Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sortering per rad

eric svensson

Recommended Posts

eric svensson

Jag har ett problem med ett inloggningsscript: Jag vill göra så att användarnamnet och lösenordet som hämtas från formuläret på föregående sida (inloggningssidan) och sedan verifieras genom att hämta information från användardatabasen genom ett Recordset måste ligga på samma rad i databasen. Eftersom man kan ha flera användare i scriptet blir det nu så att man t.ex kan logga in med användarnamnet som ligger på första raden i databasen och sedan använda rad nummer 2's användares lösenord... Hoppas ni förstår vad jag menar. Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Benni Svensson

Hur ser scriptet ut som verifiera användarnamn och password?

Det skall ju inte kunna förekomma!!

Först så öppnar du ju databasen i vanlig ordning.

Sen:

SQL="Select * FROM Inlogg"

OSV

If Request.Form("username")=rs("user") AND Request.Form("password")=rs("password") Then

'Om nu användarnamnet och lösenordet stämmer(samma rad) så kör du dina koder här...

Else

'användarnamnet och/eller lösenordet är fel...

End If

Magnus Gladh

Du låter datorn jobba lite i onödan här då du låter kollen vara på asp-sidan istället för i databasen (det är det de är bra på).

följande gör samma sak..

.

.

.

strSql ="SELECT * FROM user WHERE username = '"& variablen_username &"' AND pasword = '"& variablen_password&"'

objRs.open strSql, objconn

if not objRs.eof then

response.write("Hej och välkommen")

else

response.write("Du finns inte i min databas alltså finns du inte i verkligheten, registrera dig")

end if

.

.

.

- magnus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...