på med detta problem i flera dagar nu och pratat med flera olika männsikor via telefon och mail och forum och det verkar inte gå att lösa. Därför struntar jag nu i att ha ngt nätverk. Jag kan ju i alla fall komma ut på nätet med båda datorerna och jag måste ha antivirusprogram på datorerna så jag får skippa nätverket. Tack för all hjälp och energi ni har lagt ned på att försöka hjälpa mig. Jättebusigt av er alla.:thumbsup: Mvh Titika

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...