Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visstidsanställning -> tillsvidareanställning?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag har sedan ett tag haft ett extrajobb där jag är visstidsanställd och har hittills blivit det två-tre månader i taget. Den senaste gick ut 2006-04-30.

 

Men den här gången har jag inte fått något visstidanställningsavtal, men däremot har jag fått ett schema för maj månad, precis som vi kommit överens om.

 

Är jag per automatik tillsvidareanställd, är det nån som har koll på detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är det inte så att du ska ha jobbat i tre år på samma ställe sammanhängande innan du med automatik blir tillsvidare anställd (fast anställd)?

 

...rättare sagt arbetsgivaren har skyldighet att ge dig fast anställning.

 

I alla fall är det så där jag jobbar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är det inte så att du ska ha jobbat i tre år på samma ställe sammanhängande innan du med automatik blir tillsvidare anställd (fast anställd)?

 

Jo, det är rätt så långt att arbetsgivaren inte kan fortsätta med visstidsanställningen i mer än tre år. Men i mitt fall har jag inte fått någon ny visstidsanställning, MEN är schemalagd på arbete.

 

Edit:

 

Det finns ju ingenting som hindrar att man blir tillsvidare anställd innan det tre åren har gått.

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-02 17:54:53 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver HTF dessutom:

En s.k. överenskommen visstidsanställning får vara högst 12 månader under en treårsperiod.

...

 

När det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats är det ofta avtalets regler som gäller för tidsbegränsade anställningar och inte Lagen om anställningsskydd (LAS).

 

Men läs denna sida också:

http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/028622670154F8FAC1256F5D0037C3BB?OpenDocument&id=5

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bör kanske tillägg att jag är vikarie och har hittills blivit visstidsanställd samma period som den jag är vikarierar för har blivit sjukskriven.

 

Då finns det en treårs gräns, vilket blir i november om jag är kvar så länge.

 

Men det intressant just nu, är om jag blivit tillsvidare anställd pga av lönekontorets uppenbara misstag, att glömma skicka anställningspapper till mig.

 

Jag vill få det till det, med tanke på att jag har fortsatta arbetsuppgifter. Så är det tex vid en provanställning. Om inte en provanställning (som också är tidbegränsad) explicit avslutas, övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typisk fråga för facket att svara på. Svar här kan i en del fall vara värdefulla - men ibland inte värda mer än vad du betalt för dem. Och det kan vara svårt att avgöra vilka svar som är av den ena eller andra typen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...