Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdning


Felix Skaremark-Solberg

Rekommendera Poster

Hade jag själv gjort musik skulle jag känna mig smickrad om någon laddade ner den istället för att klaga på alla fiktiva miljoner jag skulle kunna tjäna.

 

Jag väljer att se musiker som vilken yrkesgrupp som helst. De lever på den produkt de framställer, och har rätt att sätta ett pris och att inte bli bestulna på sin produkt. Givetvis förutsätter jag att man sätter priset efter efterfrågan, och det råder väl inga tvivel om att priset är för högt som det är idag, men detta ska givetvis justeras efter utbud/efterfrågan och inte genom att folk stjäler produkten.

 

Det är väl upp till var och en att känna sig smickrad då någon uppskattar ens insats. Inte argument nog att hoppa över betalningen.

 

Snatterijämförelser håller inte då man tar fysiska saker vid snatteri.

Fildelning handlar egentligen bara om att duplicera en mängd ettor och nollor i viss ordning, ingen kommer någonsin att kunna övertyga mig om att detta skulle vara lika mycket värt som fysiska prylar.

 

Det där tycker jag är en mycket föråldrad syn på IT-tjänster. Jag som trodde att IT-folk var framåtsträvande på detta område?

 

Tycker du även att offline-tjänster som inte består av fysiska produkter är mindre värda än produkter? Låter som ett oerhört bristfälligt sätt att värdera produkter på.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar
Jo, ljuga i rätten är ju klockrent.

Framförallt är det fullt tillåtet om man står åtalad så kommentaren känns rätt onödig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Proväter du smågodis också?

Jepp

Jo, ljuga i rätten är ju klockrent.

Det har jag absolut inget problem med om jag anser att lagen används felaktigt dvs till att jaga och kriminalisera en stor andel av befolkningen istället för de stora piratkopiedistributörerna.

 

Konsumentmakt vet jag inte om folk som inte betalt för produkten kan utöva.

Det är klart du kan, makten har du ju redan utövat genom att delta i en bojkott av varor som påverkar skivbolagens intäkter. Om konsumenter av köpta varor väljer att låta bli att handla dem och det genom debatter klart framgår varför en så stor del av konsumentskaran valt andra vägar för att införskaffa produkterna, så har företagen inget val annat än att lyssna och förbättra sig (såvida man inte väljer att ignorera kritiken, jobba kvar i gamla spår och acceptera radikalt reducerad intäkter)

 

Konsumentmakt betyder att du som konsument eller PRESUMTIV konsument kan ställa krav och påverka producenten att förändra sig för att därmed vinna fler/förlora färre konsumenter. Makten ligger i att du kan välja att inte inhandla produkten men makten ligger även i att du kan välja att återgå till att konsumera den, förutsatt att villkoren förändras.

 

Folk som går i fåraleden och snällt accepterar producenternas villkor är ju snarare de som inte har någon konsumentmakt. De har ju genom sin likgiltighet valt att inte påverka producenterna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men detta ska givetvis justeras efter utbud/efterfrågan och inte genom att folk stjäler produkten.

Ok, hur hade du då tänkt se till att skivbolagen prissätter efter utbud/efterfrågan, när de i princip verkar i ett oligopol som prissätter precis som de vill eftersom ingen annan (tills fildelningen kom förstås) kan erbjuda deras produkter. Be dem snällt på dina bara knän? =)

 

Du teoretiserar över vad som bör göras men har ingen praktisk lösning på problemet. Precis som de gamla gråsossarna, som snällt accepterar allt Göran Persson hittar på, sitter i sina stugor och förgrymmas över dagens ungdom och deras agressiva missnöjesuttryck. "Det går visst att påverka,

utnyttja din demokratiska röst". Tjena.

 

Ibland behövs civil olydnad för att något skall hända, eftersom politiker och andra makthavare vant sig vid folkets passivitet och lama engagemang att de i princip slutat lyssna på oss.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...