Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få bättre bildinställning


Pepe60

Rekommendera Poster

Har precis köpt ny dator med en flat HP vs19e. Har svårt att hitta en bildskärmsinställning som gör att bilder på nätet ser ok ut. De är ofta oskarpa. Har nån ett tips för hur man hittar det optimala mellan dels ha en bra inställning för bildhantering lokalt samt ok för surning. Har idag instäälningen 1280 x 1024, 60 hz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara rätt inställning.

 

På vilket sätt blir de oskarpa? Hur tittar du på bilder när de blir oskarpa? Kan du peka ut ett exempel där de blir oskarpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara på nätet och det gäller de flesta bilder. Jag inbillar mig att det har med att göra att de flesta bilder på nätet bara är 72 pixlar, men jag vet inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara erfarenhet av 17" TFT, DVI, och den är skarp i defaultinställningen, dvs 1280x1024, 60 Hz. Men din skärm har D-sub, vilket kan ge suddigare bild, speciellt om kabeln inte är ordentligt skärmad. Prova 75-85 Hz, vilket är standardreceptet för D-sub. Jag har också haft problem med switchboxar där man använder en skärm till 2 datorer. De ger ofta fasförskjutning och därmed dubbel-/suddig bild.

 

Om du kopierar ned en bild från nätet, blir den lika oskarp i ditt bildvisningsprogram? Jag skulle ockå prova skärmen mot en annan dator för att testa grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du for lov att vara mer precis vad du menar.

 

Skicka en länk till en sida du tycker ser suddig ut. Kan du ta en _bra_ bild av bildskärmen med en digitalkamera och posta den här underlättar det betydligt.

 

Jag tror du syftar på att bilder har "upplösningen" 72 pixlar/tum. Det påverkar i alla fall inget alls när man tittar på dem i en vanlig webläsare.

 

Vilken webläsare har du förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bilder på nätet bara är 72 pixlar

 

Nu blandar du ihop saker. Det må vara så att många bilder är sparade som "72 dpi" men det har inget med saken att göra.

 

Om du inte kan visa ett exempel på en bild som blir suddig finns det inte så mycket att göra.

 

Har du en digitalkamera? Ta i så fall ett _bra_ foto på din bildskärm som visar en suddig bild. Du kan ocksp ta en skärmdump med Alt-PrtScrn och visa den här.

 

[inlägget ändrat 2006-05-13 07:52:55 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag vet att blandat ihop det här med pixlar och dpi, ber om ursäkt för det, tänkte i på ´re. Jag skickar med en dump om ni vill kika. /Flora50, jag har testat med 75 hz utan resultat. Jag har ingen switch-box och om kabeln är ordentligt skärmad vet jag inte. Däremot måste jag använda en adapter för att koppla skärmen till datorn. Ni får ursäkta om jag är okunnig, men jag kan väldigt lite om grafikkort å sånt.

 

 

 

 

[bild bifogad 2006-05-13 10:28:50 av Pepe60]

831734_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bilden är ju hur skarp som helst? Ingen suddighet alls...

 

Med så pass små bilder (få antal pixlar) finns det ju en gräns för hur små detaljer som kan återges.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och ja, laddar jag ned en bild från nätet blir den lika oskarp i mitt redigeringsprogram. Mina egna bilder från kameran blir dock bra i redigeringsprogrammet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, speciellt i kanterna är det mycket blurr på min dator på just denna bild

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bilderna från din kamera har ju oerhört många fler pixlar än denna lilla bild.

 

Om du förstorar den här bilden till fullskärm så kommer den naturligtvis att se väldigt dålig ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng, det är inte det som är problemet. Bilden ser mycket oskarp ut även i det lilla formatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är du skickat med lika (o)skarp i kanterna som i mitten på min skärm, när jag skalar upp den till att fylla hela skärmen. Skala ner en bild från kameran till samma storlek, dvs 445x185 och studera kanter resp mitt.

 

Men det där med adapter låter skumt. Ju fler kablar och grejor som sitter mellan dator och skärm kommer att störa. Vad är det för adapter, varför kan du inte koppla med en enda kabel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Ja det är då inget fel på bilden i alla fall.

 

Men om du kan ta ett fotografi av bildskärmen så det framgår att det ser suddigt ut så kanske det går att komma vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni är så hjälpsamma. Skalar jag ned en egen bild blir det inget fel på den. Jag var lite otydlig när jag skrev oskarp i kanterna, jag menade att oskärpan är påtagligast i konturerna. Det finns inget uttag att sätta den "vanliga" bildskärmskabeln i. I kortet på baksidan är jag tvungen att använda en adapter med 24 + 4 stift i. Har aldrig sett det förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök tillfälligt testa skärmen, så att du slipper adapter. Har du någon D-sub grafikutgång från moderkortet ? Eller nån kompis som har D-sub på grafikkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...tack för hjälpen hörni, jag ska ta med skärmen till jobbet någon och testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fick du någon ordning på det? Jag har samma problem. Har en likadan skärm som dig. Förutom att bilderna är suddiga, har texten som en vit kontur runt sig, och det gör att viss text är väldigt svår att läsa. Dock gäller det inte all text. Vet inte varför det blir så.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Zink...skönt att man inte är ensam ;-)

Nä, jag har inte fått någon ordning på det, och jag upplever samma problem som dig med text. Jag blir inte klok på det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har i alla fall kommit fram att det är skärmen som strular.

 

I nya datorn kör jag vga-kabel från skärmen och sen en dvi koppling in i grafikkortet.

Kan inte använda vga i datorn, får upp no signal på skärmen när jag försöker köra med den.

 

Jag provade skärmen på en annan dator, då genom vga, men med varken bättre eller sämre resultat.

 

Jag tror jag har försökt med allt som går att ändra på vad gäller skärmen, båda mjukvaran för skärmen, men även olika kopplingar, inställningar osv. Har kontaktat supporten nu, så får se om dom har någon lösning på det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...