Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dömd till livstid....


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Brynäsarn

I USA,var annars?dömdes en 14-åring till livstid för mord på en

kvinnlig busschaufför.Jag tycker det är fel att döma minderåriga

till fängelse,killen borde trots att han begått ett så grovt brott

som ett mord,i stället ha dömts till vård.

 

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,820693,,00.html

 

[inlägget ändrat 2006-05-06 00:55:07 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du menar som vi gör i Sverige. Behandlar alla undgomsbrottslingar med silkesvantar tills de är 20 år och sätter dem på lågbevakat ungdomskollo i ett par månader och hoppas att de tänker över sina synder? Tja, varför inte, vad kan gå fel med det systemet.

 

Vad är det som får vissa att tro att det finns något evigt oskuldsbetingat hos personer som råkar vara under 18 år som skulle göra dem helt oansvariga för sina handlingar?

[inlägget ändrat 2006-05-06 01:06:46 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Vissa är väldigt mogna att ta ansvar för sina handlingar vid 14 år. Vissa andra blir det aldrig.

 

Sättet brottet begåtts på måste spela stor roll tycker jag. Om 14-åringen verkligen menade att döda personen, ja då är han/hon mogen att sitta bakom galler.

 

Att förstå vad man gör tycker jag är en bra början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn
Livstid,varför då?
14-åringen dömdes till livstid för mord på en kvinnlig busschaufför,

mordet var en hämnd för att busschuffören skvallrat för skolans rektor

att 14-åringen använde rökfri tobak på bussen,efter den händelsen

hatade 14-åringen busschauffören,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Jag undrade varför du tycker det är fel att döma 14-åringen till livstid för mord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A.C.Magic
Om 14-åringen verkligen menade att döda personen, ja då är han/hon mogen att sitta bakom galler.

 

Ja, men ett barn borde kanske få ett kortare straff en 51 år. (Jag läste någonstans att han får sitta av minst 51 år innan han får en möjlighet att bli benådad.)

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana

Helt fel att bli dömd till livstid fängelse! Killen kommer att vara 67 innan han ens kan hoppas på att bli frisläppt! För vad? För några minuters irrationellt tänkande.

 

Killens liv är redan förstörd, när brottet begicks var han fortfarande ett barn. Det är samhällets ansvar att trygga barnens framtid. När de misslyckas borde man se över deras rutiner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng
För några minuters irrationellt tänkande.

 

Nej, för att ha berövat en annan människa dess liv.

 

Det var ju planerat, inget som hände plötsligt.

 

[inlägget ändrat 2006-05-06 12:35:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han går upp på bussen och skjuter chauffören med sex skott och vissa tycker att det ska daltas? En giftinjektion imorgon är mitt förslag.

 

Bosse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn
Helt fel att bli dömd till livstids fängelse

 

Tackar så mycket för poängen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Killen verkar ju inte riktigt frisk heller om man ska tro det AB skriver och killens advokat fört fram:

 

Självmordsbenägen

Pojkens advokat ville att han skulle dömas för det lindrigare brottet dråp. Advokaten hävdade att Jason hade varit deprimerad och självmordsbenägen vid tiden för dådet. Han ska också ha hört röster.

 

En röst kan ha sagt till honom att han skulle skjuta busschauffören (min teori), men det lindrar ju inte straffet för mord precis. Kan ju vara grymt att få livstid när man är så ung som den här killen är. Han blir ju inte precis bättre av att sitta inne på kåken. Istället lär han sig mer skit av erfarna fångar.

 

Om Sverige varit lika hård i sina straff som USA är, så kanske brottsligheten minskat här. Vi daltar ju mera än att sätta gränser för vad som är lagligt och inte. En som riskerar fängelse här kan dra en snyfthistoria och bli friad eller få villkorligt. I USA verkar det inte gå...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Sverige varit lika hård i sina straff som USA är, så kanske brottsligheten minskat här.

 

Är brottsligheten lägre i USA än i Sverige?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är brottsligheten lägre i USA än i Sverige?

 

Säkert inte, men de har ju hårdare straff än här verkar det ju som.

 

En tonåring som dessutom är självmordbenägen och lider av depression tror jag inte Sverige hade burat in på kåken. Om den möjligheten funnits här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej han hade säkert fått någon typ av psykriatisk vård.

