Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trög dator

Anders Trelleborg

Recommended Posts

Anders Trelleborg

Har en HP pavilion 7915 som är ca tre år gammal, datorn har i orginal ett 256 mb arbets minne.

Kör med XP som op system och har laddat ner service pack 2 också.

När jag nu la in mitt bredband plus F-secure brandvägg och virus blev datorn slö som en gammal Trabant.

Pratade med en polare som satt att XP+Service pack slukade allt mitt arbetsminne och rekomenderade mig att uppgrade till minst 512 mb eller helst 1024 mb.

Var hos en dator handlare och skaffade nya minne(har dubbla minnes hållare) han sa att jag skulle pröva med ett 512 mb + ett av de gamla 128 mb som redan fanns i datorn för det var inte säkert att mitt moderkort klarade mer än 256 mb.

Nu har jag 640 mb men datorn har inte blivit snabbare tycker jag någon som har några tips till mig.

Kan inte köra tex. DC++ i bakgrunden och samtidigt vara ute på nätet eller arbeta med andra program.

Tack på förhand.

/Anders Trelleborg

Hej Anders!

Kör med XP som op system och har laddat ner service pack 2 också. När jag nu la in mitt bredband plus F-secure brandvägg och virus blev datorn slö som en gammal Trabant.

Stäng av SP2´s brandvägg genom att logga in som administratör, via start välja kör samt skriva: services.msc och trycka Enter.

I nedre delen av "tjänster" hittar du "Windows Firewall/Internet connection Sharing"

Dubbelklicka på den.

Ändra startmetod från "Automatisk" till "inaktiverad"

Klicka på "Stoppa" (när klar) klicka på OK!

Du har nu stängt av Windows brandväggen (du har ju en från F-secure)

Därmed går datorn lite lättare + att inga "krockar" kan uppstå mellan dessa!

se därefter till att konfiguera virusskyddet korrekt:

http://support.f-secure.se/swe/home/help/wwhelp/wwhimpl/js/html/wwhelp.htm

Sedan tror jag det går lite bättre!

Lycka till!

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

PS!

När jag nu la in mitt bredband

Ehhh... installerade du något program för "bredbandet" eller ställde du bara in IP-inställningarna i ditt nätverkskort!

Om du installerade något program, så bör du kontrollera hur nödvänligt det egentligen är! Normalt behöver du endast ange korrekta TCP/IP-inställningar i nätverkskortet...

DS!

[inlägget ändrat 2006-05-04 08:35:09 av /Thomas]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...