Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur komma runt ett användarlösenord?


mantza

Rekommendera Poster

Hej, nån därute!

 

Jag har köpt en begagnad Imac åt min syrra, men förre ägaren kommer inte ihåg sitt användarlösenord, som datorn kräver när jag vill göra systemändringar, som att ominstallera OS X, tex. Kan jag komma runt detta? Kan jag "tömma" datorn (och bli av med användarkontot) och sen installera operativsystemet på nytt? Hur gör man då? Slänger man helt sonika systemmappen eller...?

/mantza

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst EmilStenberg

Hej!

 

Jag är ganska ny med Mac men detta funkade för mig.

Jag hade inte samma problem som dig med kanske samma lösning:

Jag tror att det skulle funka med att återställa datorn, det finns en sida som jag hittade där det står hur man ska göra på engelska:

 

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/framework.cfm?page=XPostFacto.html

 

Rulla till mitten ungefär, där det står "Troubleshooting", fortsätt lite längre ner till "If Mac OS X will not boot successfully ..."

 

Där står det hur man på nått sätt "återställer" datorn.

 

"If that does not work, you may need to zap your parameter RAM. The simplest way of doing this is to hold down the command-option-p-r keys while rebooting. The computer will "chime" while it zaps parameter RAM. Allow it to chime several times, and then release the keys. Sometimes doing this from a "cold-start" (i.e. after power has been off) is more successful than a "warm-start" (i.e. by pressing command-control-powerkey to reboot). Also, the timing of pressing comand-option-p-r can sometimes make a difference -- sometimes you have to try a couple of times before you get the timing right."

 

Sen så var det bara att stoppa in OS X installations CD/DVD:n och installera.

 

Som sagt är jag nybörjare på Mac men jag hoppas att detta var till någon hjälp.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...