Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två telefoner till Tele2 IP-telefoni-dosa?


Jempa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har skaffat Tele2's IP-telefoni och det funkar väl bra hittills. På deras dosa (vood 322) finns två tillgängliga telefonuttag. Jag har en telefon kopplad till 'Phone 1' uttaget och det funkar bra. Men jag skulle även vilja ha en telefon kopplad till 'Phone 2' uttaget. (har bara två telefoner) men det funkar inte alls att bara koppla in den.. Någon som har fått Phone2 uttaget att funka??

 

Har sökt igenom manualen men där nämns inte ens phone2!

 

Tacksam för svar

 

Mvh

Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det finns två uttag på boxen innebär inte att du automatiskt kan koppla två telefoner direkt till boxen. Har du bara ett telefonabonnemang/-nummer hos en telefonileverantör kan du bara använda ett uttag. Om du vill använda två telefoner till samma nummer/abonnemang så ska du koppla in boxen till ditt första teleuttag i din lägenhet/hus. Därefter kan du använda alla dina befintliga uttag som finns på ”vanligt” sätt. (D v s du kan koppla in flera telefoner till samma abonnemang.) Har du bara ett vanligt teleuttag så kan du köpa en sk ”övergångspropp” som du kopplar in i telejacket. ( http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=323170000 eller http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=323523000 , beroende på din telefons uttag.)

 

 

Om du vill ha två olika telefonabonnemang så får du kontakta Tele2 för att se om det är möjligt att ha det hos dem. (Att det finns två uttag på boxen möjliggör dock att du kanske kan koppla in ett extra abonnemang hos någon annan telefonileverantör. Det beror dock på boxen.)

Stödjer inte boxen och Tele2 att du har ett extra telefonabonnemang kan du alltid skaffa en annan telebox som du kopplar in på din internetanslutning, parallellt med din nuvarande telebox. Den boxen kan du sedan ansluta till en annan IP-telfonileverantör.

(Du bör dock kolla att du har tillräckligt med bandbredd på din internetanslutning för att köra flera boxar parallellt. En IP-telefon använder dock inte så mycket bandbredd så om du inte har alltför liten överföringshastighet på din internetanslutning så ska det gå bra.)

 

Jag hoppas ovanstående kunde hjälpa dig med ditt problem. Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det förklarar ju varför jag inte lyckas koppla in en till telefon :-)

Men det kunde ju ändå stå i manualen vad 'Phone2' är till för...!

 

//jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kunde ju ändå stå i manualen vad 'Phone2' är till för...!

 

Det håller jag med om!

Dessutom kunde ju Tele2 göra som t ex Bredbandsbolaget gör, nämligen skicka med en liten kompletterande folder (på svenska) med info om det andra uttaget på den boxen de har och skriva om det går att ha ett extra abonnemang hos dem eller inte. (Vilket Tele2 inte verkar göra om jag fattar dig rätt. :thumbsdown: )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...