Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Websidor - Hur gör man?

Big_Hobbit

Recommended Posts

Big_Hobbit

Hejsan!

Jag gjorde lite enklare hemsidor i internetsbarndom och knackade då enkel html kod. Använde även frontpage när det begavs sig. Jag har nu c:a 8 år senare fått upp ett intresse igen att göra enklare hemsidor. Vad är det som gäller nu? Knackas det fortfarande html kod eller används program för att göra koden? Om det är program, vilka finns och vilka är billiga för en amatör användare. Tacksam för svar från IDG:s grymma användare!

MvH The Big_Hobbit

Anjuna Moon

Samma sak gäller som då, du kan hålla dig till WYSIWYG:s (dvs. verktyg där du "ritar" upp sidan, aka GUI-baserade verktyg) eller knacka kod själv. Det som har förändrats sedan "barndomen" är standarderna och tillkomsten av nya tekniker, både på serversida som klientsida.

Vad gäller WYSIWYG så finns det tack och lov idag mycket bättre verktyg än avskrädet Frontpage, exempelvis Dreamweaver och Visual Studio.

Viktigt oavsett om du knackar koden själv eller använder ett GUI-baserat verktyg är att du har en bra förståelse för CSS. Framförallt är det detta som förändrats när det gäller ren design/layout. Mängder av gamla html-element som exempelvis FONT-taggen är ur bruk idag. Istället används stilmallar för att bestämma utseendet hos alla element.

Det finns mycket mer att säga i ämnet.

Big_Hobbit

Tack för svaret? Men finns det någon gratis GUI-baserat verktyg att tanka ner som räcker för en amatör användare som vill börja nosa på websideskapande utan flash effekter och dylikt?

Anjuna Moon

Det finns ju förvisso en väldigt kompetent gratisvariant för ASP.Net, kallad Visual Web Developer men risken är att den kanske är lite för avancerad.

Nvu har jag aldrig tittat på, men om zerblat tipsar om den så tycker jag att du skall ge det en chans.

Har du tid och intresse så tycker jag dock att du ger det bakomliggande en titt. Även om det går snabbt att komma igång med lekvertygen så kommer du, som alla andra, att ofelbart vilja få ut mer och då är det bara ren kunskap eller snälla personer här som ser till att jobbet blir gjort =)

[inlägget ändrat 2006-05-12 01:56:54 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...