Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Snabb och vanlig formatering

mr.jonaz

Recommended Posts

Hej Mr. jonas!

Vad är det för skillnad på snabb och vanlig formatering?

Om jag inte missminner mej så är skillnaden att den snabba endast "raderar filerna". men den kontrollerar inte om disken är skadad (dvs. har skadade kluster)

Vilket den riktiga formateringen gör!

If you choose the Quick format option, format removes files from the partition, but does not scan the disk for bad sectors.
(Citat från: http://support.microsoft.com/?kbid=302686 )

Med andra ord är en "riktig" formatering praktiskt taget alltid att föredra då man får bekräftat att hårddisken inte är skadad!

Däremot är mitt stående råd att alltid radera tidigare partitioner i installationens inledning, för att sedan skapa ny partition.

Detta ger en i min mening mer "rent" filsystem.

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

Stefan Eklinder
/Thomas skrev:

Däremot är mitt stående råd att alltid radera tidigare partitioner i installationens inledning, för att sedan skapa ny partition.

Ganska onödigt om man vill behålla partitionerna, men bara installera om XP.

Formaterar du så blir det "rent". Om du inte använder specialprogram för att återställa allt, förstås.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Om jag inte missminner mej så är skillnaden att den snabba endast "raderar filerna". men den kontrollerar inte om disken är skadad (dvs. har skadade kluster)

Vilket den riktiga formateringen gör!

Exakt på pricken!:)

Med andra ord är en "riktig" formatering praktiskt taget alltid att föredra då man får bekräftat att hårddisken inte är skadad!

Visst är det så, varför ta risken att det är något knas på disken för att spara några minuter. Enda gången jag kan tänka mig att hoppa över felkontrollen är om man gör upprepade "experimentinstalltioner" av XP.

Håller jag inte med om då det inte blir någon skillnad. Men det finns ett undantag då jag kan tänka mig att det blir en skillnad (detta är en spekulation) och det är om man fått ett boot sektor virus (de är väl iofs mer eller mindre utrotade idag).

Precis innan jag skulle trycka på "Skapa inlägget" knappen så kom jag faktiskt på två anledningar till varför det ibland kan vara befogat att partionera om. Om det "knasar" efter att man använt ett tredjepartsprogram t ex PM eller om man har haft flera OS på en och samma disk.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...