Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Falsk hotmailadress reggad i mitt namn, vad göra?


Elisabeth Thors

Rekommendera Poster

DÄREMOT kolla noga om någon "lurar" och ljuger om att "du är du"

Det räcker inte med att jag registrerar mig med virtuosen2 riktiga namn och skickar ett mail med följande innehåll

 

Hej hur är läget? Här är allt bra.

 

Det krävs något i stil med

Hej, jag heter (virtuosen2)Förnamn (virtuosen2)Efternamn och vill sälja en katt till dig, hör av dig till (virtuosen2)Förnamn.(virtuosen2)Efternamn@hotmail.com

 

 

[snygg bild du har i presentationen virtuosen, jag lovar att rösta på dig:)]

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske bör läsa en gång till det man har skrivet.

Vad är det jag skall läsa en gång till? Har jag missat något?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Gustavsson

Blev lite förundrad över denna tråd

Hur vets det att nån har reggat en adress på Hotmail?, jag menar

det är ju inga problem att skicka ett mail så det ser ut att komma från själva Kungen om man vill, jag tror inte Hotmail.com ens är inblandat.

Är bara och ta fram IP för avsänadren så visar det sig om det kommer från hotmail eller inte + man kan med lite tur spåra avsändande dator

är personen listig så har vedebörande sopat igen alla spår om sin verkliga identitet och varifrån det är sänt, samt verklig dator, och då är det förstås väldigt svårt att spåra mailen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vets det att nån har reggat en adress på Hotmail?, jag menar

det är ju inga problem att skicka ett mail så det ser ut att komma från själva Kungen om man vill, jag tror inte Hotmail.com ens är inblandat.

Det har du naturligtvis helt rätt i. Om trådskaparen tror att ISP:n i händelse av att ipnr går att spåra kommer att lämna ut uppgifterna om innehavaren så tror trådskaparen tyvärr fel. Polis kan (efter beslut av åklagare) få ut ipnr men det förutsätter att det föreligger ett brott.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elisabeth Thors

Ja jag har i alla fall polisänmält det idag.

 

Detta är tyvärr det första svaret jag fick från hotmail supporten : :thumbsdown:

 

"Hej Elisabeth,

 

Tack för att du skriver tillbaka till MSN Hotmail.

 

Det här är Christina igen och vad jag förstår har du problem med email från denna email adress bombaycats@hotmail.com.

Detta är dock inte tillräckligt med bevis för att vi ska ta åtgärder i detta fall. Som du förstår kommer det handla om ord mot ord och vi har inte möjlighet att ta ställning.

 

Tack för att du använder Hotmail.

 

Skriv även gärna tillbaka om du har andra frågor eller förslag.

Med vänliga hälsningar,

 

Christina,

MSN Hotmail Abuse"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har i alla fall polisänmält det idag.

Synd att det kostar skattepengar men den som tog emot anmälan måste ha fått sig ett gott skratt.

 

Tittade lite i eforums historik och vad jag kan se så har samtliga som haft problem liknande ditt antingen varit: hästuppfödare, hunduppfödrare och nu kattuppfödare. Plus en "övrig", förmodad rättshaverist (eller åtminstonde korspostare på eforum). Snacka om överrepresentation, 75% :)

 

Nä, nu skall jag kila till polisen och anmäla ett känt svenskt företag som har mitt efternamn som domännamn:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja NWM.. det är just din typ av attityd som gör att folk kan trakassera andra på nätet utan vidare. Jag tror knappast att den som tog emot anmälan skrattade åt den.

 

Och här handlar det inte om ditt raljerande skämt.. utan om rent bedrägeri och trakasserier. Du kanske tycker sådant är roligt, men jag betvivlar att Elisabeth finner det särskilt roande.

 

Som sagt, det är olagligt och ska anmälas. Annars kommer denna typen av brottslingar kunna härja helt fritt. Bra gjort Elisabeth. Strunta i NWM's barnsliga inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja NWM.. det är just din typ av attityd som gör att folk kan trakassera andra på nätet utan vidare.

Men nu får du väl lugna ned dig lite. Flera personer har i tråden förklarat att det inte är ett lagbrott i sig att registrera en mailadress som ett företag eller privatperson använder.

 

Om det rör sig om en enskildfirma (vi vet inte ens om det är en firma) så är företagsnamnet normalt bara skyddat i det län där företaget är registrerat. Så om jag har en enskildfirma som heter "Nisses Plåt" och som är registrerad i Stockholms län så står det dig fritt att starta "Nisses Plåt" i t ex Skaraborgs län.

