Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårläst


ChrisseCD

Rekommendera Poster

ChrisseCD

Hej

 

Jag har haft en 19" CRT-skärm ett par år och på sistone har jag märkt att framförallt text är suddig och svår att läsa i ett område på mitten av skärmen. Runt sidorna går det bra att läsa men i mitten är det jobbigt och irriterande för ögonen. Är min skärm för gammal och kass eller kan detta fixas?

 

Tack för svaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är ett vanligt fel på CRT-skärmar och är lätt att fixa om man är van vid att pilla med elektronik. Har du aldrig sett en monitor innuti, så ska du be någon att hjälpa dig.

 

Det som ska göras, att man ska vrida lite på fokus-ratten som sitter på högspänningsdelen.

 

Men testa första med en avmagnetisering, eller degausse (?) som det brukar heta i menyn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Japp! hr. Anderssons svar är mycket adekvat när det gäller CRT-skärmar, och nog kan man justera "FOCUS" på högspänningstrafon.

 

Skärpan, på "modernare" CRT-apparater, bildskärmar och TV, kan även justeras i "användarmenyer" OCH viktigare; servicemenyer.

 

Servicemenyer är till för "reparatörer", och inte vanligtvis åtkomliga för användare/konsument. -Mycket beroende på att man kan "mess up" och tillochmed förstöra en bildskärm/TV om man inte vet vad man gör eller ändrar "förmycket" i "blindo"

 

1) Högspänningsdelen i en CRT är livsfarlig. Det finns spänningar på kilovolt (tusentals volt, upp till 20.000 volt och ibland mer) som lätt kan döda.

 

2) Trafons fokus-skruv är oftast ofarlig att skruva på, om man tar det FÖRSIKTIGT! Det kan lätt bli överslag och "skiten brinner" om man är oförsiktig! I värsta fall så får man sig en rejäl "kyss", typ "elektriska stolen"!

 

3) Servicemenyer kan man (om man har tur) hitta på internet, dvs. man får en instruktion på diverse "koder" man kan trycka på på skärmen/tv:n. Då är det "bara" att följa dessa koder, och förhoppningsvis medföljande instruktioner. För tv-apparater finns det forum där man kan läsa hur man gör OCH om andras misstag respektive "lyckotag"..

 

4) Har man "otur", kräver bildskärmen/TV:n en "servicefjärrkontroll", som exempelvis är vanligt när det gäller Philips. (Panasonic använder man vanliga fjärren när man väl kommit in i servicemenyn genom ett "hemligt antal knapptryckningar", som förresten inte är så hemligt, för det finns på nätet..

 

Sen måste jag ju påpeka att det oftast är billigast (förutom fixa själv) att "köpa nytt". Speciellt om det rör sig om 19". Sådana skärmar av hyffsad klass kostar knappt 2000:- idag. Reparera hos "reparatör" lönar sig inte. Kolla om det fortfarande finns garanti kvar! -Är skärmen köpt med VISA-kort, lämnar VISA 5 års "villkorslös" försäkring. Inte många som vet!

 

Konspirationsteori som ni får på köpet: Många skärmar sätter kontrasten = 100% om man använder "default" eller om vi snackar panasonic-tv trycker på "N"-knappen på fjärren. Sätter man kontrasten till 100, så slits skärmen "oerhört fort". En kontrastinställning på 85% ger både en bättre bild och ett bildrör som håller minst dubbelt så länge. (JFR 100%)

 

Edit: typo.

 

Har man kört bildskärmen med 100% kontrast länge, är skärmen oftast så sliten att den inte fokuserar "hur man än ställer in". Dock brukar en "ominställning" av focus etc. hjälpa "lite grand i alla fall"..

 

Förresten: 19" TFT kostar väl typ 2000 också idag?

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-05 18:25:18 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Oj det lät farligt hehe..

 

Det är förresten en datorskärm det är fel på.

 

Tack för hjälpen men jag vet inte vad jag ska göra, vågar inte skruva isär skärmen eftersom jag inte gjort sådant tidigare.

 

Får kanske ta och köpa en ny då.

[inlägget ändrat 2006-05-14 06:43:41 av ChrisseCD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...