Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoredigeringsprogram som man kan lägga in pilar och liknande med??


sebsj

Rekommendera Poster

Finns det något videoredigeringsprogram som man kan lägga in pilar och liknande saker i filmen??

Om man vill t.ex. göra en pil mot en kulle och skriva en kommentar till det.

Detta helst också när filmen rullar (så man inte behöver stanna bilden för att sedan lägga in pilen).

 

Men skriv vad du vet oavsett vad! :)

 

Jag har använt Windows Movie Maker mycket när jag hållit på med diverse mindre filmer.

 

Jag har också nyss installerat Adobe Premiere 6.0, fast jag har inte riktigt lärt mig allt utantill där, om man säger så.

(Kan man lägga in pilar och liknande i Adobe Premiere 6.0? ;))

 

Tacksam för svar! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I program som Premiere och Vegas Video kan du i princip göra "allt". _HUR_ man gär det skiljer sig från program till program. Premiere kan jag inte hjälpa till med dock, jag använder Vegas.

 

I Vegas skulle jag rita en pil som en bild i t ex Photoshop och sedan lägga in den filen i ett lager ovanpå själva filmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I program som Premiere och Vegas Video kan du i princip göra "allt". _HUR_ man gär det skiljer sig från program till program. Premiere kan jag inte hjälpa till med dock, jag använder Vegas.

 

I Vegas skulle jag rita en pil som en bild i t ex Photoshop och sedan lägga in den filen i ett lager ovanpå själva filmen.

 

*poäng*

 

Ok! Jag har inte hunnit börja använda Premiere på riktigt än (om man säger så). Så jag ska nog skaffa Vegas istället :thumbsup:, om då ingen annan kunde visa hur man gör i Premiere, om man överhuvudtaget kan göra pilar och liknande där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vegas skulle jag rita en pil som en bild i t ex Photoshop och sedan lägga in den filen i ett lager ovanpå själva filmen.

 

Men hur ser det ut? Är det bara pilen och ingen vit bakgrund runt själva pilen? Kan man flytta runt pilen i filmen, så att den t.ex. kan "åka" med (och peka mot) en bil som åker förbi i filmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pilen mot transparent bakgrund eller pilen mot t ex en vit bakgrund spelar inte så stor roll, det blir olika inställningar i Vegas för transparens bara.

 

Gör pilen rätt stor till en början med och använd "pan&crop" för att skala ner den till lämplig storlek.

 

Genom att animera "pan&crop" kan du få den att "åka med" och följa andra saker och snurra runt den så den pekar åt rätt håll.

 

[inlägget ändrat 2006-04-30 09:14:42 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Citat
Här är en länk till en sida som har många bra tips om hur man gör olika effekter i Premiere.

 


Tackar!

Edit: Extremt bra sida!! :):thumbsup:
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...