Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dömd till livstid....


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Tropicana
Nu är det ju ändå mord vi pratar om. Har du mördat någon?

 

Vad SYS 64738 beskriver är inledningen på en kanske mycket längre kriminell karriär som avslutas med ett mord eller två. Man blir inte mördare över en natt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir inte mördare över en natt.
Nä, inte om man mördar någon under dagtid ....sunkjunke....i många fall så gör tillfället tjuven. eller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "fuckar" så får man vara beredd att ta sitt straff. Det är ansvaret i detta. Han dödade en annan. så där av straffet.

 

I sverige så har vi dock inte samma syn. ta ihjäl en annan person och denne får ett "milt" straff pga "fölåt de va inte meningen"..Men sno nån milijon å du är "fet rökt"----- Det är så sunksverige funkar-.....Kolla Reefat El-Sayed, han blåste några "höghattar" och fick flukta i finkan rätt länge....men dock inte en mördare.....han är de synd om....TÄNK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep

Dömd till livstids fängelse....MYCKET SVÅR fråga...självklart har jag en åsikt om detta också...annars vore jag inte Mindsleep.

 

Nummer 1:

Vad ska man göra?

Jag känner perosnligen 15-åringar i Sverige som begått grova brått just pga av att de säger...vad ska polisen göra? Vi är 15 år

 

Nummer 2:

Man kan tycka att. Är man verkligen mogen att ta en annans liv är man väl mogen att spendera resten av sitt liv i fängelse.

 

Nummer 3:

Behandling i all ära. Men personligen tycker jag att visa människor har förbrukat sin rätt att leva.

 

Nummer 4:

Du nämde (USA, vart annars?)...vill du ha tönt straff som i Sverige....Sverige är kriminellas/terroristernas paradis. Det finns INGEN stans i världen som de kriminella önskar att spendera sin fängelsetid...de vill göra det i Sverige....varför? Ja...de kriminella får bättre mat än barnen i Svenska skolor (bara ETT exempel).

 

Såååå....innan man skriker ut sig att "Jösses ett barn i fängelse" ska man komma ihåg att "Vad avgör mognad?"....Det finns vissa barn som är mera mogna än andra...varför då inte i mordfall?

 

Jag tror att vi i Sverige är för mesiga för godtrogna för att verkligen förstå hur världen ser ut idag. Vi har helt enkelt inte begripit hur saker och ting fungerar.

 

Här i veckan arresterades ett par ynglingar som planerade att begå terroristdåd...vad ska vi göra med dem. Ge dem glass och kakor?

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-07 00:44:25 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2006-05-07 00:48:35 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2006-05-07 00:50:31 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana
Jag tror att vi i Sverige är för mesiga för godtrogna för att verkligen förstå hur världen ser ut idag. Vi har helt enkelt inte begripit hur saker och ting fungerar.

 

Trots det har vi en brottsstatistik som rankas högt i världen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep
Trots det har vi en brottsstatistik som rankas högt i världen?

 

Källa?

 

Om detta skulle nu vara sant...så stärker det bara mitt resonemag ännu mera. Vi har brottslingar och vi stänger in dom i några år sedan släpper vi ut dem så de kan göra flera brott.

 

Det är väll ett bevis på den behandling som svenskar tror så starkt på INTE fungerar.

 

Trots våra fångars klagomål så verkar dom ha det jäkligt bra....JÄMFÖRT med andra länders fängelser.

 

Jag passar på att dessutom besvara 1 av ditt inlägg.

 

Helt fel att bli dömd till livstid fängelse! Killen kommer att vara 67 innan han ens kan hoppas på att bli frisläppt! För vad? För några minuters irrationellt tänkande.

 

Märklig inställning...För det första verkar mordet ha varit planerat...han hade sagt till FLERA personer att han hatade busschauffören.

 

För det andra...har du glömt att det fanns ett offer? En person, en familj, en släkt?

 

Killens liv är redan förstörd, när brottet begicks var han fortfarande ett barn. Det är samhällets ansvar att trygga barnens framtid. När de misslyckas borde man se över deras rutiner.

 

Så...enl. ditt resonemang....är man under 18 år så har man rätt att döda vem som helst? Vilka rutiner ska man se över?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2006-05-07 02:37:14 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2006-05-07 02:40:54 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Inställningen att alla brottslingar ska ha jättehårda straff har aldrig funkat i verkligheten. I så fall borde väl USA inte ha någon brottslighet alls?

 

Grunden i den här tråden var väl ändå om det skall göras skillnad på straff om man är ung. Den diskussionen dog snabbt ut, men gå ut i stockholm eller ngn annan större stad idag så går det ganska snabbt att inse att idioter med knivar och pistoler inte är mafiosos i fyrtioårsåldern utan småungar. Ska de då få springa omkring utan annat hot än än smäll på fingrarna???? Skit och det kan väl för fan inte ens du Makan tycka är acceptabelt. Finns det inget hot om repressalier från samhället så kommer allt spåra ur så självklart måste man straffa folk oavsett ålder. Kan inte föräldrarna ta det ansvaret så får någon annan göra det.

