Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemutvecklare sthml lön?


FBN

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar vad man tjänar (mellan tummen och pekfingret) per månad som systemutvecklare i Stockholm.

 

Själv har jag jobbat med webbutveckling och systemutvekling lite om vart annat i 3-4 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Vad ska du jobba med för tekniker, plattformar, lösningar osv?

 

IDG/CS har ju här på sidorna också något de kallar lönebarometern. Kanske värt att kolla?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad man tjänar (mellan tummen och pekfingret) per månad som systemutvecklare i Stockholm.

Det går inte att svara på, det beror på allt från vad du har för kompetens och hur eftertraktad den är till vilken sektor du tänker jobba i och med vilken slags applikationer. Därtill kommer faktorer som om du ska jobba som konsult, personaluthyrd eller inhouse-utvecklare och om du har någon form av resultatsbaserad lön och/eller övertidsersättning samt vilka pension- och semesterförmåner som företaget har. Slutligen kompliceras bilden av att vad du får i lön till stor del beror på vad du hade på tidigare jobb (eftersom man oftast inte begär en lägre lön för att byta jobb).

 

"Mellan tummen och pekfingret" borde bli ungefär "sisådär 20-70 tusen/mån, de flesta förmodligen i den nedre halvan av spannet".

 

Men, för att ge dig lite hjälp...

Själv har jag jobbat med webbutveckling och systemutvekling lite om vart annat i 3-4 år.

Beroende på om du har examen eller inte skulle jag tippa att du borde kunna få kring 25 (+/- några tusen) om du har ett konkret jobberbjudande och det handlar om "riktig" utveckling, dvs inte HTML-knackande med inslag av t.ex ASP/PHP. Fast jag kan ha helt fel, i de flesta fall är lönesättning väldigt individuellt.

[inlägget ändrat 2006-05-10 12:09:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, jag har redan jobbet men det är funderingar på att flytta kontoret till sthlm och ska jag behöva resa en massa för att ta mig till jobbet vill jag ju förstås ha en sthlm anpassad lön.

 

Jag jobba i finans sektorn.

 

Jag utvecklar för tillfället vårt företags produkter men kommer antagligen även jobba med utveckling på konsultbasis när vi väl finns i sthlm.

 

All utveckling sker i vs.net och C# en stor del är asp.net 2.0 utveckling (web servisar, web applikationer, framöver kommer även utveckling i crystalreports ske) men även en del "vanlig" applikationsutveckling.

Jag brukar komma med förslag på vad som behövs och hitils har det mesta byggts.

 

Jag är strax över 30 och anser att vid det här laget borde det inte längre räknas om jag har examen eller ej.

 

Någon mer åsikt om vad jag bör tjäna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
och ska jag behöva resa en massa för att ta mig till jobbet vill jag ju förstås ha en sthlm anpassad lön.

Det är väl sällan man får högre lön bara för att man inte bor på orten där kontoret ligger (såvida man inte är oumbärlig och liknande kompetens inte finns på plats). Men du får ju göra avdrag för resorna i deklarationen.

 

EDIT: Fick jag göra en vild gissning skulle jag tippa på att lönerna för kompetenta programmerare kanske t.o.m är högre utanför Stockholm på mindre orter. Här finns det ett stort överskott av oss, så konkurrensen är ju rätt hård och då kanske lönerna sjunker. Fast nu spekulerar jag bara.

 

Själv ligger jag på medianlönen enligt IDG + provision, men då har jag med hänsyn till stora investeringar vi gjort på internprojekt valt att inte löneförhandla de senaste tre-fyra åren.

[inlägget ändrat 2006-05-16 21:45:40 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...