Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dator beter sig konstigt


Kemono

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en fujitso/siemens dator som beter sig konstig

När jag trycker på start knappen så snurrar fläkten igång på MAX fart men inget mer händer.

Måste då bryta strömmen, och kommer då in,( ibland efter flera försök) men då hänger sig allt titt som tätt.

Startar om och det går att köra, när jag sen ska stänga av, så stänger sig inte datorn, det står "windows avslutas" i timmar och till slut måste man bryta strömmen.

Har jag fått virus eller är det bara nåt trasigt.

Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs och kolla länkarna på den här sidan:

Nja, nu undrar jag om inte den gode Stefan är ute och cycklar (passande väder för det iofs):)

 

När jag trycker på start knappen så snurrar fläkten igång på MAX fart men inget mer händer.

Måste då bryta strömmen, och kommer då in,( ibland efter flera försök) men då hänger sig allt titt som tätt.

 

Bör ju inte ha något med XP att göra. Låter lite mer som ett problem med nätaggregatet eller eventuellt moderkortet. Innan du går vidare i felsökningen så tycker jag att du skall prova dessa enkla åtgärder:

 

1) Dra ut sladdden till datorn.

2) Ta loss alla minnesmoduler och sättt tillbaka dem.

3) Ta loss alla kablar och sätt tillbaka dem igen.

4) Ta loss alla PCI-kort och grafikkortet, sätt tillbaka dem igen.

5) Ta loss batteriet, vänta några minuter och sätt tillbaka det igen. (eller gör en reset enligt instruktionen till moderkortet/daton).

 

Hjälper inte detta så tycker jag att du skall försöka att låna ett nätaggregat att prova med. Nu vet jag inte riktigt om det går att använda ett standardaggregat till en fujitso/siemens men prova åtgärderna ovan först så får vi ta det problemet senare.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Läs och kolla länkarna på den här sidan:

Nja, nu undrar jag om inte den gode Stefan är ute och cycklar (passande väder för det iofs)

:)

 

Kan bero på sommarvarmen också. :-)

 

Syftade närmre på det här med mitt svar:

 

Startar om och det går att köra, när jag sen ska stänga av, så stänger sig inte datorn, det står "windows avslutas" i timmar och till slut måste man bryta strömmen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 22:07:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar om och det går att köra, när jag sen ska stänga av, så stänger sig inte datorn, det står "windows avslutas" i timmar och till slut måste man bryta strömmen.

Där har du iofs en poäng men jag tänkte på att datorn inte startade varje gång.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Nisse och Stefan, det är en sån där hyrdator så jag får skicka iväg den, man får inte göra nånting med dom, inuti alltså. (även om jag kunnat)

mats

 

[inlägget ändrat 2006-05-15 08:08:58 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...