Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid upstart av Windows XP Pro


SicOmen

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har fått ett litet problem med uppstarten. Det började igår natt och jag har tittat runt lite i BIOS men allting verkar se okej ut där, hittar båda hårddiskarna o.s.v. Problemet är att när jag startar upp Windows så kommer jag bara så långt som att jag får ett blinkande sträck (sånt i DOS) och så händer ingenting.

 

Windows går att starta upp i felsäkertläge och jag har gjort en checkdisk (fixade tydligen några fel) men problemet kvarstår.

 

Fick även ett felmeddelande i Windows felsäkert läge där det stod att det var fel på rundll32.exe.

 

Sista jag gjorde var att installera ett spel, det tog jag bort i felsäkertläge, jag kör inget virus program eller liknanade.

 

Några förslag?

 

Pentium 4 3,6 Ghz CPU

Ati Radeon X800Xt

1024 i RAM

2X250 GB Hårddiskar

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-13 13:44:53 av SicOmen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det går bättre om du väljer Senaste fungerande konfiguration i samma meny där du väljer Felsäkert läge.

 

Du kan också pröva en systemåterställning till ett datum innan du installerade spelet. Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

 

Skillnaden mellan normalt och felsäkert läge är att i felsäkert läge körs färre drivrutiner och program, så det troligaste är att det något sådant som blivit felaktigt, spelet kanske skrev över något den inte borde gjort. Testa genom att starta Start - Kör -msconfig och där avbocka vissa delar för att på det sättet försöka komma fram till vad som strular.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara det. Fick ryck här om dagen och formaterade och installerade nytt OS. Nu vill den inte heller boota i vanligt läge. Bara i felsäkertläge.

Känns som det kan vara hårdvare problem, men vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova gå in i reparationskonsollen och skriva fixboot

Kan lösa ditt problem.

 

Jag brukar göra följande vid liknande problem.

 

chkdsk /R

fixboot

fixmbr

 

Vill inte det funka så brukar jag lägga en ny BOOT.ini

 

attrib -h -r -s c:\boot.ini

DEL c:\boot.ini

bootcfg /rebuild

fixboot

 

Eftersom du får samma problem efter formateringen så kanske

bootsektorn på HDDn är dålig.

 

Om inget av ovanstående fungerar så kör ett

diagnosverktyg för din HDD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag testat allt som du föreslog. Inget av de övre funkade så jag laddade ner Westerns HDD test. Efter 20 lång timmar kom den fram till att det inte var något fel på hårddisken. Jag funderar på att skriva över hela hårddisken till nollor.

Innan jag gör detta har ni några fler förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn fungerar i felsäkert läge så låter det inte som det skulle vara problem med hårddisken. Har du uppdaterat alla drivrutiner som chipset-drivrutiner för moderkortet och grafikkortsdrivrutiner efter din nyinstallation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...