 

utan om rent bedrägeri och trakasserier.

Det är möjligt att du vet mer än vad som står i trådskaparens inlägg. Kanske jag är väldigt korkad men efter att ha läst trådskaparens inlägg flera gånger så har jag fortfarande inte set att hon skriver något om bedrägerier eller trakasserier. Att använda trådskaparens för- och efternamn vid registreingen är dock mer tveksamt men det är inget brott mot PUL som du skriver. En slagning i folkbokföringen ger vid handen att det finns 14 personer i Sverige med samma för- och efternamn som frågeställaren. Nu tror jag iofs inte att det är en av dessa som gjort registreringen men vi kan ju inte veta. Det är möjligt att en anmälan som grundar sig på just detta kan vara en framkomlig väg men jag tvivlar. För två år sedan blev en vän till mig blåst på nästan 2000 kronor på blocket och till dags dato så har polisen gjort exakt på pricken ingenting.

 

Du kanske tycker sådant är roligt, men jag betvivlar att Elisabeth finner det särskilt roande

Jag tycker inte att det är ett dugg roligt och frågeställaren har mina fulla sympatier men det lär ju inte hjälpa henne ett dugg. Jag håller med dig i att det är ett djävla sätt att använda andras uppgifter.

 

Strunta i NWM's barnsliga inlägg.

Självklart så står det trådskaparen fritt att strunta i mitt inlägg men om det var "barnsligt" det vet jag inte om jag kan hålla med om. Kanske det var lite omoget av mig att skriva:

 

Tittade lite i eforums historik och vad jag kan se så har samtliga som haft problem liknande ditt antingen varit: hästuppfödare, hunduppfödrare och nu kattuppfödare. Plus en "övrig", förmodad rättshaverist (eller åtminstonde korspostare på eforum).

Men det är faktiskt så att den här typen av fråga har varit uppe tidigare på eforum och då har det efter lite efterforskning visat sig att frågeställarna tillhört någon av kategorierna "hästuppfödare, hunduppfödare ". Vad detta beror på vet jag inte men kanske det är så att det är lätt att "hetsa upp sig" lite när det är en hobby som man verkligen brinner för. Jag menar inte alls att detta gäller för trådskaparen, jag vet inget om henne utöver att hon har en trevlig webbplats som jag surfade runt på en stund och lärde mig en hel del. Orsaken till att jag nämnde det var att ge frågeställaren en liten "hint" om att hon kanske i första hand skall vända blicken mot någon som delare hennes hobby och förmodligen har varit inne på hennes webbplats (kolla loggarna och jämför ipnr med ipnr i brevet).

 

I ett av fallen som varit uppe på eforum så gjorde jag "lite" efterforskningar. Jag var sjuk och hemma från jobbet och extremt undersysselsatt, ägnade därför en hel dag åt att försöka klura ut så mycket som möjligt mest för att se hur långt man kan komma. Vill verkligen betona att jag inte gjorde något som ens var i närheten av att vara olagligt eller oetiskt men oj vad mycket information det gick att få fram!

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag ser faktiskt nästan exakt ut som GP.. Vi har samma släkt på farmors fars sida.. (och vi båda gillar "uppenbarligen" att snacka en massa skit..)

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Oroa dig inte Nisse, anmälan "hamnar i en pärm på polishuset"..

 

Skattepengarna det kostar (för övrigt alldeles i onödan, men det beror inte på anmälaren) är försumbara i alla dessa miljarder med kronor som bara kastas bort på "blanketter som hamnar i pärmar"..

 

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser faktiskt nästan exakt ut som GP

En man som har pondusen runt midjan (precis som jag) med andra ord:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blanketter som hamnar i pärmar

Det är säkert sant men glädj dig åt att det skapar arbetstillfällen i blankett och pärmbranchen:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

E du också släkt?? ;)

-Tja, vi är ju väl på sätt och vis alla släkt med varandra..

 

http://www.cs.virginia.edu/oracle/

 

-Någon (matematiskt intresserad) sa att vi alla på planeten "känner varandra och är släkt". I "sjätte led" är vi alla släkt, kanske borde vi vara snällare (eller elakare? -släkten är värst) mot varandra..

;)

 

Kevin Bacon index listar "alla" som varit med i filmer/filmproduktion.

Själv har jag bara varit med som "unlisted", men får ändå 3 i indexet!

