Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användning av FTP


Magnus Blomqvist

Rekommendera Poster

Magnus Blomqvist

Hallå!

 

Jag ska använda mig av en ftp-server där alla behöriga skall kunna ladda ned filer och liknande.

 

Hur bär jag mig åt?

 

Jag har en webserver där företagets hemsida ligger. Men när man loggar in på ftp:n så vill jag inte att de som loggar in skall ha tillgång till hemside filerna och att de inte ens skall vara synliga.

 

Hur gör man för att ha olika behörighetsnivåer för olika användare och hur tilldelar man olika användarnamn och lösenord?

 

Tack på förhand

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Är det en webbserver som du har full tillgång till och kan administrera hur du vill? Vad är det för mjukvara(OS, webbserver) ni kör på den servern idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Blomqvist

Jag har full tillgång till webbservern. Det är en server som ligger på B-one. Vi använder oss av XP

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Kör ni XP på servern?

 

Har ni en dedikerad server hos B-one eller hyr ni plats på en server hos B-one?

 

Om du kan skapa fler ftp konton borde väl B-one ha någon tutorial om det på sina kundsidor, hur du gör osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Blomqvist

Ja vi kör XP på servern. Är det dumt?

 

Vi hyr plats hos B-one, och vad jag förstått så ingår det bara en ftp.

Det jag vill kunna göra är att behöriga skall kunna gå in på ftp:n för att ladda ner filer men jag vill inte att dom ska ha tillgång till hemsidematerialet. Sen vill jag, om det är möjligt, kunna använda mig av inloggning så at varje person har sitt eget namn och att man vet vem som gjort vad. Är det möjligt? Går det att ha flera användarnamn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...