Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdning


Felix Skaremark-Solberg

Rekommendera Poster

Felix Skaremark-Solberg

Är det bara förbjudet att ladda ner svenska filmer och låtar eller gäller det utländsk musik eller film också?

/Felix Skaremark-Solberg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Det är lika förbjudet med utländska.

 

Sen finns det ju både svensk och och artister som tillåter nerladdning från sina hemsidor. Då är det ju ok att ladda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det som gäller för allt material är att exemplaret man kopierar måste vara framställt/publicerat med upphovsmannens samtycke. Men observera att det kravet bara gäller om du ska framställa en varaktig kopia, exempelvis bränna en cd/dvd, skriva ut en sida eller lägga det i en särskild fil/katalog på hårddisken.

 

Du får alltså titta på alla filmer som finns på Internet och du får lyssna på all musik. Det finns inga restriktioner för tillfälliga kopior, eftersom de inte är "upphovsrättsligt relevanta" enligt lagen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Juridik.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså lagstadgat mot nedladdning av film och musik i Sverige?

 

Vad heter lagen?

 

Vill veta om det innebär ett lagbrott att ha massa mp3 på sin hårddisk som man inte själv har inhandlat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade saker där man inte har tillstånd, ja, sedan 1 juli 2005 +/- 1 månad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså lagstadgat mot nedladdning av film och musik i Sverige?

Vad heter lagen?

 

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

 

Och det är alltså inte lagstiftat mot nedladdning av film och musik i Sverige, det är bara nedladdning av filer som lagta upp på nätet utan upphovsmännens godkännnande som är olagligt - vilket framgår av tidigare inlägg i tråden.

 

 

Vill veta om det innebär ett lagbrott att ha massa mp3 på sin hårddisk som man inte själv har inhandlat.

 

Frågan är alldeles för oprecist formulerad för att kunna besvaras. Vem har inhandlat dem? Din relation till denne? När och hur hamnade de på din dator, var du inblandad i det? Varifrån kom de, och vad fanns angivet om filernas ursprung? Och framför allt: vad skulle en domstol komma fram till om du åtalades för det och du berättade för domstolen allt du visste om filerna? Det är närmast den sista frågans svar som kan ge dig en vägledning.... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tillfälliga kopior så ska de väl vara nödvändiga ur en teknisk synvinkel eller så för att vara ok?

 

Ex1: Jag kolla på film från ett filmbolag. Filmen sparas i mn webläsares cacheminne och det är hel tok.

 

Ex2: Jag använder ett program för att spara en tillfällig kopia av filmen förutom vad som sker i (1). Jag kollar på filmen och tar sen bort kopian. Då, om man drar det hårt, har man varit olaglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hålla på och "fultanka" musik? När du för nästan inga dollar (USD) kan ladda hem lagligt från t.ex. http://www.allofmp3.com och dessutom helt välja fritt vilket format/komprimering du vill ha? (Du kan välja lossless komprimerng FLAC, OGG, mp3 i en hel massa olika bitrates upp till 320 kbps eller variablel bitrate)

 

Har försökt mig på en gång att handla en "gratislåt" från cdon.com men jag lyckades fakstiskt inte genomföra nedladdningen. (Och jag måste faktiskt säga att jag är ganska "datorvan") Så så länge som inte de andra nätbutikerna upphör med drm-skyddade wma så kommer åtminstone inte jag att handla därifrån :thumbsdown:. Och sen är det ju faktsikt för dyrt med ca 9 kr/låt :thumbsdown:

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lagligt det är att handla från allofmp3.com är väl inte 100% klart? Så länge musiken stannar i Ryssland är det väl en sak men när man exporterar/importerar den blir det rätt tveksamt tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad grundar du det på? Det är väl inget mer konstikgt att köpa en mp3 fil från Ryssland än ett sharewareprogram från USA?

 

Dessutom så ger ju mig allofmpr filer i valfritt format. DRM-förstörd WMA vill ju åtminstone inte jag köpa :-(

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bara man köper saker "på nätet" kommer man automatiskt undan tull, moms och allt sånt? Att man KAN komma undan tull/moms/... är ju inte samma sak som att det är helt ok.

 

Jag är sannerligen ingen expert på området men jag har svårt att tro att det skulle vara så enkelt, det är ju sällan det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

 

Har den uppdaterats 2006 eller kan jag använda min lagbok från 2005? Hittar inte konkret lagrum, är det så att den ska tolkas analogt, dvs mp3 = kopiering av musikverk? Känns som att de borde specificera det mer än så eftersom det, iaf enligt min mening, är skillnad på att ladda ner, kopiera från kompisen, "komma över" filer i god tro, sprida i fildelningsnätverk osv.

