Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filkryptering i XP - Problem hjälp!!!

Björn5

Recommended Posts

Har en domän med xp-datorer och en Win2003Server.

En av datorerna har haft en mapp som blivit lokalt krypterat av användaren. Den mappen har sedan kopierats över till servern där den nu ligger. Dock kan nu ingen öppna, kopiera eller klippa ut dessa mappar eller filer. Har testat med Administratörs-kontot utan resultat...

Jag har testat att försöka kopiera tillbaka detta till datorn igen (från servern), men får bara ett felmeddelande att "åtkomst nekad".

Om jag kollar på egenskaper för aktuella mappen på servern och sedan väljer säkerhet (delning) så finns där flera användare, administratör och även en "Account unknown". Den senare antar jag är kontot som skapat krypteringen.

På datorn som skapade krypteringen finns fortfarande kontot kvar.

Kan jag på något vis komma åt filerna eller upphäva krypteringen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!!

Men jag kan ju inte med detta konto kopiera tillbaka dom till datorn. Är det något annat som jag missar här?

Mr Andersson

Prova att sätt kontot som ägare (owner) av filerna manuellt.

Från XP-burken gör du detta:

Bläddra dig fram till filerna på servern

Markera alla filer

Högerklicka på en av dem

Välj egenskaper

Fliken Säkerhet

Kolla så användaren finns i listan och har åtkomst (full)

Tryck Avancerat

Fliken Ägare

Markera ny ägare i listan

OK

OK

Borde fungera.

Tack för svaret, fungerat dock inte.

Jag har hållt på och strulat till det ordentligt med detta konto och därför är det som det är (okunskap från min sida...).

Nu har jag rett ut lite mer frågetecken och min situation ser ut så här:

Jag har en Win2003Server med en domän, till denna har jag ett antal Xp datorer. En av dessa datorer har inte varit ansluten till domänen, dock har användaren använt ett admin-konto för att komma åt sin personliga mapp på servern (via uppmappning).

Användaren hade innan filerna las över på servern krypterat en mapp, och det verkar inte som att detta nu går att återställa. Användaren kan idag inte öppna, kopiera eller upphäva krypteringen på mappen (som nu idag ligger på servern).

Själva överläggningen från lokala datorn till servern skedde vid årsskiftet, men det konstigaste är att användaren efter detta lyckats skapa filer i denna mapp (i mars). Detta går inte idag, med något konto, oavsett behövrighet...

Snälla, kom med bra tips Oh du store datorgud.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...