Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oekonomiskt att anställa kvinnor?


Carelius

Rekommendera Poster

Oftare leder den typen av jobb till att kroppen blir utsliten i förtid och människor med såna jobb blir också ofta förtidspensionerade pga att dom pajat ryggen t.ex.

Det är väl iofs sant men den typiske förtidspensionären idag är en lågutbildad kvinna i fyrtioårsåldern som arbetat inom vården. Att det skulle bero på att jobbet är tungt är inte hela förklaringen då antalet perioder av barnledighet korrelerar med sannolikheten till förtidspension; ju färre aktiva år inom yrket ju högre sannolikhet till förtidspension.

 

Tvekade lite om jag skulle våga skriva det här för nu lär jag väl få på skallen av dem som inte gillar verkligheten:)

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar
I samband med nyanställning ingår du ett avtal som i Sverige är mycket svårt att göra sig av med eftersom du i framtiden i princip inte kommer kunna avskeda personen utan mycket goda skäl.

Det där är kvalificerat skitsnack, för det första får man använda provanställning i upp till 6 månader oavsett ålder och erfarenhet (och under den tiden gäller 2 veckors uppsägningstid och inga som helst krav på skälig grund), utöver det är det relativt billigt att göra sig av med folk i Sverige.

Det påverkar emellertid inte hur "fruktansvärt dyrt" det är att nyanställa, berätta det istället.

 

Du binder dig således till att behålla den anställde, och det är med Sveriges skatter inte billigt.

Åter igen skitsnack, inte ens om det var så att det var svårt att göra sig av med anställda (och det kan hundra tusen IT-människor vittna att så inte är fallet) så vore det där ett problem. Du anställer ingen utan att veta kostnaden och den kostnaden väger du mot behovet. Klarar du inte kostnaden så får du skära ner verksamheten och då går det utsökt att kalla det arbetsbrist (även om man rent tekniskt har arbete så det räcker och blir över).

 

Sveriges skattetryck på att äga och driva företag är överlägset högst i EU

Nästan, ägandet är på intet sätt överlägset högst beskattat. Vad gäller driften är skatten bara en kostnad bland flera och en av anledningarna till att det trots bl.a höga arbetsgivaravgifter finns företag i Sverige är att kostnadsläget i övrigt fortfarande gör det konkurrenskraftigt. Vi har nära till många råvaror, vi har förhållandevis låga löner (jämfört med västeuropa), lokalkostnader är överlag låga, dessutom är det nära till hemma-marknaden, det må vara billigare att producera på många andra ställen men hemmamarknaden är oftast lättast att konkurrera på.

Jag tycker också att man borde sänka arbetsgivaravgifterna (iaf för vissa grupper) men de i sig gör det inte "*fruktansvärt* dyrt att nyanställa" som du så vackert uttryckte det.

 

Om du läst mitt första inlägg och efterföljande inlägg borde du lätt kunna se att jag påpekat att kvinnor generellt sjuksriver sig mer än män. Menar du att detta är felaktigt

Nej jag har aldrig sagt att det är felaktigt, jag menar bara att det som enskild faktainlaga är tämligen ointressant. Det säger inget om ifall de som inte sjukskriver sig och istället går till jobbet och smittar ner de kvinnor som sen stannar hemma är det stora problemet. Det säger inget om att kvinnor ofta stannar längre på sin arbetsplats och därmed ofta bromsar sin egen löneutveckling (dvs blir billigare) samt minskar företagets dyra kostnader för nyrekrytering.

Man kan inte bara plocka de saker man gillar ur en ekvation och glömma resten, då får man ingen lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är kvalificerat skitsnack, för det första får man använda provanställning i upp till 6 månader oavsett ålder och erfarenhet (och under den tiden gäller 2 veckors uppsägningstid och inga som helst krav på skälig grund), utöver det är det relativt billigt att göra sig av med folk i Sverige.

Nästan, ägandet är på intet sätt överlägset högst beskattat. Vad gäller driften är skatten bara en kostnad bland flera och en av anledningarna till att det trots bl.a höga arbetsgivaravgifter finns företag i Sverige är att kostnadsläget i övrigt fortfarande gör det konkurrenskraftigt.

Det säger inget om att kvinnor ofta stannar längre på sin arbetsplats och därmed ofta bromsar sin egen löneutveckling (dvs blir billigare) samt minskar företagets dyra kostnader för nyrekrytering.

 

Man kan inte bara plocka de saker man gillar ur en ekvation och glömma resten, då får man ingen lösning.

 

 

Tack för att du skrev inlägget fhe, så att jag slapp:thumbsup:

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du skrev inlägget fhe, så att jag slapp

Erkänn att det är skönt att hålla med mig ibland, du borde göra det oftare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erkänn att det är skönt att hålla med mig ibland

Inte nog med att jag höll med dig jag gav dig även en poäng oxså:thumbsup:

 

Trevlig helg och låt nu inte detta stiga dig åt huvudet:)

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvekade lite om jag skulle våga skriva det här för nu lär jag väl få på skallen av dem som inte gillar verkligheten

 

Du får inte på skallen av mig eftersom det du skriver stämmer dåligt med min verklighet.

Känner personligen inte till några förtidspensionerade kvinnor i 40-årsåldern, däremot flera män som tidigare jobbat som bl.a. byggnadsarbetare och elektriker men som nu är förtidspensionerade pga arbetsskador.

 

Jobbade själv i byggbranschen på 90-talet men har sedan dess skolat om mig.

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 21:58:12 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...