 

Frågan är alldeles för oprecist formulerad för att kunna besvaras. Vem har inhandlat dem? Din relation till denne? När och hur hamnade de på din dator, var du inblandad i det? Varifrån kom de, och vad fanns angivet om filernas ursprung? Och framför allt: vad skulle en domstol komma fram till om du åtalades för det och du berättade för domstolen allt du visste om filerna? Det är närmast den sista frågans svar som kan ge dig en vägledning.... ;-)

 

Så sant.

 

Känns dock mycket tragiskt att nu behöva radera en musiksamling man byggt upp under många års tid. Jag medger att jag som student inte haft råd att köpa musik och därför kommit över det via nätet eller andra datorer. Detta har dock inte varit ett lagbrott tidigare, men av vad jag kan förstå skulle det kunna vara att lagbrott att behålla dem nu.

 

Mycket tråkigt, jag ser inte gärna ett liv utan musik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hålla på och "fultanka" musik? När du för nästan inga dollar (USD) kan ladda hem lagligt från t.ex. http://www.allofmp3.com och dessutom helt välja fritt vilket format/komprimering du vill ha? (Du kan välja lossless komprimerng FLAC, OGG, mp3 i en hel massa olika bitrates upp till 320 kbps eller variablel bitrate)

 

Hur stort är utbudet?

 

Om jag vill ha 2000 låtar blir det ändå ganska många dollar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag begår kanske ett "skattebrott" men inte ett upphovsrättsligt brott, eller? Fast å andra sidan. Ska jag skicka ett meddelande till tullen om att jag vill betala moms för mina mp3'or? Har tullen någon undersökande verksamhet om vad det betalas för i utlandet och vilka "varor/tjänster" som skickas digitalt över nätet. Jag betalar ju till (via) ChronoPay i Nederländerna, och betalar då momsen (?) i Nederländerna och det är ju inom EU.

 

Fördelen mot fildelningsnätverken är ju stor. Jag väljer själv hur jag vill koda/komprimera mina filer. Det "saknas" aldrig någon låt, eller del av en fil.

 

Visst det är ett gränsfall Jag håller med. Men jag kan i vajre fall slippa oroa mig för Herr Pontén. För ur den synvinkel gör jag inget brott.

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2006-05-12 14:29:52 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa betala i dollar, så köp dem på cdon

2 000 låtar * 9 kr = 18 000 kr

 

Eller gå och köp cdskivor i skivaffären och rippa själv.

 

Om jag vill ha 2000 låtar blir det ändå ganska många dollar..
Vad är det för argument?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbudet och enkelheten är ju ett väldigt definitivt plus. Det sista stycket också :)

 

Hmmm, ja det kanske är som du säger att det blir ett skattebrott istället för ett upphovsbrott? Man fpr väl välja det brott som har lägst sannolikhet att upptäckas och/eller ger lägst straff ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för argument?

 

Det var inget argument, bara ett dystert faktum (att jag varken har råd med 2 000 låtar för 18 000kr eller med 2 000 låtar på inköpta CD-skivor).

 

Detta betyder dock inte att jag tänker vara kriminell.

 

Vad gäller skattebrott så tvivlar jag på att det kan tillämpas på varor som inte är tillåtna till att börja med. Det vore ungefär som om knark-langare skulle dömas för narkotikabrott + skattebrott eftersom de inte deklarerat sin inkomst, eller som att Skatteverket skulle börja inkomst-taxera folk som gjort sig skyldig till häleri.

 

Inget brott utan lag, själv letar jag fortfarande efter lagrum som kan tolkas som att det vore olagligt att inneha mp3:or på sin hårddisk (som man inte köpt via nätet eller själv lagt in från inköpta CD/DVD-skivor).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Carelius sade:

Känns dock mycket tragiskt att nu behöva radera en musiksamling man byggt upp under många års tid.

Fegis =) Låt den ligga kvar, det kommer inte komma någon och knacka på dörren för ett stickprov.

 

Esc sade:

Varför hålla på och "fultanka" musik? När du för nästan inga dollar (USD) kan ladda hem lagligt

Det är ju upp till var och en att göra den moraliska bedömningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carelius, du blir inte kriminell för att ladda ner låtar. Att göra det är lika olagligt som att bränna en tjugolapp i sitt badkar, visst det är olagligt men inte kommer någon att sätta dig dig!

 

Om du dessutom inte delar filerna så är det inte ens "olagligt". Det är illegalt att dela med sig av upphovsrättat material eller att ladda ner det. När du väl har det i din dator kan ingen säga hur de kommit dit. Du kan alltid säga att du använder hårddisken som kaffeunderlägg...

