Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Small Business Sever Mailproblem


usa2

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med exchange i Small Business Server 2003.

 

Jag har POP3 mail hos telia som jag tänkt använda.

 

Jag har konfigurerat POP3 connectorn samt SMTP

 

Det går att skicka och ta emot mail med undantag att jag kan inte skicka mail till en @telia adress följande felmeddelande får jag tillbaka i ett mail.

 

"E-postkontot finns inte hos den organisation som meddelandet skickades till. Kontrollera e-postadressen, eller kontakta mottagaren direkt och be om den rätta e-postadressen. <xxx@telia.com #5.1.1 "

 

tacksam för hjälp.

 

mvh

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dina användare också @telia.com-adresser? I så fall tror SBS-servern att den "äger" hela telia.com-domänen och försöker leverera mailet till en lokal användare.

 

Detta går att ordna, men bekräfta först om min teori stämmer. Du bör i så fall inte kunna maila till någon @telia.com-adress förutom dina egna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo så är det precis, jag kan skicka till mina egna @telia adresser men ingen annans.

 

Mvh

Stefan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testa detta:

 

Öppna Exchange System Manager. Gå till Recipients -> Recipient policies. Högerklicka och ta egenskaper/properties på Default Policy. Gå till fliken "e-mail addresses". Här hittar du underlagen för de e-postadresser som Exchange skapar till nya användare. Ta Edit på telia.com-domänen och bocka ur rutan "this exchange organization is responsible..." Du kan behöva gå tillbaka och sätta en annan rad som "primary" för att rutan ska gå att klicka ur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat detta, såg någon artikel på ms knowledgebase men med samma resultat. Jag kan ju ha gjort någon felaktig konfiguration på något annat ställe... men var.... och det är ju säkert en skitbagatell när man väl hittar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...