Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte komma in i BIOS.


Emil Len

Rekommendera Poster

Hej. Datorn blev konstig efter att jag avinstallerade ett spel och startade om datorn. Den bara kommer till "Laddar Windows XP" sedan startar den om sig tills man får stänga av manuellt.

 

Jag har testat att sätta i Win XP installations-cd att boota ifrån, även en startdiskett. Men den kommer ändå bara till laddar Windows XP. Om jag drar ut hårddisken så kommer den däremot till Installationsprogram för XP. Men jag har ju då ingen hårddisk att installera på...

 

Så då tänkte jag att man skulle gå in i BIOS och ändra boot-ordningen. Men då fungerar inte det heller. Jag vet inte om det är HP:s fel (har en HP-dator, rätt så ny) eller inte, men när man sätter på datorn kommer man bara direkt till laddar XP. Man ser alltså inte någon "Press xxx to enter setup". Då tänkte jag att det kanske är skärmen det är fel på, att den inte visar vissa saker. Jag har testat att trycka på F2, Alt och delete som enter setup brukar vara på, men, inget händer.

 

Så, vet ni om det är något speciellt med HP att man måste ta någon omväg för att komma till BIOS eller något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Är det en laptop eller desktop? Har du testat även F1?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Man ser alltså inte någon "Press xxx to enter setup". Då tänkte jag att det kanske är skärmen det är fel på, att den inte visar vissa saker. Jag har testat att trycka på F2, Alt och delete som enter setup brukar vara på, men, inget händer.

 

Har du provat F1?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju egendomligt att du inte ser något innan XP börjar ladda. Har du provat med att starta i felsäkertläge (tryck F8 upprepade gånger innan XP startar)? Om du då får igång XP så kan du förhoppningsvis göra en systemåterställning:

 

Från "Start" välj "Kör" och skriv %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe

(Går givetvis att göra från "hjälp" ikonen i startmenyn oxså men det är lättare att beskriva så här).

 

Om du inte får igång XP ens i felsäkertläge så kan du prova att göra en systemåterställning från kommandotolken:

 

Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna (självklart så väljer du att "backa" till en tidpunkt då datorn fungerade).

 

Om inget av detta löser problemet så får du nog ta dig en titt i manualen till datorn för att se vilken tangent du skall trycka på för att komma in i bios. Om du inte hittar manualen eller att det av någon annan anledning inte fungerar så kan du ta ur batteriet en stund (med nätkabeln urdragen) så får du tillbaka biod fabriksinställningarna.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nog lite otydlig. Alltså, innan man kommer till laddar Windows XP står det ju ungefär: Senaste gången var det problem att starta dumburken... Välj vad du vill starta i. 1. Felsäkert läge, 2. Felsäkert läge med nätverk osv.

 

Jag har typ provat alla knappar när jag startar datorn, och jag har ingen manual...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det är alltså felsäkert-menyn du vill in i? Då är det väl oftast F8 som gäller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ingen manual...

Finns kanske på HPs webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Emil!

 

Har du provat "Esc" (har ett svagt minne av att det kan vara "Esc" på HP´s hem-pc´s)

 

Tryck upprepade (men korta) "Esc" sekvenser.

 

 

(Om du kommer in i BIOS och skall ominstallera datorn, prova att inaktivera ev. "LEGASY USB" som med vissa chipset kan ge liknande installationsbesvär som du angett! Aktivera ev. denna när installationen väl är klar!)

 

 

Lycka till!

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2006-05-03 08:20:35 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
/Thomas skrev:

Har du provat "Esc" (har ett svagt minne av att det kan vara "Esc" på HP´s hem-pc´s)

 

Jag googlade och fick fram att Esc-tangenten handlar om deras bärbara. Fast det kan ju vara gamla uppgifter jag hittade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...