Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag använda ett gammalt Nokia M11 ännu?


John Karlsson

Rekommendera Poster

John Karlsson

Hej, skulle bli tacksam för lite hjälp... Jag håller på och försöker hjälpa mina föräldrar att få uppkoppling billigt och har grejat ett Sprayabonnemang utan fast avgift.

 

Jag tänkte spara en slant genom att skänka mitt urgamla Nokia M11-modem (bild: http://hopealehmus.dyndns.org:8080/home/nousjo/public_html/dynamic/paatelaite.jpg) som låg och skräpade. Funkade fint när det begav sig.

 

Nu visar det sig att farsan får error 676 - upptaget när han försöker surfa. Inget ljus i DSL-lampan. Sprays support är inte så intresserade av att hjälpa till eftersom det inte är deras modem. Det enda de säger är att det nog är en klient i modemet som måste kopplas ur, och där är min kunskapsnivå passerad tyvärr. Läget försvåras av att mina föräldrar bor en bit bort och jag inte kan pyssla med grejorna själv.

 

Kan någon här hjälpa? Går det att använda modemet öht och vad göra isf för att koppla ur klienten som gör att det är upptaget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Är det ett vanligt telefonmodem eller ett ADSL-modem? Om det är ADSL, har dom ADSL-abonnemang?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Karlsson

Det är ett ADSL-modem och ADSL-uppkoppling, dum är jag men inte så dum...:)

 

Hur uppdaterar man modemets mjukvara rent praktiskt? Är det som att uppdatera en drivrutin? Hittar knappt något om M11 på Nokias sajt, tyvärr, finns det andra ställen att leta mjukvaruuppdatering på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen är det ett modem kombinerat med en router, sådana måste ju konfigureras upp för att fungera. Om du inte är intresserad av router-delen så går den tydligen att ställa i bryggmod (bridge). Kapitel 4 i manualen handlar om installation av modemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Karlsson

Det är konstigt, för jag använde modemet för min första ADSL-uppkoppling från Telia och sen dess är det orört. Jag minns att man var tvungen att logga in på den tiden med lösenord på samma sätt som med gamla 56K-modem. Kan det ha något med problemet att göra?

 

Kollade i kapitel 4 men det stupar redan i steg 2 på beskrivningen där det står att "nu tänds DSL-lampan" vilket den inte gör...

 

Tror ni att det kommer att gå bättre om jag byter till bridge mode?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bridge mode är en enklare mod, så det är mycket möjligt. Kom då bara ihåg att då finns det ingen brandvägg i routern längre.

 

Jag minns att man var tvungen att logga in på den tiden med lösenord på samma sätt som med gamla 56K-modem. Kan det ha något med problemet att göra?

Om inloggningen sköttes av modemet så kan väl det ligga kvar och strula, eller om det finns någon annan specifik Telia-inställning i det. Det kan ju också vara så att det är något som har gått sönder i modemet också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...