Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mailto funktion med ASP hur ? eller använda CGI ?

Rob Johnsson

Recommended Posts

Rob Johnsson

Detta har jag idag !

Win 2000 server med IIS där jag kör vanlig asp som Ultradev kodar åt mig, kopplat till en access databas. En hemsida där adressen är reggad och en externt företag tar hand om DNS:n den är pekad till min IP adress. Jag har ingen mail alls kopplad via denna se: adress. Det jag nu vill skapa är ett kontakt formulär som skickar vidare info till en email adress. Jag kan inget om kodning med mm, utan använder Dreamweaver hela tiden. Har läst om dessa varianter, ASP mail nån komponenet man installerar på servern, cgi script verkar krångligt man måste kanske ha pearl installerat mm. Vill inte ha gratis tjänster med massa reklam, kan jag utnyttja min SMTP server i IIS:n på nått sett ? Om nån kan ge mig en lösning på detta vore det extremt bra eftersom allt jag provat tills nu inte funkat..

Mvh R

kan jag utnyttja min SMTP server i IIS:n på nått sett ?

Klart du kan!

Har tyvärr inga exempel, men det finns säkert mailserverprogramvaror som är gratis....

[...]eftersom allt jag provat tills nu inte funkat.
Vad har du provat och på vilket sätt har det inte funkat?

Finns en hel del skrivet om att skicka mail med asp här på Eforum. (ett tips är sökfunktionen //eforum.idg.se/search.asp )

Om CDOSYS/CDONTS är installerat/konfigurerat på din server så funkar det bra med:

[MÄRK]<%[/MÄRK]
[color="#0000ff"]Set[/color] objMail = [b]Server[/b].[color="#0000ff"]CreateObject[/color]([GRÅ]"CDO.message"[/GRÅ])

objMail.[color="#0000ff"]To[/color] = [GRÅ]"mottagare@dindomän.nu"[/GRÅ]
objMail.From = [GRÅ]"asvändare@dindomän.nu"[/GRÅ]
objMail.Subject = [GRÅ]"Testar mail"[/GRÅ]
objMail.TextBody = [GRÅ]"Testar mailfunktionen"[/GRÅ]&vbCrLf&[GRÅ]"Test"[/GRÅ]&vbCrLf&[GRÅ]"Test"[/GRÅ]
objMail.HTMLBody = [GRÅ]"Testar mailfunktionen<br>Test<br>Test"[/GRÅ]
objMail.Send

[color="#0000ff"]Set[/color] objMail=[color="#0000ff"]Nothing[/color]
[MÄRK]%>[/MÄRK]

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

[inlägget ändrat 2006-04-30 22:32:40 av Cluster]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...