 

Äääh, allt detta snack om fildelning! Sanningen är att ingen bryr sig och vår kära justitieminister själv har tydligt påpekat att "det inte är de privata användarna vi vill sätta dit med den nya lagen". Såvida du inte laddar ner materialet för att själv tjäna grova pengar på det är det lika lugnt som i en filbunke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det saknas en och annan smiley där eller?

 

Den som inte levt i en grotta senaste året borde veta att rätt många engagerar sig i illegal fildelning. Vad Herr Bodström säger och vad som sedan händer behöver ju inte ha nåt med varandra att göra alls. Sån är politiken.

 

Carelius, du blir inte kriminell för att ladda ner låtar. Att göra det är lika olagligt som att bränna en tjugolapp i sitt badkar

 

Har någån blivit dömd till 80 dagsböter för att bränna en tjuga i badkaret?

 

Om du dessutom inte delar filerna så är det inte ens "olagligt"

 

Svenska lagen gär väl inte längre nån skillnad på upp- och nerladdning?

 

Fotnot: Visst, jag syndar jag också, dock väldigt medveten om att det är olagligt. Dessutom medveten om att det är ett brott som är rätt oprövat, det blir intressant att se vad hovrätten säger om bevisen som lagts fram i det fall som hovrätten nu ska ta upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska lagen gär väl inte längre nån skillnad på upp- och nerladdning?

 

Det är alldeles riktigt, det var därför jag skrev:

 

Det är illegalt att dela med sig av upphovsrättat material eller att ladda ner det.

 

Vidare fildelar miljontals människor dagligen, miljontals människor begår alltså dagligen det brottet. Hade lika många brännt 20-lappar i badkaret hade många fler av pengabrännarna satts dit, var så säker!

 

I grund och botten har du ändå naturligtvis rätt lizardKng, det har hänt att privatpersoner faktiskt åkt dit men risken är så försvinnande liten att det är absurt att ens oroa sig för det. Vill Carelius ändå vara säker på att inte riskera att begå något brott så kan han helt enkelt sluta fildela eller ladda ner och ändå bevara dina tusentals låtar som inte är illegala att bara inneha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill Carelius ändå vara säker på att inte riskera att begå något brott så kan han helt enkelt sluta fildela eller ladda ner och ändå bevara dina tusentals låtar som inte är illegala att bara inneha.

 

Så får bli fallet. Noll-tolerans mot torrents och dylikt i min dator från och med nu. Så länge jag kan behålla det jag har, och eventuellt lägga in nytt från kompisars datorer, är jag nöjd.

 

Frågan är sedan hur allvarligt man ska se på brottet. Alla har vi väl kört för fort någon gång, eller fått en p-bot, och alla har vi väl tankat ner en låt eller två.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är sedan hur allvarligt man ska se på brottet. Alla har vi väl kört för fort någon gång, eller fått en p-bot, och alla har vi väl tankat ner en låt eller två.

 

Tyvärr så verkar mediaindustrin vara rätt lyckosam i sitt arbete att få illegal fildelning framstå som en sak som ska sättas åt riktigt hårt. Skit i misshandel, rattfyllla och andra skitsaker, se bara till att fildelare får skaka galler så blir npg allt bra. De lagstiftande myndigheterna verkar vara rätt villiga att haka på.

 

(ska läsas med viss ironi men kanske inte så mycket ändå)

 

Hur allvarligt man själv ser på brottet spelar nog mindre roll om staten tycker man ska skaka galler i 10 år eller så. Vi får väl se hur det utvecklas.

 

Kör man lite för fort vet man ju att det kostar en summa och en "prick" under ett par år. Torskar man för att ha laddat ner/delat ut säg 100 filmer under en tidsperiod är det ju idag ingen som har en susning om vilket straff det kan bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makan skrev: "Att göra det är lika olagligt som att bränna en tjugolapp i sitt badkar, visst det är olagligt men inte kommer någon att sätta dig dig!"

 

Hembränning är ett brott, men inte då det gäller sedlar. Dem får man bränna både hemma och ute om man vill (och om det inte råder eldningsförbud)! Är badkaret av plast kan man möjligen fällas för nåt vårdslöshetsbrott eller för framkallande av fara eller nåt (eller för miljöbrott. Rent hypotetiskt iallafall, i princip ingen döms för miljöbrott i Sverige)

 

 

Att bränna/elda upp sedlar (eller göra åverkan på mynt) är inte olagligt i Sverige (så länge åverkan inte innebär att myntet tycks ha en högre valör än det ursprungliga).

 

Så du har rätt i att ingen kommer sätta dit den som gör detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...