Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ip nummer via smtp tjänst?


cfcjop

Rekommendera Poster

Har en applikation som ligger på en w23k server o som använder sig utav smtp tjänsten. Via smtp tjänsten så använder jag mig utav smart host till en exchangeserver.

Nu vill jag få reda på ip adressen på mailen som skicka via min smtp tjänst till exchangeservern. Hur får jag reda på den? (eller är det maskinens ip nummer?)

Kommer det alltid vara samma ip adress på alla mail som skickas via smtp tjänsten?

 

Sen vill jag alltid tillåta den ip adressen i IMF på exchange servern, hur gör jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag få reda på ip adressen på mailen som skicka via min smtp tjänst till exchangeservern. Hur får jag reda på den? (eller är det maskinens ip nummer?)

 

Japp, det är maskinens ip-adress som exchangeservern kommer att se.

 

Kommer det alltid vara samma ip adress på alla mail som skickas via smtp tjänsten?

 

Ja, så länge inte din applikationsserver byter ip-adress förstås.

 

Sen vill jag alltid tillåta den ip adressen i IMF på exchange servern, hur gör jag det?

 

IMF är ett spamfilter som bara har hand om inkommande mail.

 

Denna inställning gör du i Exchange System Manager under Servers -> <servernamn> -> Protocols -> SMTP -> SMTP Virtual Server. Ta egenskaper där och leta efter Relay permissions.

 

Observera att detta bara behöver göras om applikationen ska maila till externa adresser ute på internet. För larm-mail o.dyl. som bara ska gå till lokala användare behöver ingen inställning göras.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-01 14:23:48 av nordie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Bara en fråga, du skriver:

 

"Denna inställning gör du i Exchange System Manager under Servers -> <servernamn> -> Protocols -> SMTP -> SMTP Virtual Server. Ta egenskaper där och leta efter Relay permissions."

 

Jag kollade lite på nätet o hittade detta, är det samma sak??

 

Always Allow Senders With IMF?

To enable this option, open the Exchange System Manger and browse to Global Settings, Message Delivery, Message Filtering. Add the SMTP IP address into the Global Accept field.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på nätet o hittade detta, är det samma sak??

 

Always Allow Senders With IMF?

 

Nej. IMF har ingenting med ditt problem att göra. IMF är som sagt ett spamfilter som kollar alla mail som kommer in till ditt företag, @foretag.se. Om det verkar suspekt så lägger IMF mailet i en arkivmapp, annars så lägger den mailet i den mailbox dit det ska.

 

Det som kan hända är att viktiga mail från t.ex. någon affärskontakt ofta hamnar i arkivet. Man kan då göra undantag så att IMF helt blundar för mail som kommer från vissa mailservrar på internet. Det är den inställningen du har hittat.

 

Sammanfattningsvis:

IMF har hand om mail som kommer från internet och har mottagaradress på din server.

Relay-inställningen jag visade har hand om vilka som ska få använda din exchangeserver till att skicka ut mail på internet.

 

När jag tittar på det nu så kan givetvis IMF spela in, OM din applikation skickar mail till mottagare som ligger på din server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för dina svar.

 

Det är nämligen så att min applikation skickar mail till mottagre som ligger på min server. Men alla dom mailen verkar fastna i troligtvis IMF filtret, men gissning varför är för att den bifogar en xml fil för "bodyn" är tom.

 

Så vad tror du då, kan då lösningen jag skrev ovan hjälpa till tror du, om jag skriver in ip adressen på min server som applikationen ligger på o använder smtp tjänsten som i sin tur använder sig utav smarthost till exchangeservern?

 

Tack :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det förändrar saken. Då kan det mycket väl vara IMF som spökar. =)

 

Då är du nog inne på rätt spår med att lägga till ett undantag till IMF.

 

Här är ett program som du kan använda för att gå igenom de mail som IMF stoppat:

 

http://www.gotdotnet.com/workspaces/workspace.aspx?id=e8728572-3a4e-425a-9b26-a3fda0d06fee

 

[inlägget ändrat 2006-05-01 22:58:44 av nordie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...