Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Falsk hotmailadress reggad i mitt namn, vad göra?


Elisabeth Thors

Rekommendera Poster

Elisabeth Thors

Jag har ett bekymmer som känns mycket obehagligt.

 

Någon har registrerat en hotmail adress i mitt namn med min kattuppfödnings namn som användare och använder denna adress och skickar till folk och även till mig så att de tror de blir kontaktade av mig.

 

Har rapporterat detta till hotmails support men ännu har inget hänt.

 

 

Några tips vad jag kan göra ?

 

 

Tack på förhand

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-11 15:28:31 av Elisabeth Thors]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Polisanmäl.

Polisanmäl vad? Det finns inget man kan göra, ett användarnamn i en mailadress är inget som skyddas av någon upphovsrätt. Även när det gäller rena registreringar av domännamn där namnet är skyddat av ngn lag finns det ofta inget du kan göra, annat än att betala ägaren det denne vill ha för ett överförande. Hotmail är ett amerikanskt företag, lyder under amerikanska lagar och där har ditt företagsnamn inget skydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men här handlar det om att utge sig för att vara någon annan. Att registrera sig för tjänster eller varor i någon annans namn är olagligt.

 

Så polisanmäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag håller med.

Men behövs det verkligen "kattuppfödare"? ;)

Här hemma i grannskapet så föder katterna upp sig själva...

;)

 

-Grannens katta matas med p-piller! (!)

(Av grannen, inte av mig!)

 

Skämt åsido:

Har du ett vanligt namn eller?

-Mitt namn, var jag än registrerar mig, är redan upptaget av någon annan.. Börjar att fundera på att byta namn..

 

MVH

Lasse, vanligtvis känd som virtuosen, virtuosen2..

 

[Men jag byter det inte! Namnet har jag fått av min mor, så det är därför det finaste som finns!]

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elisabeth Thors

Det är både så att de användt sig av mitt riktiga namn dvs Elisabeth Thors

samt att hotmailen heter samma sak som min hemsida/uppfödning.

 

Så döm av min förvåning när jag fick mail ifrån mig själv, fast från en email adress jag ej reggat. Ett par veckor senare fick en kamrat till mig samma mail.

 

Det känns hotfullt att någon annan använder sig utav mina personuppgifter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut polisanmäla. Hotmail loggar alla mail, så det går att ta reda på vem som har skickat mailen. Men förmodligen är det någon som du känner eller har träffat.

 

Polisanmäl! Du har lagen på din sida. Det som denna person gör är olagligt.

 

Bombardera även Hotmail supporten varje dag tills de svarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men här handlar det om att utge sig för att vara någon annan. Att registrera sig för tjänster eller varor i någon annans namn är olagligt.

Vad skall du polisanmäla? Att en idiot sitter i Sydney och leker med en hotmail-adress? Du Virtuosen kan lika gärna beställa en videofilm och en pizza åt någon i sydafrika och vad skall de göra? Skicka en anmälan till Interpol?

 

Att bedriva handel på Internet handlar hela tiden om att slåss mot möjligheterna att någon utger sig för att vara någon annan. Har man inte skaffat sig ett så bra system att man anser sig vara skyddad mot det får man antingen punga ut med mer så att man är det, eller acceptera att det faktiskt finns en viss risk.

 

Detta var ju inte ens fallet i trådskaparens problem.Där lät det mer som att någon jävlades med personen. Tråkigt och hemskt som det kan vara att vara eftersatt så finns det inget olagligt i det hela, när det gäller själva användarnamnsregistreringen.

 

Däremot skall det vara möjligt har jag hört att i extrema fall kunna få ut uppgifter från Microsoft när hotmail har utnyttjats i olagliga sammanhang. Men jag skulle tippa att detta gäller värre saker än förtal och allmänna trakasserier, då det faktiskt finns (har jag hört) rätt mycket värre saker än så.

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 01:37:26 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt olagligt att beställa tjänster i någon annans namn. I detta fall är detta gjort. Dessutom är det någon som utger sig för att vara Elisabeth. Detta är också olaglig.

 

Knappast troligt att det är någon i Syndey som gör detta. Mer troligt att det är någon i närheten.

 

Som sagt... POLISANMÄL! Och bomba MSN med mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Men snälla. En hotmailadress är inte en legitimering på något sätt överhuvudtaget. Om någon form av transaktion skett med detta som grund så är det väl snarare mottagaren av denna som skall polisanmälas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elisabeth Thors

Ja jag skall iallafall vänta tills jag får ett riktigt svar ifrån hotmail supporten vad de kan göra.

 

Kan de spåra vem som har gjort det eller i alla fall ungefärligt ringa in vars registreringen gjordes är det ju lättare att göra en anmälan då jag då vet vem jag misstänker.

 

Misstankar har jag redan, saknar bara bevisen.

 

Jag tycker inte heller att en email adress är någon slags legitimation men

det är inte roligt att veta att de kan maila folk med mitt namn som avsändare och få svar som då är avsedda för mig och min uppfödning inte dem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. En hotmailadress är inte legitimering. Men att utge sig för att vara någon annan är olagligt det är identitetsstöld och du kan visst polisanmäla det. Du bör göra det.

