Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MiniDV direkt till DVD


Tony  ....

Rekommendera Poster

Tony  ....

 

Hej,

 

har köpt ny miniDV kamera och försökte överföra filmen till DVD-skiva. Men att ladda ner filmen till dator i DV avi format tog upp nästan all minne jag hade på hårddisk (en timmes film blev 13 Gb), sen kunde jag bara formatera om den till mpeg1 format och först därefter bränna den på en CD-skiva. Resultatet var minst sagt uselt. Jag använde MotionDv Studio. För att bränna till skiva har jag Nero 6.

 

Jag vet att jag skulle kunnat ha formaterat DV avi filen till mpeg2 innan jag brände den. Men det skulle inte gå heller, för mpeg2 filen skulle bli 4,7 Gb vilket min dator inte har tillräckligt minne för.

 

Läste på forumet ( tror det var lizardKng som skrev det) att man kan direkt föra över från miniDV kamera direkt till DVD, utan mellan lagring på hårddisk. Men då skulle man ha nåt program som kostar en del.

 

Min fråga är om det finns nån gratis program som göra att jag kan direkt bränna på DVD-skiva med mpeg2 kvalitet.

 

Tacksam för tips.

 

Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Jo nog var det jag allt och det var Roxios program jag använde.

 

Några helt gratis tips har jag inte så jag är väl ute och cyklar nu kanske men men...

 

1. Skaffa större HD. Du får flera hundra GB för under 1000:-

 

2. Skaffa en DVD-recorder med FW-ingång (en box du har "under TV:n").

 

3. Roxio som kostar runt $80.

 

(2) är definitivt enklast och snabbast. (1) Ger i princip obegränsade möjligheter till att vara kreativ själv men kommer alltid att ta en massa tid. (3) blir nån slags medelväg.

 

Men jag vet, det är inga gratisvarianter :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Ett annat alternativ är att skaffa en stationär DVD-brännare (som man har vid TV:n) som har iLink (=en bantad version av FireWire). Då får du färdiga skivor direkt. Klart enklast men inte lika flexibelt som om du bygger nåt i datorn.

 

 

---------------------------------------

Läs motorsportsnyheter på sveriges bästa motorsportsajt: http://www.forza-motorsport.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar som mitt alternativ 2? ;)

 

Har upptäckt att även Nero Vision verkar ha denna direktkopieringsfunktion, jag har dock inte testat den själv.

 

[inlägget ändrat 2006-06-02 19:51:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Philips "hårddiskrecorders" har till och med en ytterst enkel redigeringfunktion, som duger gott åt "semesterfilmer". När filmen är överförd och redigerad, klickar man på "spara på skiva", så har man "hela härligheten" på DVD.

 

Rekommenderas starkt! (har en själv..)

 

Edit: DV-kameran kopplas alltså till philipsens "firewire"-ingång, den sitter på fronten. Ingen dator behövs!

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-02 20:01:05 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har vår LG också. Med betoning på "enkel" :)

 

Man kan ta bort delar i ett klipp, man kan dela upp klipp i delar och sammanfoga delar. På så vis kan man trimma bort saker man inte vill ha med samt arrangera om ordning mellan saker. Kvaliteten blir väl rätt bra ändå.

 

Det duger rätt bra, men det är ju ljusår från flexibiliteten som finns i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jodå, hårddiskinspelare är ju inte "Svenska Filminstitutet" precis, eller "pixxar".. Men det duger ofta för familjefilmer..

 

LG saknar väl förresten stöd för "plus"-skivor??

 

Edit: tekniska kvaliteten är det inget fel på: varken i redigeringen eller "filmkvaliteten" på upplösning/brus/slutprodukt.

 

Tips: Egna filmer kör man i "HQ"-läge, dvs. det som ger 60 minuters speltid på en DVD. (Dubbla bitraten mot 120-läge). Ärligt talat så ser "SP"-läge, "standard play", lika bra ut.. [sP är det läge som är "påtryckt" på DVD+-R-skivorna, 120 minuter.] Att spara sina egna DV-filmer i "dubbla bitraten" är ändå att föredra, då man vill ha "max" kvalitet på sina "masterkopior"..]

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-03 17:06:18 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LG saknar väl förresten stöd för "plus"-skivor??

 

Vår LG7800 tar både + och - fast själv har jag bara använt +.

 

Och visst duger de för att t ex kasta om ordningen på två scener eller att hoppa över nåt som inte blev bra. Men vill man göra en så enkel sak som ett ljudpålägg (musik) är det tvärstopp, det går i alla fall inte i våran maskin. Då får man ta till datorn eller redigera på analog väg vilket går rätt bra det också (med en video/ljudmixer).

 

Kanske andra maskiner har lite mer avancerad redigering inbyggda? Det skulle i alla fall jag önska för det är ju väldigt enkelt och smidigt.

[inlägget ändrat 2006-06-05 19:38:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...