Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompilera Excel VBA-kod


PC MacLeif

Rekommendera Poster

PC MacLeif

Hej!

 

Jag har utvecklat en applikation för Excel 2002/XP där jag har programmerat en massa hyss (VBA-kod) som händer i ett kalkylblad. För att generellt snabba på exekveringen vet jag att man ska kunna ”kompilera” VBA-koden till maskinkod (vilket jag vill minnas att man kunde göra direkt från Visual Basic Editor för Excel 5.0 en gång för länge sedan). VBA-editorn för Excel 2002 erbjuder dock bara en syntaxkontroll av koden för att hitta eventuella ”kompileringsfel”, men koden blir aldrig ”kompilerad” i ordets rätta bemärkelse (Felsök_Kompilera VBA-projekt). Applikationen ska även kunna kompileras för Excel 2003.

 

Mina frågor är då;

- Hur kan jag få VBA-koden i Excel 2002 att bli kompilerad till maskinkod, nu när ”Visual Basic 6” inte längre säljs?

- Är det ”Visual Studio 2005” som numera kompilerar VBA-kod i Excel 2003 till maskinkod?

- Är det ”Visual Studio 2005” som ersätter ”Visual Basic.NET 2003”, som i sin tur ersätter ”Visual Basic 6”?

- Kan ”Visual Studio 2005” kompilera till tidigare versioner av Excel (Excel 2002, 2000, 97 etc)?

- Finns det någon annan programvara som kan kompilera Excels VBA-kod till maskinkod (Känns lite överambitiöst att investera i en hel utvecklingsmiljö för en sådan liten struntsak som kompilering)?

- Hur kan jag få tag på ”Visual Basic 6” och/eller ”Visual Basic.NET 2003” som inte längre säljs av Microsoft?

 

Jag har forskat i flera dar nu på egen hand och har mina aningar, men hoppas ändå att någon ska kunna hjälpa mig att reda ut hur det egentligen ligger till. Jag har letat i forumen ”Excel”, ”VBA” och ”VB” men inte funnit några tidigare inlägg som helt kan räta ut mina frågetecken.

 

Tacksam för svar!

/PC MacLeif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...