 

Denne person utger sig uppenbart för att vara du och gör sig skyldig till flera lagbrott genom att skicka dessa mail. Läs igenom personuppgiftslagen så ser du 5-6 paragrafer som denne person gör sig skyldig till brott emot och ännu fler som MSN gör sig skyldiga till om de inte vidtar åtgärder.

 

MSN är skyldiga enligt lag att utplåna personuppgifter som finns registrerade utan ditt samtycke.

 

Och enligt paragraf 3 så är en personuppgift " All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet." så i ditt fall råder det ingen tvekan om vad det handlar om.

 

Eftersom det även handlar om dit företag så kan finns det ytterligare lagar som personen bryter emot. Det kan faktiskt handla om bedrägeri och kränkning av ditt företags rykte. Detta skulle ju kunna innebära en ekonomisk förlust för dig.

 

Du har lagen på din sida. Polisanmäl och skicka en kopia av personuppgiftslagen till MSN. Beroende på vad personen skriver i mailen som skickats så kan denne enligt paragraf 13-12, 33-35, 36 och 41 i personuppgiftslagen dömas till böter och ända upp till 2 års fängelse.

 

I det här fallet skulle det dessutom anses som lagbrott med uppsåt och inte oaktsamhet. Vilket ytterligare förstärker situationen.

 

Det denne person gör ÄR olagligt. Polisanmäl och skicka mail med hänvisning till personuppgiftslagen till MSN. De MÅSTE stänga e-mail kontot annars kan de åka på böter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är meningslöst att polisanmäla själva "adresskapningen", den är ju inte olaglig. Bara ett grovt brott mot nettiquetten.

 

Men innehållet i mailen borde väl ge ledtrådar?

 

Gick ett utskick till flera, så ser man för det mesta de adresserna också. Kontakta dem!

 

Ser man förresten inte i headern från vilken IP även Hotmail-mail är skapade? Vill minnas att det var så han på (s)-högkvarteret sattes dit i vintras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej fel.

Det ÄR olagligt! Detta är inte fråga om tycke och smak. Det är olagligt att hantera Elisabeth's namn på det här sättet. Läs på lite grann så ser ni det själva. Elisabeth har lagen på sin sida i frågan. Det denna person gör är olagligt enligt en hög paragrafer i personuppgiftslagen. Det spelar inte så stor roll om ni tror eller tycker att det bara är ett etikettsfråga. Det stämmer inte. Det är ett lagbrott.

 

Skicka först mail till MSN och hänvisa till personuppgiftslagen och berätta att om de inte raderar kontot omedelbart så kommer du polisannmäla. MSN räknas i detta fall för registrator eftersom de äger mail-registret. Och det är därför deras ansvar att "utplåna uppgefterna ur registret". Enilgt lagen och hantering av persnuppgifter.

 

Som sagt. Detta ÄR olagligt och det finns en stor poäng i att polisanmäla. Personen har genom att skicka dessa mail brutit mot lagen.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 09:06:03 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Om du har dina misstankar om vem det kan vara och det är någon du känner borde du väl kunna lägga ut en liten fälla av något slag för att få någon typ av hint eller tendens som kan bekräfta dina misstankar. Antingen helt enkelt prata med personen, berätta om dina problem och säga att du fått hjälp något proffs som har starka spår, att det bara handlar om dagar tills personen åker fast och se hur den misstänkte reagerar. Ta i ordentligt och hota den "okände skurken"(inför den misstänkte) med åtal om urkundsförfalskning, stämningar, inkopplade advokater osv. Om det är rätt person du misstänker borde problemet upphöra på en gång om det är någon med lite vett i skallen och blir lite rädd om sitt eget skin. Alternativt "spela med" med en annan egen fejkad e-post adress där du låtsas fått mail från den misstänkte och fiska på det sättet. Det borde gå snabbare och lättare än om polien ska gräva i det. Förmodligen skulle det räcka med en konfrontation med den misstänkte för att lösa problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Anjuna skrev:

Du Virtuosen kan lika gärna beställa en videofilm och en pizza åt någon i sydafrika och vad skall de göra? Skicka en anmälan till Interpol?

 

Varför skulle jag, virtuosen, beställa pizzor och video till folk i Sydafrika?

-Låt vara att jag var med i "Free-Nelson-Mandela"-rörelsen, dvs. mot Apartheid. Jag har varit med om att fixa demokrati till Sydafrika, men pizzor och videor får de fan allt ta och fixa själva! -Allt kan inte skötas från Sverige! ;)

 

Edit: Sydafrikas "affärsidé":

1) Vi engagerar svenskar (som virtuosen etc.) för att avskaffa apartheid.

DONE!

2) Sen engagerar vi svenskarna för att införa demokrati.

DONE!

3) Sen ser vi till att få gratis pizza och video hemskickat från Sverige.

NIX! -Något får dom fan betala/fixa själva. Som exempelvis pizza och video!

