Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registerstädning


eienar

Rekommendera Poster

Vågar man lita på sk. städprogram som lovar underverk med registret? Det finns ju en uppsjö av sk. städprogram. Prövade "Windows Registry Repair Pro" som hittade 260 problem. Registry Mechanic hittade 144 problem. En i övrigt nyligen formaterad och ominstallaerad XP-Home. Av antalet funna problem så är det under att datorn överhuvudtaget fungerar.

Vågar inte "reparera" utan avslutade programen.

:thumbsup: eller :thumbsdown:

//Eie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Av antalet funna problem så är det under att datorn överhuvudtaget fungerar.

Hur menar du? Det registerrensningsprogram gör är att rensa nycklar som skapats av program vars avinstallationsprogram inte själva rensat dem. Att de ligger kvar skapar inga större problem för operativsystemet, annat än att de tar upp utrymme.

 

EDIT: Sedan gäller det ju förstås att veta att det program du använder verkligen är legitimt och säkert och att det inte i själva verket är känt för att göra förändringar i ditt system i form av ex. inlägg av adware och annat. Men det är en annan sak, självklart skall man aldrig köra program som man inte är 100%-igt säker på att de är ok.

[inlägget ändrat 2006-05-11 16:34:29 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa nycklar är väl att städa. Att kvarglömda nycklar inte påverkar OS annat än att de slöar ner datorn är väl en sak. Men att det på en nyformatgerad HD finns 240 reg.nycklar förvånar mig. Allt kan inte var nycklar. Eftersom jag är okunig i ämnet får HD vara "ostädat"

 

Tack för ditt svar. //Eie

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag missade den "lilla" detaljen att datorn var relativt nyinstallerad. Det vore intressant att få se exempel på vad de olika program du använt hittade för något. Går det att få ut rapporter så posta gärna något utdrag ur dem. Trots att datorn är relativt orörd så har du kanske varit ute på internet och inte haft fullvärdigt skydd på datorn och dragit på dig ett eller annat harmlöst spyware. Dessa lämnar så gott som alltid spår efter sig i registret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag har gjort en kopia av skärmbilden som jag försöker bifoga, om det nu går. Jag har AVG virus, ´Windows brandvägg och Sbybot S&D.

"Städprogramme"t som visade 260 problem har jag avinst.

Eie

 

[bild bifogad 2006-05-11 21:25:35 av Eie]

[bild bifogad 2006-05-11 21:26:14 av Eie]

831370_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microdatorn testade för en tid sedan Registry Mechanic och det fick ett dåligt betyg vilket jag tycker var välförtjänt.

 

På din bild finns inget som skall vara någon fara att ta bort. Förövrigt så håller jag naturligtvis med Anjuna Moon, poster i registry som pekar mot tomma intet slöar inte ned datorn i någon nämnvärd omfattning enligt min erfarenhet.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte installerat Adobe Acrobat och MS AntiSpyware som vissa av nycklarna gäller?

 

Den första nyckeln gäller Windows säkerhetskopieringsprogram. Du kanske inte har installerat det men registret är förberett för den installationen (kanske för att det programmet alltid installeras i XP Pro).

 

Sedan tror jag inte att du skulle märka någon skillnad på hastighet om du rensade bort de 260 resp. 144 nycklar som programmen har hittat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har både Adobe Acrobat och MS AntiSpyware. Windows säkerhetsprogram använder jag inte. Kör med Ghost 9. Tydligen skall man ta med en stor nypa salt vad som skrivs i olika PC-tidningar. Det gäller ju att sälja lösnummer. Det enklaste är nog att strunta i deras råd och när det börjar kärva så gör man en ominstallation. Nackdelen är ju Bill Gates misstro mot sina kunder. Att man först skall knappa in 54 siffror på telefonen för att få 42 siffror i retur som skall knappas in på datorn för att bevisa att man har bidragit till BG välstånd genomatt köpa hans program.

 

:thumbsdown://Eie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...