Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tv-kort och HDTV


Gallone

Rekommendera Poster

Läste på aftonbladet att några städer kommer att kunna se VM i HDTV via det marksända digitalnätet.

Nu undrar jag lite hur det är med tv-korten, klarar dem av att ta emot hdtv sändningarna eller konverterar dem det till ”vanlig” digital signal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På pappret så skall många av DVB-T korten klara det men säker kan man nog inte vara innan man har testat.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett ASUS MY CINEMA-P7131 HYBRID kort nu, hittar ingen information om det så det är väl bara att vänta till VM då...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Om "tv-korten" klarar av det, beror givetvis på kortens specifikationer.

Vad jag erfar kommer HDTV att sändas i DVB MPEG-4 och inte i nuvarande standard som heter DVB MPEG-2. När det gäller marknätet, så ligger de områden som fortfarande har analoga sändningar i "lä", där saknas det i princip bandbredd på marknätet. De områden där analoga marknätet är släckt, så finns det bandbredd för 3x6 DVB-kanaler i MPEG2, eller ungefär 4-6 HDTV-kanaler i MPEG4, alternativt 2 HDTV i MPEG2.

 

På ett ungefär alltså. Precis som med hårddiskinspelning på datorn, beror ju allt på komprimeringsgrad och bitrate.

 

"Normala"-tv-kort till datorn (som inte är HD-ready) klarar det inte.

 

Som fotbollsdomare så gillar jag inte HDTV när det gäller fotboll, eftersom "fler kan se" att "domarn är blind".. Hursomhelst så är det domarns utslag som gäller!

 

MVH

-Judg3 dr3dd..

"How do you plea?"

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...