Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla dator till tv

Little cracker

Recommended Posts

Little cracker

Hej

Någon som vet hur man kopplar en bärbar fujitsu siemens till tv?

Tack för svar

Vad har du för grafikkort? Har du TV-out? Iså fall är väl det ett sätt att koppla till tvn. Koppla en S-videokabel Från datorns TV-out till TVns s-video ingång. Har du ingen sån ingång så kan man köpa et scartadapter o koppla kabeln till den.

Little cracker

S3 Graphics ProSavageDDR

Har kopplat kabeln men får ingen bild på tv.

Har du ändrat nån inställning för bildskämr då o.s.v. Det räcker inte bara med att koppla. Du måste gå in i inställningar för bildskärm och välja vilken/vilka skärmar du vill använda.

Thomas Tydal

Högerklicka någonstans där det är tomt på skrivbordet. Välj egenskaper. Därefter är det fliken längst till höger (minns inte vad den heter, kör Linux själv) och knappen Avancerat.

Little cracker

Jag kopplade datorn till tv och valde tvn som skärm, jag får en svart vit bild på tv som försvinner helt inom 2 sekunder och datorens skärminställningen går automatisk tillbaka den vanliga. Alltså ingen bild på tv.

ingen ???

Nä...

men eftersom du är så snäll och håller dig inom denna tråd kan jag väl försöka.

1: Se till att kabeln till TVn är ansluten vid start av datorn.

2: Öppna egenskaperna för skrivbordet och se om du fått något nytt där, något att styra bilden till TVn med.

3: Kontrollera inställningarna, dvs upplösningen, TV-format, och aktivera sedan TV-bilden.

Om nu inte detta fungerar rekommenderar jag dig att testa det hela med annan mottagare, dvs en annan TV eller kanske en video, samt med en annan kabel.

En fråga om kabel kan jag väl slänga in också. Hur ser porten på datorn ut? Är det en s-video kontakt eller har den fler pinnar? Följde dem med någon adapter/speciell kabel för TV-ut med datorn?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Nu är jag inte säker på exakt vilka grafikkort som TvTool stödjer, men det programmet hjälpte mig igång med min tv-skärm när jag hade problem för länge sen. Tror det är Nvidia kort programmet funkar till men jag är inte helt säker.

TvTool fungerar enbart med Nvidia-chip och jag vill minnas att senare kort från Nvidia stöds ej. Det är främst de kort där TV-funktionaliteten ej är iintegrerad i själva grafik-kretsen, dvs de med ett extra chip för TV-ut, som stödjs.

Sedan ska sägas att från v 40 av Nvidias druvrutiner (45.23 första riktigt bra) har fullt stöd för alla möjliga inställningar, som Tv-tool haft att erbjuda, funnits. Tv-tool kanske varit lite enklare att konfigurerar men allt har även gått att göra med hjälp av enbart drivrutinen.

I detta fall är alltså TV-tool ej applicerbart. TV-tool är för övrigt nedlagt, utvecklas ej längre, då programmet dels inte stöder nyare grafikkort och dels inte tillför någon funktionalitet.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2006-05-13 10:41:31 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...