[omräknat]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Det där om att NWM eller någon annan (igår) skulle sälja katt till mig:

Jag hade mardrömmar inatt om att jag var"kattpappa" till tre dussin katter, som allihop hette "Fabian"... Alla dessa katter som hette Fabian hade jag köpt som "antimussystem" för att skrämma bort mössen från mina datorer.. Givetvis var datorerna nästan oanvändbara utan möss.. Mardrömmar hela natten på att jag styrde 4 datorer med tangentbordet!

 

Tillråga på allt, åt jag två tonfiskmackor innan jag somnade och hade mardrömmar om katter samt förlorade datamöss..

 

-Alla katterna ville ha tonfisk!

 

Kanske dags att söka terapi? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM eller någon annan (igår)

Ur djupet av mitt hjärta så ber jag om ursäkt, inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att jag med mitt exempel skulle framkalla dessa hemska mardrömmar.

 

Har du vägarna förbi Stockholm så lovar jag (så sant som jag är neurotiker och Synnergren en pundig militär) att bjuda dig på en öl på ett garanterat kattfritt hak runt Fridhemsplan, droppa mig bara ett mail när det blir dags.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Hehe.. Ingen fara, grannens katt visade sig ha jamat "halva natten" utanför, så.. Lustigt ändå vad man kan drömma..

 

 

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Lustigt ändå vad man kan drömma..

Jepp och underhållande är de väldigt ofta också. Att fenomenet dessutom är helt licensfritt gör inte saken sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Mina poäng var slut för idag; men

 

Jovisst: Jamandet (samt "mardrömmen" om jamandet") är ju licensfritt.. Katter är ju "licensfria"... -.Jag drömde förvisso om 4 windowsdatorer, och nu när jag är vaken så INSER jag att jag bara har 2 licenscierade XP-burkar, en 98, och en windows CE, men den FJÄRDE DÅ?? -Puh.. Den är en LINUX-server som inte tillhör "windowsfamiljen"!

 

:thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM. Ja.. läs första inlägget från trådskaparen.

En person har registrerat en mailadress i hennes namn och kopplat det till hennes företags namn. Sedan sickar denne person mai till folk och utger sig för att vara Elisabeth. Personen skickar även mail till Elisabeth.

 

Så här handlar det inte om nån slags copyrightfråga och om man får kalla sig vad man vill. Utan det handlar om att denne person utger sig för att vara Elisabeth. Det är olagligt.

 

Elisabeth. Vad skrev personen i mailet som denne skickade till dig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan sickar denne person mai till folk och utger sig för att vara Elisabeth.

Så står det inte! Vad som står är att personen använder en epostadress som heter samma sak som hennes kattuppfödning (som kanske inte ens är en firma) och att epostkontot är skapat i hennes namn.

 

Utan det handlar om att denne person utger sig för att vara Elisabeth. Det är olagligt.

Det behöver inte alls vara olagligt! Det beror på sammanhanget, låt mig förklara: Om du träffar mig på gatan och frågar vad jag heter och jag svarar Göran Persson så är det inte på något sätt olagligt. Om jag däremot blir haffad av en kontrollant på tåget och jag säger att jag heter Göran Persson så är det olagligt.

 

Förstår du nu?

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skickar ut brev till Göran Perssons kollegor och vänner och utger dig för att vara Göran Persson... då är det olagligt.

 

I vilket fall var det bra att Elisabeth anmälde personen. Eftersom det denne gjorde var olagligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det denne gjorde var olagligt.

Du ger dig inte. Nu orkar jag inte tjafs mer, du kan tro precis vad du vill.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tessan_2005

Risken är stor att polisen lägger ned det och även om det går till rätten så riskerar du att få betala hela kostaden. En rättegång är inte billig samt att du också riskerar att få betala den andres advokat också.

 

Sen är det inte olagligt att regga en e-mail adress som heter bombaycats@hotmail.com samt att det heller inte är olagligt att ha samma för och efternamn som dig.

 

Har du råd att förlora i domstolen? Så länge det inte rör sig om grovförtal, grova trakasserier eller hot så är det du som riskerar att förlorar i en rättegång förutsatt att det går så långt.

 

Finns det inget att ta av så kommer polisen att lägga ned förundersökningen.

 

Däremot om bombaycats är ett skyddad varumärke så rör det sig om intrång och då riskerar han/hon att bli åtalad men är det inte ett skyddad varumärke så rör det sig inte om intrång och då kommer hon/han inte att bli åtalad.

 

Inte nog med så riskerar också du att få betala skadestånd till den person som du har valt att polisanmäla. Är bombaycats däremot skyddad så kan du kräva skadestånd av han/hon som använder bombaycats som e-mail adress.

 

[inlägget ändrat 2006-05-15 11:10:39 av Tessan_2005]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...