Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk med ethernet anslutning.


Rasmus_dy

Rekommendera Poster

Rasmus_dy

Hejsan,

 

jag funderar på att köpa mig en extern hårddisk som man kopplar in i näverket, genom till exempel sin router(http://www.amselection.nu/index.php?page=/record_detail.php%3Fid=49623%26).

 

Det jag funderar på är hur man kommer åt en sådan disk från nätet... Jag använder nu en ftp-server, men då måste man ha en dator igång och jag vill komma bort i från det. Så, är det någon som har någon idé?

 

Mvh, Pär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken verkar ha en ftp-server enl dustinhome: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078387

 

Dock är den enda recensionen om disken som finns där oroväckande:

 

Katastrof så här långt:

1. Hastighet med LAN anslutning orkar inte upp i mer än ca 3MB/s (ca 15MB/s med USB2.0). Att flytta filer mellan två datorer på mitt hemmanätverk går med ca 10MB/s (100Mbit begränsning i rotern) denna hastighet borde man kunna uppnå med LACIE disken också.

2. Disken är formaterad med FAT32 detta innebär att filer som är större än 2GB inte kan skrivas över LAN (4GB över USB). Disken kan formateras om till Extend 3 format men då förlorar man möjligheten att använda USB gränssnittet.

3. Disken verkar inte ha någon sleepmode utan står och surrar ganska ljudligt hela tiden, stänger man av den så har den ingen WOL funktion utan man måste man slå på den genom att trycka på knappen.

 

Jag har uppgraderat mjukvaran utan att se någon förbättring.

Jag har också kontaktat LACIE supporten men inte fått något svar än.

 

Falsk marknadsföring ?? Disken fungerar OK med USB interfacet men med LAN så är det något som inte stämmer. Jag har hittat en tysk test där man också kom fram till att LAN hastigheten är begränsad till ca 3MB/s.

Eventuella tips mottages tacksamt !

Mvh/ Stefan Hellström Mail: stefan.hellstrom@telia.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...