 

[inlägget ändrat 2006-05-07 02:48:48 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep

Jag instämmer med Anjuna till fullo!!!!!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag tror nog de yngre i den här tråden får lite mer perspektiv när de blir äldre och folk nära dem utsätts för den skit som just 14-15 åringar kan ställa till med. Det är inte barn som klarar av att våldföra sig som vissa gör. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana
Inställningen att alla brottslingar ska ha jättehårda straff har aldrig funkat i verkligheten. I så fall borde väl USA inte ha någon brottslighet alls?

 

Grunden i den här tråden var väl ändå om det skall göras skillnad på straff om man är ung. Den diskussionen dog snabbt ut, men gå ut i stockholm eller ngn annan större stad idag så går det ganska snabbt att inse att idioter med knivar och pistoler inte är mafiosos i fyrtioårsåldern utan småungar. Ska de då få springa omkring utan annat hot än än smäll på fingrarna???? Skit och det kan väl för fan inte ens du Makan tycka är acceptabelt. Finns det inget hot om repressalier från samhället så kommer allt spåra ur så självklart måste man straffa folk oavsett ålder. Kan inte föräldrarna ta det ansvaret så får någon annan göra det.

 

Nu citerade du i och för sig inte mitt inlägg.

 

Vidare har jag aldrig någonsin skrivit att det skall vara acceptabelt att begå brott, oavsett ålder. Det är straffet jag ifrågasatte. Man kan inte låsa in en 16-årig i över 50 år för ett brott denne begått som 14-åring. Jag känner 14-åringar som inte kan laga nudlar än. Man är mer barn än vuxen vid den åldern och det är först och främst samhällets ansvar och föräldrarnas ansvar att se till att man håller sig i rätt spår!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep
Vidare har jag aldrig någonsin skrivit att det skall vara acceptabelt att begå brott, oavsett ålder. Det är straffet jag ifrågasatte. Man kan inte låsa in en 16-årig i över 50 år för ett brott denne begått som 14-åring. Jag känner 14-åringar som inte kan laga nudlar än. Man är mer barn än vuxen vid den åldern och det är först och främst samhällets ansvar och föräldrarnas ansvar att se till att man håller sig i rätt spår!

 

Generealisering.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana
Trots det har vi en brottsstatistik som rankas högt i världen?

 

Källa?

 

Om detta skulle nu vara sant...så stärker det bara mitt resonemag ännu mera. Vi har brottslingar och vi stänger in dom i några år sedan släpper vi ut dem så de kan göra flera brott.

 

Det är väll ett bevis på den behandling som svenskar tror så starkt på INTE fungerar.

 

Trots våra fångars klagomål så verkar dom ha det jäkligt bra....JÄMFÖRT med andra länders fängelser.

 

Jag tror jag var lite otydlig när jag skrev "rankas högt". Vi har alltså en brottsstatistik många länder hade önskat i julklapp.

 

 

Helt fel att bli dömd till livstid fängelse! Killen kommer att vara 67 innan han ens kan hoppas på att bli frisläppt! För vad? För några minuters irrationellt tänkande.

 

Märklig inställning...För det första verkar mordet ha varit planerat...han hade sagt till FLERA personer att han hatade busschauffören.

 

För det andra...har du glömt att det fanns ett offer? En person, en familj, en släkt?

 

För det första, du verkar ha läst samma artikel som jag där det tydligt framgick att han med största sannolikhet var mycket förvirrad, vem begår annars ett sådant brott för en sådan sak förresten?

 

För det andra kan du inte blanda in känslor i den här juridiska diskussionen. Det skall naturligtvis inte spela någon roll om chauffören var helt ensam eller hade stor släkt? Menar du att straffen ska regleras efter offrets bekantskapskrets, absurt?

 

 

Killens liv är redan förstörd, när brottet begicks var han fortfarande ett barn. Det är samhällets ansvar att trygga barnens framtid. När de misslyckas borde man se över deras rutiner.

 

Så...enl. ditt resonemang....är man under 18 år så har man rätt att döda vem som helst? Vilka rutiner ska man se över?

 

Men snälla Mindsleep, var i mitt inlägg skrev jag att man ska ha rätt att döda vem som helst? Skärpning nu! Jag skrev tvärtom att mord aldrig kan motiveras i ett samhälle som Sverige.

 

Jag pratar om brottsförebyggande rutiner som idag saknas eller är bristfälliga. Dessa bör sättas in i ett mycket tidigare skede i skolor där man vet att risken är hög att eleverna hamnar i fel spår.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindsleep
Jag tror jag var lite otydlig när jag skrev "rankas högt". Vi har alltså en brottsstatistik många länder hade önskat i julklapp.

Källa, är detta enl befolkningsmängd?

 

Vilka brott handlar det om?

