Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

30 sekunder musik...


Mikey

Rekommendera Poster

Kan någon ge min adressen till en sida som beskriver exakt hur copyright-lagen fungerar?

 

T.ex.

Får man ta en bit av en låt (inte hela bara kanske 30 sek) och ha som intro på min flash-sida om jag skriver vems låt det är? Eller måste jag ha tillåtelse från Artisten?

 

Om jag skulle ha typ en nät tidning, skulle jag då få ha t.ex. 30 sek av en låt på sidan om jag "skriver" ett repotage om artisten?

 

Om man inte får använda musiken på något av dessa sätt, vet någon om något annat sätt som man skulle kunna göra på för att kunna använda musiken? LAGLIGT!

 

/Mikey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, tyvvär får du inte göra det... Såvida musiken inte ligger på någon anans hemsida eller ftp dvs. då är det inte du som är ansvarig för det =)

 

Det enda du kan göra är att emaila artisterna eller snarare deras skivbolag så vitt jag vet =( Men det borde dock inte vara så jävla svårt borde det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

 

 

Tror att du skulle kunna ta 30 sekunder ur en låt till en nättidning om du skriver om en artist. Citaträtten är iofs rätt luddigt formulerad och om jag inte minns fel pratar den om att längden ska vara "rimlig".

 

/C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae...Så här står det:

 

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

 

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i

överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av

ändamålet. Lag (1993:1007).

 

 

Tror att det går att tillämpa på en artikel även på nätet, men som synes är det en stretchig lag.

Till exempel kan man nog sägas bryta mot "god sed" om man använder någons musik i reklamsammanhang.

Generellt brukar det vara lättare om man frågar upphovsmannen/kvinnan först

 

/C

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-10-30 14:30:31 av CG1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...