Är det 15 eller 18 som är gränsen för att kunna dömas till fängelse?

Man är ju straffmyndig vid 15 men kan man dömas till fängelse då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738

Håller med.

Även om det var ett väldigt allvarligt brott har nu denne 14-åring aldrig någon chans att komma tillbaka till samhället.

Ungdomsvårdsskola tillsammans med rehabilitering och kanske någon yrkesutbildning i samband med straffet vore betydligt smartare.

 

Inställningen att alla brottslingar ska ha jättehårda straff har aldrig funkat i verkligheten. I så fall borde väl USA inte ha någon brottslighet alls?

 

Sverige har relativt låga straff och en kriminalvård som är hyfsad men som iofs kunde bli bättre. Samtidigt har vi relativt låg brottslighet jämfört med övriga Europa och USA.

[inlägget ändrat 2006-05-06 19:02:00 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropicana

Det är kul att folk här menar att vi borde följa den amerikanska modellen, samma modell som genererat kanske mest brottslighet i världen sett till resurserna i form av poliser som samtidigt sätts in.

 

Visst kan man tycka att 12 år i Sverige är lite knappt för att få kallas "livstid", visst kan man tycka att dödsstraff borde införas men faktum är att själva orsaken till brott skapas redan under individens 20 första levnadsår, i grundskolan och gymnasiet.

 

Det är ovanligt att man faller in i de grova brottens bana efter just de här kritiska 20 åren visar statistik men har man väl fastnat så slutar det ofta med att man hamnar i fängelse.

 

Slutsatsen man kan dra är att betydligt bättre att sätta in mer resurser och kanske främst förändra rutinerna i exempelvis invandrartäta skolor där man vet att en högre andel elever riskerar att hamna snett i samhället än att börja öka på fängelsevistelsen rejält, för det kostar enorma summor pengar! Att införa dödsstraff är naturligtvis helt oförsvarbart i en demokrati och således inget alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738
Det är ovanligt att man faller in i de grova brottens bana efter just de här kritiska 20 åren visar statistik men har man väl fastnat så slutar det ofta med att man hamnar i fängelse

 

Jag var själv vad man kan kalla en "värsting" när jag var i tonåren.

Men tack vare att jag fick en chans och stoppades i tid så blev jag aldrig någon vanebrottsling i vuxna år utan brottsligheten försvann med tonåren.

En del ungdomar ges aldrig någon chans, framförallt invandrarungdomar verkar samhället skita totalt i och blir sedan förvånade över att dessa ungdomar blir mer och mer kriminella.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738

Det var så fram till början av 80-talet.

Det kallades internering och det var bara sveriges absolut tyngsta brottslingar som gavs såna straff (Clark Olofsson och en handfull till).

Det intressanta var att internering avskaffades av en borgarregering, högern brukar ju alltid anklaga vänstern för att "dalta" med brottslingar.

 

http://susning.nu/Internering

[inlägget ändrat 2006-05-06 20:38:07 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

OK, pja, det var Herr GW Person som pratade om det på Efterlyst för inte så värst länge sedan, d v s att livstidsstraff idag är inte tidsbegränsade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Nu är det ju ändå mord vi pratar om. Har du mördat någon?

 

Att ge folk en andra chans efter mer harmlösa förseelser är väl en sak, men en person som är kapabel till att mörda någon tycker jag inte behöver nån andra chans, det är för farligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS 64738
men en person som är kapabel till att mörda någon tycker jag inte behöver nån andra chans, det är för farligt.

 

Jag tror iofs att i princip alla människor är kapabla till att mörda, under vissa omständigheter.

I så fall borde ju alla amerikanska soldater som reste till Irak och Vietnam för att rensa upp få livstidsstraff, eller är det plötsligt moraliskt OK att mörda om dom styrande säger åt en att göra detta?

 

Och troligen hade 14-åringen begått flera harmlösa förseelser innan han tog steget till mord.

Mord är knappast ett brott man inleder sin brottsliga bana med.

[inlägget ändrat 2006-05-06 21:13:21 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Nej det tror jag verkligen inte. Alla skulle vara kapabla att mörda?

 

Krig tycker jag inte har med saken att göra alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...