 

För det första, du verkar ha läst samma artikel som jag där det tydligt framgick att han med största sannolikhet var mycket förvirrad,

 

Alla mördare är förvirrade...åtminstone säger de det här i Sverige så de kan få "vård". Han hade sagt hur mycket han hatade till folk...det tyder på att han planerade det.

 

vem begår annars ett sådant brott för en sådan sak förresten?

 

Läs dagstidningarna...räcker inte de svenska så kan du läsa de brasilianska där du kan bli mördad för att du inte överlämnar en dricka.

 

För det andra kan du inte blanda in känslor i den här juridiska diskussionen. Det skall naturligtvis inte spela någon roll om chauffören var helt ensam eller hade stor släkt? Menar du att straffen ska regleras efter offrets bekantskapskrets, absurt?

 

Barn argument, TÄNK PÅ DET OSKYLDIGA OFFRET och de som är anhöriga.

 

Men snälla Mindsleep, var i mitt inlägg skrev jag att man ska ha rätt att döda vem som helst? Skärpning nu! Jag skrev tvärtom att mord aldrig kan motiveras i ett samhälle som Sverige.

 

Jag pratar om brottsförebyggande rutiner som idag saknas eller är bristfälliga. Dessa bör sättas in i ett mycket tidigare skede i skolor där man vet att risken är hög att eleverna hamnar i fel spår.

 

Hur ska man göra detta till en rimlig kostnad? och vad händer då detta "barn" ändå begår mord? ska man då säga...ok...du var ju bara ett barn.

 

Jag repeterar....TÄNK PÅ OFFRET OCH DE ANHÖRIGA!!!!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla skulle vara kapabla att mörda?

De allra flesta människor kan tänka sig att mörda någon om valet står mellan att deras barn dör och att de mördar den som tänkt döda deras barn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

livstidsstraff idag är inte tidsbegränsade.

Stämmer enligt susning i alla fall:

Livstids fängelse är i många länder lagens strängaste straff. I Sverige innebär påföljden fängelse på obestämd tid, dock i praktiken minst 18 år.
http://susning.nu/Livstids_f%e4ngelse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Jag pratar om brottsförebyggande rutiner som idag saknas eller är bristfälliga. Dessa bör sättas in i ett mycket tidigare skede i skolor där man vet att risken är hög att eleverna hamnar i fel spår.

Såklart en viktig del i brottspreventionen MEN alldeles för många ungdomar i synerhet invandrare har redan i tidiga åldrar ingen tilltro till framtiden man har alltså som 13 - 14 åring mer eller mindre gett upp livet, då hjälper inte temadagar om mobbning eller liknande .

Det är föräldrarna man skall utbilda så dom inser att ansvaret är deras inte samhället att uppfostra deras barn , jag har med egna ögon tex sett att ungdomar blir belönade när dom kommer hem med stöldgods att sedan den brottsliga karriären accelererar är inte så konstigt.

 

Källa: Det vekliga livet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Hmmm, kanske du tänker på att döda någon annan i nödvärn, d v s att försvara sitt barns liv under direkt hot? Det har jag inte alls svårt att tro.

 

Eller menar du ett "helt vanligt mord" där man går och funderar ut det och vid lämpligt tillfälle dödar någon?

 

Det första alternativet tycker jag inte är ett mord och det räknas nog sällan som så enligt lagen heller. Men möjligheterna till hårklyverier är oändliga när man försöker dra en gräns mellan de två...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på nödvärn när jag skrev inlägget. Mord tycker jag nog att det är (döda någon med uppsåt) även om lagen inte kallar det så eftersom det inte är straffbart. Jag tycker också att det är ursäktligt, precis som de flesta människor tycker. Jag anser att det är ett exempel på att de allra flesta människor är kapabla att döda en annan människa om tillräckligt mycket står på spel.

 

Många skulle nog kunna döda även i ditt andra alternativ om de upplever att de inte kan få någon hjälp på något annat sätt, som resultat av förtäckta hot, utpressning etc där de inte upplever någon stöd från samhället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Mmm, ok, då förstår jag.

 

Och jag håller med, möjligheten till nödvärn måste finnas som det ser ut idag och visst, står valet mellan en själv/nära och kär/barn och en förövare så vore man väl lite "knepig" om man sparade förövarens liv på bekostnad av sig själv/nära och kär/barn.

 

Jag tolkade det SYS64738 skrev som "mord i lagens mening".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738
Här i veckan arresterades ett par ynglingar som planerade att begå terroristdåd...vad ska vi göra med dem. Ge dem glass och kakor?

 

Om du menar dom som skulle ge sig på Livets Ord, så borde dom väl snarast ha medalj. ;)

 

Terrorist i ett land = Frihetskämpe i ett annat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana
Om du menar dom som skulle ge sig på Livets Ord, så borde dom väl snarast ha medalj.

 

Terrorist i ett land = Frihetskämpe i ett annat...

 

Så töntigt att man kallar allting "terrordåd" nu för tiden. Så fort någon funderar på att tända en majbrasa är det ett terrordåd. Verkar saknas definition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...