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 14:14:29 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisanmäl vad? Det finns inget man kan göra, ett användarnamn i en mailadress är inget som skyddas av någon upphovsrätt.

 

Så länge kattuppfördningen är en hobby och inte drivs i företagsform så kan du anmäla "Förtal" (om den som skickar eposten framför för dej negativa saker.)

 

OBS! "förtal" gäller endast mot privatpersoner som inte är "offentliga"

Förtal finns inte juridiskt sett mot företag!

 

Om Svensk polis finner brott begånget så kan de kontakta Hotmail-administratörerna som i dessa fall (av ren goodwill eller överenskommelse regeringarna emellan) brukar vara behjälpliga!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog grunder till att driva en juridisk process. något sådant hade nog inte blivit accepterat av större företag som ericsson eller siba så varför ska din kattuppfödning bli lidande?

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Svensk polis finner brott begånget så kan de kontakta Hotmail-administratörerna som i dessa fall (av ren goodwill eller överenskommelse regeringarna emellan) brukar vara behjälpliga!

 

Tror inte att en sån sak går att genomföra på överskådlig tid. Ärendet kommer nog inte överst i högen till att börja med. Det blir sedan en åklagare som beslutar om förundersökning, och undersökningsledaren får inleda en dialog med Hotmails administration. Iomed att servrarna inte står i Sverige så slutar det nog i intet, att förundersökningen läggs ner.

 

Dessutom får man inte använda Hotmail eller andra MSN-tjänster för kommersiellt bruk, se punkt 4: http://privacy2.msn.com/tou/sv-se/default.aspx Kattuppfödningen är ett gränsfall, men det kanske ändå inte är en bra ide att dra uppmärksamheten på sig.

 

"Brukar vara behjälpliga", förresten. Har du några exempel, /Thomas?

 

Jag vidhåller mitt råd några inlägg tillbaka i tråden. Rota lite själv, gärna med experthjälp härifrån Eforum, till exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. rota absolut själv. Men anmäl också. Kommer det fram vem det är så ligger det iallafall en prick på denne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Elisabeth Thors skrev:

Kan de spåra vem som har gjort det eller i alla fall ungefärligt ringa in vars registreringen gjordes är det ju lättare att göra en anmälan då jag då vet vem jag misstänker.

 

Kolla mailheadern efter IP-numret. Spåra till internetleverantören och skicka en Abuseanmälan dit åtföljt av en polisanmälan. Det är ju urkundsförfalskning, tycker jag som redan har antytts och det är ju som sagt olagligt.

 

Märkligt att användaren kan regga samma namn som dig. Vad jag minns av Hotmail så kollas användarnamnen upp innan det godkänns. Godkänns inte namnet, så får jag t ex heta Stefan2 eller kanske Staffan1 istället.

 

Du har inte lämnat ut lösenord och användarnamn till någon du trodde att du litade på, som missbrukar det? Någon du blivit ovän med eller så?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 15:18:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej fel.

Det ÄR olagligt! Detta är inte fråga om tycke och smak. Det är olagligt att hantera Elisabeth's namn på det här sättet. Läs på lite grann så ser ni det själva. Elisabeth har lagen på sin sida i frågan. Det denna person gör är olagligt enligt en hög paragrafer i personuppgiftslagen. Det spelar inte så stor roll om ni tror eller tycker att det bara är ett etikettsfråga. Det stämmer inte. Det är ett lagbrott.

Där har du fel, kan inte förstå att du inte lyssnar på de som vet bättre. Jag tycker att det är lite taskigt att ge trådskaparen en förhoppning om att hon har lagen på sin sida (vilken lag som du avser nämner du aldrig, är det svensk eller amerikansk). Hotmail kommer att göra på pricken: nada

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

För att kunna vidta åtgärde så måste du ha korrekta uppgifter om detta fall speciellt eftersom det kan röra sig om en person som har exakt samma namn som dig samt samma namn som din kattuppfödingnamn.

 

Men rör det sig om en namnstöld så måste du ha bra bevis mot honom eller henne. Har du inte det så kommer polisen att lägga ned åtalet. Även om det går till rättegång så riskerar du att få betala hela rättegången samt skadestånd till den person som du har anmält.

 

Det gäller alltså ha bra bevis så eventuellt leder till ett åtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men rör det sig om en namnstöld

Vad är en namnstöld? Man kan liksom inte stjäla ett vanligt personnamn. Låt oss säga att jag heter Anders Andersson och har epostadressen anders.andersson@telia.com så har jag inga möjlighter att göra en invändning mot att du registrerar dig som anders.andersson@swipnet.se

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Tessan har rätt:

Att få hotmail att ändra sina "grejor" är nog "lättast".. Att "åtala" någon är betydligt svårare.. -Närmast "omöjligt", tyvärr..

 

 

DÄREMOT kolla noga om någon "lurar" och ljuger om att "du är du", eller "någon annan".. Även om du "rent juridiskt slipper skiten", så kan du ändå "få tas med den" IRL...

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...